Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 33

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Lakrisrot

URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING
    Betennelseshemmende, krampeløsende, febersenkende, slimløsende, hostelindrende, bløtgjørende og smørende på slimhinnene, binyrestyrkende, mildt avførende, urindrivende, bakteriehemmende, virushemmende, immunstyrkende, magesyredempende, sårhelende ved sår i mage og tolvfingertarm, gallestimulerende, kolesterolsenkende og allergidempende. Lakrisrot er en antioksidant og er ved dyreforsøk vist å ha østrogenlignende virkning. Urten kan motvirke uønskede effekter av avføringsmidler.

URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER
    Brukes innvortes ved forstoppelse, magesår, sår på tolvfingertarmen og ulike former for fordøyelsesbesvær som magekatarr, kvalme, oppkast, syreoverskudd, halsbrann og kolikk. Dessuten ved betennelser i de øvre luftveiene, hoste, heshet, bronkitt, sår hals, influensa, astma, allergiske plager, tuberkulose, autoimmune sykdommer, gikt, revmatisme, artritt, leddbetennelser, kronisk hepatitt, skrumplever, betente øyne, hornhinnebetennelse, kronisk tretthetssyndrom, Addisons sykdom (svikt i binyrebarkens hormonproduksjon), og som etterbehandling etter steroid-terapi. Brukes utvortes mot eksem, herpes og helvetesild.

ADVARSLER / BIVIRKNINGER / KONTRAINDIKASJONER
    Må ikke gis til personer med ... alvorlig nyreinsuffisiens.

Inntak av store mengder lakris over lengre kan forstyrre natrium / kalium-balansen og gi væskeansamlinger i kroppen (ødemer), for høyt blodtrykk, hodepine, svimmelhet og hjerteproblemer. ... Uten under oppsyn av kvalifisert helsepersonell må man ikke bruke lakrisrot terapeutisk i mer enn 4-6 uker.
    http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... yc_gla.htm

Ja, det var vel en mirakelplante. Men med de ødemene jeg allerede har, er det vel ikke noe for meg. Eller så er det slik: "Alt med måte..." ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Kanskje jeg skal prøve har stor tro på urter jeg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Lakrisrot er absolutt verdt å prøve dersom man mistenker å ha binyrebarkinsuffisiens. Det inneholder et virkestoff som har vitenskapelig dokumentert effekt på stresshormonnivåene (glycyrrhizinsyre, som øker mengden tilgjengelig cortisol i kroppen) - og det er kun ved solid overdosering over lang tid at man risikerer ødemer, Stina. Og de andre forgiftningssymptomene du lister opp er vel ærlig talt mer alvorlige...

Her kan du lese om virkemåten til glycyrrhizinsyre:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=511466

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk, kris ;)

Jo, regnet med at det var ved store og langvarige doser man kunne få disse bivirkningene (det står vel også noe om det).

Men jeg tenker jo litt så som så at de symptomene man allerede har fra før av, raskt kan forverres hvis de "stimuleres". Slik har jeg det med denne grusomme hodepinen jeg lider av. Blir jeg syk med noe annet, så kan du være sikker på at jeg får en sinnsyk hodepine. Reagerer jeg negativt på et legemiddel, ja, så er det stor sannsynlighet for at jeg også får vondt i hodet. Men jeg vet jo ikke om det forholder seg slik med ødemer og andre problemer man kunne slite med. Jeg er uansett ikke redd for å forsøke i en liten periode med små doser.

Når det gjelder flere produkter som støtter binyrebarken for min del, så skal jeg i det minste høre på den enkle kortisolprøven jeg tok for ei ukes tid siden. Ikke sikkert den viser noe, men det blir i alle fall interessant å høre. Det er ikke lett å skulle skaffe penger til all helsekosten/kosttilskuddene/naturmidlene det ser ut til kan være bra for oss. Men det er ikke sikkert legevitenskapen har noe bedre å tilby. Kortison - Prednisolon f.eks., er jo temmelig skadelig. Vet ikke om det er det i bittesmå doser? Hydrokortison leste jeg littegrann om en plass, er ikke det tørket binyrebark fra dyr? I så fall vil jeg helst ikke ha det.

Har ikke fått lest linken din enda, men skal forsøke å få gjort det. Ja, blir det ikke i år, så blir det til neste år ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

kris, nå har jeg "lest" :P , og jeg skjønner jo ikke en dritt. Bortsett fra:

Konklusjon
    Det er viktig å være oppmerksom på den dramatiske effekten lakris kan ha hos disponerte personer. Spesielt hos yngre med høyt blodtrykk og tendens til subnormalt kaliumnivå bør man alltid spørre om lakrisforbruk. Behandlingen er å seponere lakris samt eventuell medikamentell intervensjon og da med aldosteronantagonist som førstevalg.
    Så dette med "den dramatiske effekten lakris kan ha hos disponerte personer", er vel litt i tråd med egen tankegang jeg kom med i innlegget før her. Men som sagt er jeg ikke redd for å forsøke litt, og ikke vet jeg hvor lett andre uheldige virkninger kan komme, altså ting man sliter med fra før av, så som ødemer og hodepine.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard lakrisrot tabletter?

Har vært på flere apotek og helsekostbutikker her i Bergen på leting etter lakrisrot tabletter. Men det virker ganske håpløst - finner det ikke noen steder og de ansatte rister bare på hodet når jeg spør etter lakrisrot tabletter. Noen som vet hvor jeg kan få tak i disse tablettene, og eventuelt noen som har noen navn på lakrisrot tabletter som fungerer bra?

Har fått tak i lakrisrot te, men vet ikke hvor nyttig den er (med tanke på at jeg skal prøve å få bort den irriterende kvalmen jeg har - som jeg tror har noe med binyrebarkproblemer å gjøre)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De har vel alltid hatt medisinsk lakris på apoteket?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg nevnte lakris fordi jeg har lest på forumene at noen fikk foreskrevet det av naturlegene sine for lavt cortisol.
    det var også en jente på 14 eller sånn som får foreskrevet det av en lege i usa på thyroid.abut.com forumet.
    jeg personlig har ikke noen erfaring med bruken av lakris for dette.

Det var en artikkel i legetidsskriftet om noen overrraskende avvik hos en som spiste veldig mye lakris.
    Ved søk på nettet finner jeg noen treff, for eksempel denne:
    http://au.health.yahoo.com/041101/25/1u ... 750792%7C5 men du kan jo forsøke å google mer selv, kanskje dukker det op mere om dosen osv.
    Det står ar kalium vil bli lavere. Jeg tror det har også noen med dosen å gjøre...
    Jeg har prøvd noe te med lakris i, men den var god.
    http://www.artemisherbs.co.uk/info/liqu ... _herb.html
    Der står link til bilder og hvordan man bruker det. Får egentlig lyst å prøve den selv...
    http://www.purplesage.org.uk/profiles/liquorice.htm

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard

tusen takk for svar nora jeg har undersøkt litt på internett og det virker hvertfall ikke som om lakrisrot gjør noe av mine symptomer værre (fant noe som heter Premier One Pro Dgl Lakrisrot - på internett )
    så hvis jeg finner tabletter eller noe lignende her i byen så kommer jeg nok til å prøve å se hvordan det går med formen. Hvis formen blir værre så er det jo bare å slutte

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

hei hei, jeg brukte lakrisrot for å få igang fødsel da jeg var gravid og på overtid.
    kjøpte da lakrisrot te. på helsekost,var ikke og det var ikke noe problem å få tak i.
    lakrisrot te,hjelper vel og på treg mage
    lykke til.
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. har jeg et problemmed binyrebarken min tro?
    Av Lissa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 08-10-06, 15:00

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn