Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Hybrid View
-
31-08-09, 15:36 #1
Erstatning til smør, margarin og olje.
Som de fleste vet er soya skadelig for de som har hypothyreose,
da den er giotrogen og øker betennelse i kroppen, noe som sliter på skjoldbruskkjertelen...
Jeg har valgt å kutte ut alt som heter SOYA. Soya finnes som vegetabilsk olje i veldig mye mat, og jeg har derfor måttet kutte ut også alle produkter hvor de vegetabilske oljene i mat ikke er spesifisert...
Dette har gjordt at jeg må lage mye mat fra grunnen av,
og lurer på om noen vet om smør, margarin og oljer som ikke inneholder soya.
Jeg bruker kokosolje (cocosa) på brødskiva og til steking,
men når jeg skal følge oppskrifter hvor jeg skal bruke eks meierismør - så passer ikke cocosa. Har prøvd olivenolje, men liker ikke smaken...
Når dere baker rundstykker, hvilket smør/margarin kan jeg bruke?
Begynner å bli litt smårar av å forske så mye på mat...
Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
31-08-09, 16:28 #2
Sv: Erstatning til smør, margarin og olje.
Det er smart!

Til stegning og bagning kan du sagtens bruge klaret smør (ghee). Du kan selv tilberede dit "ghee" (opskrift) eller kan det købes i indvandrerbutikker, her en tråd med lidt snak om ghee. Og så et dansk link til lidt mere info: http://da.wikipedia.org/wiki/Ghee. Den smager virkelig godt i al mad og er godt for kroppen i fornuftige mængder. Og så egner det sig til mælkeallerikere. Her lidt omtale og en opskrift til.
Personligt går jeg selv laaangt udenom alle slags margariner...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
31-08-09, 17:23 #3
-
31-08-09, 17:34 #4
Søde Maika

Hvor har du hørt, at (mejeri)smør er fremstillet af soyaolie? Smør er frermstillet af fløde, se her: http://no.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%B8r
Men måske har du set et eller andet blandnings-produkt til at smøre på brødet, som er fremstillet af planteolier (inkl. soyaolie?) og ellers mælkebestandele - og du derfor tror, at smør er et planteprodukt indeholdende evt. soyaolie?
Jamen, hverken almindeligt mejerismør eller ghee har noget med soya at gøre. Eller andet plantefedt for den sags skyld. Kun blandingsprodukterne og margariner indeholder plantefedt. De "ægte varer" er fremstillet af fløde og kun fløde.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
31-08-09, 17:58 #5
Smør er da ikke laget av sojaolje, det er laget av fløte.
Smør og margarin er ikke det samme. Smør er laget av 100%fløte og margarin er laget av alt mulig som kan smeltes til olje, t*deligvis samme om det er menneskemat eller ikke.. Sånn som folk flest kaller smør, feks brelett og soft, det er IKKE smør, men margarinprodukter!
-
04-09-09, 07:54 #6
Bruk ordentlig Smør som Imse sier her!
i baking kan man bruke rapsolje eller no dersom det skal være smeltet smør.
I hvertfall kan man ofte det.Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
06-11-10, 17:10 #7
Anisa, vet du noe om gee-butter? Er det det som på norsk heter klarnet smør? Mange anbefaler å blande det med diverse urter og smøre det på halsen mot struma.
-
06-11-10, 17:23 #8
Hej, hej igen, Anis

Jo, der er "klarnet smør". Der findes et par links til mere info i indlæg nr. 2 her i tråden. Det eneste jeg ellers ved om ghee er, at det er en ældgammel type fedtstof, hvor man har udviklet fremgangsmåden med sigte på lang opbevaringstid i alm. temperatur (der var jo ingen køleskabe for tusind år siden eller to) og for at komprimere det, som folk i de varme lande (dengang) anså for at være det vigtigste næringsmiddel.
Når nomaderne gik på vandring havde de med sig.... fedt. Det meste af andet kunne de finde undervejs, men fedt var det vigtigste at sikre sig at have med, så det gjorde de. Ghee kunne fremstilles af alle slags smør, ikke kun af komælk, men også af gede-, hoppe- og kamelmælk.
Det undrer mig slet ikke, at ghee også anvendtes som salve-base, da masser af virkestoffer i urter/krydderier er fedtopløselige og kan dermed ikke nyttiggøres ved afkog eller tinktur, så hvorfor ikke bruge ghee når man alligevel bruger det i kosten.
Off Topic: Der findes flere "mystiske" råd fra folkemedicinen, bl.a. Hokus pokus rav mod struma .• Tak for at du læste mit indlæg.
-
06-11-10, 17:33 #9
Da visste du mye!! Gee lukter også godt!! Det vi har hjemme er tilsatt farge, sikkert unødvendig. Min mann kjøper sånt. Han er fra Haiti og der er de egentlig en god del sunnere enn folk her. Litt på siden av temaet men i dag sa han at han gjennom oppveksten gikk med kopper armbånd fordi det var vanlig der og regnet for sunt! Brist på kopper er jo ganske ødeleggende for helsen etter hva jeg har forstått.
Lignende tråder
-
MCT-olje
Av marge i forumet KokosoljeSvar: 6Siste melding: 24-10-10, 00:50 -
kokos olje bra for oss med hypotyreose?
Av irene i forumet KokosoljeSvar: 29Siste melding: 21-02-08, 19:23 -
MCT olje - erstatning for raske karbohydrater?
Av marge i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 16-06-07, 14:23 -
"Om å fylle olje på en tørr motor"
Av Irbi i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 19-09-06, 19:14

Svar med sitat

Bokmerker