Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Dette er gresk for meg!

For første gang har jeg fått blodprøvesvar i hendene. jeg kommer meg! Men jeg forstår ikke:

S-TSH er 0,08 (referanseområde er 0,20-4,0)
    Og lablegen har skrevet latent hyperthyreose.

Jeg har hypothyreose, Hashimoto. betyr det at jeg er i ferd med å gå andre veien?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Dette er gresk for meg!

Ikke lett dette Vigdis.
    Og nå bidrar jeg vel til den allmenne forvirring. Det er ikke vondt ment

TSH er ikke noe stoffskiftehormon !
    Det er kun frittT3 som er et stoffskftehormon.
    Det lages av prohormonet T4 - og produseres av kjertelen (for den som har en virksom)
    Og THS produseres i hjernen og eneste mottaker er kjertelen. det brukes ikke andre steder i kroppen.
    Virker ikke kjertelen produseres TSH fullstendig i fånytta.
    Og - den fortsetter med å produsere TSH selv om kjertelen er død eller operativt fjernet.

Så når du putter i deg for litt mye Levaxin, vil hjernen tro at det kommer fra kjertelen og skru ned for TSH nivået i blodet.
    Det samme skjer ved hyperthyreose.
    Hyperthyreose betyr "overaktiv kjertel" altså en kjertel som produerrer for mye Thyroxiner.
    DET, kan man ikke beskylde deg for å ha, så noe er tydeligvis ille forstått av behandlingsapparatet.

Så kan jeg jo opplyse at min TSH har vært null komma null i snart 20år, og jeg lever da på en måte.....

Så kan du jo pusle den diagnoselystne doktor med å spørre hvordan du kan ha høyt stoffskifte og lav kroppstemperatur ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Du MÅ få tatt flere prøver, deriblant TSH sammen med FT3, FT4, anti-tpo, den derre anti-ettellerannet for hyper (og helst jern, ferritin, B12, leverprøver, kolesterol, homocysteim). Nora har muligens noe input her. Og n'Finn tilføyer sikkert vitamin D.

Og du MÅ poste med referanseområdene sammen med svarene dine, det er umulig å svare fornuftig uten.

Hildemor Gjest

Mulig du er litt overdosert, men for å si noe om det trenger man svar på mer enn Tsh. Har du målt FT4 og FT3?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei
    Takk for at dere bryr dere, og hjlper meg med å forstå

Har en lang regle med prøvesvar, putter referanseområde i parentes:

S-Vitamin B-12 355 (170-650)
    S-Folat 27,9 (>5,7)
    S-Kreatinin 66 (45-90)

S-eGFR (MDRD) 82 (>58)
    S-Urinstoff 4,9 (2,6-6,4)
    S-ASAT 28 (<35)

S-ALAT 32 (<45)
    S-Gamma GT 12 (<75)
    S-Fostfatase, alkalisk 61 (<105)

S-LD 223* (<205)
    S-CK 148 (<210)
    fS-Triglyserider 0,60 (<2,60)
    S-Kolesterol 4,7 (3,3-6,9)

S-HDL_kolesterol 2,2 (1,0-2,7)
    S-LDL-kolesterol 2,2 (1,4-4,7)

S-TSH 0,08* (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 17,6 (9,0 - 22,0)
    S-Fritt T3 4,3 (2,3 - 5,7)
    S-Anti-TPO <35 (<35)

S-TRAS <0,8 (<1,0)
    S-FSH 59* (preklim<12)
    S-LH 28* (preklim <12)
    S-Prolaktin 158 (<700)

Stjernene er satt av labben (Fürst).

Jeg må legge til at det var den dagen jeg ok de prøvene at jeg ble fortalt at jeg ikke skulle ha tatt thyroxin før prøvene. Vel, informasjonene kommer sent... Har bare hatt dette som diagnose siden 93 eller 94... Så det må kanskje også leses inn i svarene? Elle rhar det ikke så mye å si?

Nå leser jeg "Thyroideasykdommer" av Sylvi Aanderud. Der står det at når en begynner med østrogen, må vanligvis dosen opp. Det skjedde ikke for meg, ikke noe snakk om det fra legens side. Og nå har jeg altså kuttet ut østrogen samtidig som jeg har gått ned i thyroxindose. Kanskje det er derfor jeg føler meg så uttafor om dagen? Litt svimmel og ør, slapp og kald?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

At du tok Thyroxindosen noen timer før prøvetidspunktet kan øke prøvesvarene på fT4 og fT3, så disse kan en regne med er noe lavere enn angitt.
    Det er ikke grunnlag for å si at du er overdosert, det kan være tvert om.
    Hva var dosen din i tia før prøven, og hvor lenge hadde du hatt den ?
    Som en grov regel regnes 1,6-1,8µg pr. kg. kroppsvekt. Altså at en på 100kg har et utgangspunkt for dosen på 160 til 180µg/dag.

Prøveresultatene diner er "fine", som mange her har hørt.
    De ligger innenfor grensene, med untak av TSH (som skal være som den er hos de som er på Levaxin eller Armour) og Lipidverdien. En av årsakene til at LD er for høy kan jo være at stoffskiftet er for lavt. Det faktum at du nesten har nok stoffskiftehormoner i blodet, er ikke ensbetydene med at stoffskiftet er høyt nok. Mange setter nok likhetstegn her, men mange er også kommet på bedre tanker.

Hvis det virker gunstig på LD at man har et for høyt antall stoffskiftehormoner i blodet - så er det etter min mening det man skal ha.
    Og eneste måten å finne ut på om du får det bedre med en høyere dose er jo å prøve det da.......

Jeg prøvde det, men det hjalp ikke på meg.
    Armour hjalp !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Hva vil dette si
    Av Veronika i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 07-02-08, 00:55
  2. Dette er meg :-)
    Av snuppa i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 06-01-07, 11:50
  3. Er dette bra?
    Av Victory i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 01-09-06, 23:53
  4. Dette er en tøysetråd - just for fun..
    Av kira i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 01-09-06, 23:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn