Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

Standard lavt stoffskifte = fibromyalgi??

kom over en forskningsartikkel av Lowe, der hevdes det at fibromyalgi i 98 % av alle tilfeller skyldes hypotyreose type 2....interessant.....

Jeg har fibromyalgidiagnose....ingen antistoffer, drøssevis av symptomer på hypothyreose og ser nå frem mot kombinasjonsprøvebehandling med T4 og T3

Videre har jeg funnet ut at min redsel for å ødelegge kjertelens evne til å lage eget hormon kan legges på hylla en stund, ved å tilføre stoffskiftehormon styrkes mitt immunforsvar og symptomene kan bedres. De som hevder at hormonbehandlingen knekker kjertelen farer bare med propaganda.

I tilfeller der man har forsøkt å medisinere de med anti-tpo har man i noen tilfeller sett at kjertelen ved avslutting av medisinering ikke produserer stort eget hormon lenger, men dette er et uungåelig faktum fordi kjertelen uten medisinering hadde blitt uvirksom lenge før.

Det er altså antistoffene som ødelegger kjertelen og kan gjøre hypothyreosen uhelbredelig, Thyroxinet demper utskillelsen av antistoffer slik at prosessen der kjertelen ødelegges går saktere enn den ville uten....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: lavt stoffskifte = fibromyalgi??

Jeg har vært litt opptatt av dette.
    For jeg har ikke hatt antistoffer - ble medisinert med 100µg som startdose.
    Og jeg klarte ikke å slutte etter et par tre år.
    TSH ble 160 og fT4=0 etter 12 uker uten.....

Jeg slutter meg helt til det du skriver om behandling når man har antistoffer.

Det jeg har fabulert omkring, er om en frisk kjertel kan dø av Levaxin ?
    Altså hva viss mitt lave stoffskifte egentlig skyldtes - feks. lav D3 ?
    Og man så igangsetter en langvarig Levaxinbehandling med høye doser ?

Jeg har ikke sett NOE, som kan styrke min teori om at så kan være tilfelle.
    Alle de jeg har sett, er antistoffer involvert.
    Og at en prøvebehandling med lave doser ikke er skadelig.

Jeg gikk jo mange år med trøbbel, og fikk også en fibromyalgi-disgnose.
    Jeg hadde muskelvondt og hadde "triggerpunkter" med uforklarlig høy berøringssmerte.

Den tilstanden bedret seg slett ikke under Levaxinperioden - men forsvant som dugg for sola når jeg begynte med Armour.

Jeg hadde jo ikke antistoffer, og det diskvalifiserer jo min tilstand som typisk.
    Men noen har det nok omtrent slik har jeg sett fler berettninger om....

Fint om du poster noe om dette, hvis du finner noe mojavi
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

jeg forsker som bare det her jeg og lover å poste hvis jeg finner noe spesifikt som går på behandling av friske kjertler, Dr Oftebro som jo har sterk erfaring med behandling av pasienter uten antistoff hevder iallfall at kjertelen opptar sin normale funksjon når man avsluttet medisinbehandling og synes ikke ha noen betenkeligheter med å behandle friske kjertler, nettopp av denne grunn er jeg noe berolighet, for han har lest det meste som finnes av forskning på området.........men klart betenkelig det som skjedde med deg når du sluttet da.......

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det var forresten ei her for mange år siden som hadde celleresistens.
    Hun hadde høye stoffskifteverdier og høy TSH - og behandlingen var mer thyroxin !
    Levaxin i så store doser at hun måtte roe hjertet med betablokkere.
    Det måtte til for å "trykke" fT3 inn i cellene.

Og kjertelen holdt jo i det tilfellet da.....

Men lykke til i jakten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

lurer forresten på..hva skjer med antistoffverdiene i blodet til de som i utgangspunket hadde veldig høy anti-TPO når de får behandling??? går verdien ned eller er anti-TPO målbar hele tiden mens kjertelen holder på å gå til grunne???

kan du ha hatt lav begynnende anti-TPO ved oppstart av behandling og så har rett og slett kjertelen brent ut under de tre årene du fikk behandlingen+?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja - det kan jeg absolutt.
    Men jeg får jo aldri vite det.
    I 1987 var ikke antistoffmålinger like pålitlige og de ble heller ikke tatt før nærmere 1990 såvidt jeg husker.

Så er det vel slik at de er der hele tiden mens kjertelen brenner ut. Da skal de vel egentlig forsvinne siden de ikke har noe å bryne seg på mer, men noen har visst antistoffer hele livet.

En skal også være obs på at Anti-TPO målingene ikke reflekterer alvorlighetsgraden i angrepet, og målinger kan derfor heller ikke brukes til å følge behandlingen.
    Det gjør man jo med TRAS.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

er klar over svakhetene ved målinger av antistoffer....jeg er ikke lenger så lei meg for at jeg ikke har målbare, hehe, til å begynne med forsøkte jeg å henge symptomene på at jeg sikkert hadde antistoff, men nå har jeg slått meg mer til ro med at jeg HAR lavt stoffskifte uansett, alle symptomene stemmer jo.

Jeg velger å høre på spesialisten og tar sjansen på at jeg kan ta medisiner og fremdeles ikke ta helt knekken på kjertelen min jeg

synd at mange parametre vi forholder oss til egentlig er så usikre da....

Lignende tråder

1. Svar: 48
    Siste melding: 30-10-13, 20:52
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Fibromyalgi kontra hypothyerose
    Av Ruth i forumet Fibromyalgi og CFS
    Svar: 25
    Siste melding: 31-08-09, 15:27
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46
  5. Vitiligo og fibromyalgi
    Av Kirsten i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 13
    Siste melding: 15-08-05, 18:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg