Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Hybrid View

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    5

Smile Vil så gjerne bli bedre... Legen skylder på depresjon

Hei!!
    Jeg er en jente på 33 år som over lengre tid har vært trøtt og slapp.Har lit tiltakslyst,skvetter lett,myyye plaga med PMS-symtomer,periodevis svimmel,perioder med puls over 100,ukonsentrert,rett og slett klumsete ved at jeg mister ting,snubler og lignende..Er plaga med kviser og økt hårvekst i ansiktet og på bryster.Er normalvektig,men viss jeg legger på meg er det rundt magen.Mange morsomme symtomer dette..Håper at dere kan hjelpe meg å se på blodprøvesvarene mine..Vil så gjerne bli bedre..Vi bygger hus og har ikke tid til å være sånn..Legen skylder på depresjon og jeg har starta på 10 mg cipralex for en mnd siden,men har ikke akoratt hjelpa det..
    Mine prøvesvar er:
    Ferritin: 43- 56 (14-200)
    Hb: 14- 14,7 (11,7-15,3)
    Ft 4: 15,4-17,7 (11-23)
    Tsh: 0,7-1,1 (0,20-4,50)
    Ft 3: 4,6 (3,5-6,5)
    Thyr TPO:negativ
    B12: 231
    Kalsium: 2,15 (2,15-2,51)
    Metylamlonsyre: 0,22 (0,05-0,26)
    Gt: 14 (10-45)
    Kreatinin enzym: 42 (45-90)
    Kalium: 4,1 (3,6-5,0)
    Natrium. 139 (137-145)
    Alat: 9- 17- 23 (10-45)
    Asat: 16-21 (15-35)
    urinstoff: 1,7 (2,6-6,4)
    urinsyre: 132 (155-350)

Håper dere kan skjønne noe ut av disse prøvene..Ser det er så mye bra innlegg her inne,så nå håper jeg på litt hjelp...
    På forhånd tusen,tusen takk
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Vil noen se på prøvene mine...

Hei Toneri

Prøvene ser fine ut de, men det henger som vi vet ikke alltid sammen med hvordan vi føler oss.

Blodprøvene relatert til stoffskiftet ditt tyder ikke på at noe er galt, men som du kan lese her inne er det mange som sliter med symptomer i lang tid før sykdommen avdekkes på blodprøver.

Imidlertid kom jeg til å tenke på noe annet, det kalles PCOS (gjør oppmerksom på at dette bare er en tanke, da jeg ikke er noen lege) som du kanskje bør få sjekket ut, fordi du nevner økt behåring, PMS, vektøkning rundt mageregionen og mulig depresjon. Du kan ta en titt på disse linkene jeg legger ut. Her kan du lese litt å se om dette er noe du kan kjenne deg igjen i og evnt bør få sjekket opp.

http://www.babyverden.no/templates/A...epslanguage=EN

http://www.babyverden.no/templates/Article.aspx?id=7069

Håper du snart vil føle deg bedre. Ha en fin fredagskveld

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg vil si at prøvene som handler om stoffskiftet er bra.
    Og det kan du være glad for
    Men Metylmalonsyren din er høy, og det kan tyde på lav B12.
    Symptomene på B12 mangel er nevrologiske (feks. snublinga di) men det nytter ikke tippe på symptomer - det må flere mer spesifikke prøver til (homosystein, B12 m.fl.)
    Og disse på tas korrekt også (fastende - tidlig på dagen)

Så har du lav kalsium.
    Dette er veldig viktig og er det stoffet som er strengest regulert i kroppen. Du ligger heeelt på minimumsgrensen.
    Hadde du ligget 0.1 lavere så hadde de vært nødt til å reagere.
    Dette kan komme av for lav D-vitaminstatus. (som ikke er målt !!)
    Typisk viser det seg på denne årstia.
    Du kan seff. måle D3 (OH-25) - men jeg ville ikke ventet. De aller fleste har for lav D3. Kjøp en boks nycoplus D-vitamin 10µg og sett igang.
    Ved mangel finnes det anerkjente spesialister som anbefaler å få i seg hele boksen på en gang - men er vel drastisk.
    Jeg spiser 5 om dagen til middag. ikke isteden for da

D3 mangel gir også liknende symptomer som du forklarer.
    Så er det slik at i Norge er øvre grense 150 - i Italia 250.
    Vi tåler altså å ligge vesentlig høyere enn 150.
    Jeg har spist 3 om dagen fra 01.07.08 til 01.04.09 og min D3 ble da 91.
    Det synes jeg er for lavt, så nå går jeg på med 5 om dagen.

Det var bare noen forslag fra meg - håper du finenr ut av det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    5

Tuuusen takk for svar fra dere!!!
    Føler selv at det er noe fysisk galt,men har en lege som mener alt er i orden...Har ikke lyst til å få diagnosen deppresiv og føler heller ikke at jeg er det..
    Har nå vært inne for å lese om Pocs og kjenner meg igjen.Har også det siste året prøvd å få barn,men uten hell.Har tatt eggløsningstester som har vært positive en gang,men ble ikke gravid.Har en sønn på 8, så vet jo at jeg kan bli det..Er visst vanskelig denne gangen og tror det er fordi noe er fysisk galt,men det påvirker psyken i stor grad å ikke føle seg i form og...Vanskelig..

Hva tror dere om Ferritinen min?Kan jeg ha en jernmangel?
    B12-er det aktuelt å forsøke injeksjoner.De hjelper vel fort i tilfelle?
    Er det flere prøver som er aktuelle å få tatt.Skal til legen i begynnelesen av juni og må prøve å få noen svar og få hjelp..

Tusen takk til dere.Setter så pris på tilbakemelding
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Både lav ferritin og B12 kan gi blodmangel, men det har du joikke Hb=14 er bra.
    Men det spiller ingen rolle for blodproduksjonen hvor stort jernlageret er (ferritinen) ikke før det er slutt og ikke mer å lage av. (nesten da)

Jeg mener symptomforklaringen din samsvarer godt med prøvene.
    Mer D-vitamin - kanskje også lav B12 ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Du bør også få undersøkt kortisolnivået ditt.....flere av symptoma dine KAN være pga for mye kortisol....(hårvekst,fedme rundt mage m.m.)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    5

Smile Er det noe galt med mitt stoffskifte...

Heisann

Har skrevet her tidligere også,men ønsker deres gode råd igjen jeg
    Mine stoffskifteprøver svinger så.Jeg lurer på om det kan være noe galt, da jeg ikke er i form..
    Skriver mine verdier her og håper dere kan gi meg noen tilbakemeldinger.Skal til legen på mandag..
    februar 2009: TSH 0,7
    ft 4: 15,4

April 2009: TSH 1,1
    ft4 17,9
    thyr tpo: negativ
    Tras er ikke tatt...

Juni 2009: TSH. 0,87
    ft4 11,4
    Anti tpo under 10

Er alt normalt med disse prøvene?

Takker hjertligst for svar...

Hilsen frustrert...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Er det noe galt med mitt stoffskifte...

Hei toneri
    syns jeg husker at du skreiv - hva har du gjort siden sist ? Tar du noe medisin ?
    Det var vel noe å forfølge ved prøvene den gangen ?

Stoffskiftehormoner kommer jo fra skjoldkjertelen, og ved stoffskifteproblemer er det feil ved denne. Ofte er det autoimmune reaksjoner som produserer antistoffer som ødelegger kjertelen.
    Disse har du målt, og har ikke slike.

Så da er det trolig ikke i stoffskiftesystemet feilen din ligger, men dette systemet er lettpåvirkelig fra andre feil i kroppen som kan oppstå, og slikt kan påvirke mengden stoffskiftehormon.

Stoffskiftehormoner skal svinge.
    Produsert mengde skal tilpasses kroppens behov og dette sørger TSH for.
    Du ser på dine prøvesvar at TSH er lav på prøven etter når fT4 var høy.
    Så reguleringen er slik den skal være.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    5

Standard Hjelp igjen:)

Heisann

Jeg har stil spørsmål til dere før og fått mange gode svar som jeg har tatt med til legen min.Men som jeg forstår mange opplever er det ikke lett å bli hørt av fastlegene.Dette er også min erfaring.Så derfor vil jeg stille enda et spørsmål til dere.
    Er sykemeldt på niende mnd nå og på disse månedene har formen vært svingende, noe den egentlig har vært i mange år..Legene finner ikke noe galt med noe og jeg har blitt henvist til psykolog for behandling av utbrenthet og har nok mange symtomer på det, men føler at det er noe annet galt.Men det vil jo legen ikke høre på.Og er ikke interesert i å undersøke meg videre for å finne ut om noe er galt..Det er sååå fortvilende.Jeg begynner i ny jobb til uka, bygger hus og har ikke tid eller lyst til å ikke være i form lenger.Men føler meg som en hypokonder snart og blir så lei og fortvila over situasjonen.

Symtomene mine er tretthet, hjertebank,høy puls, nedsatt konsentrasjon, kviser som jeg får arr av, store PMS plager(oppsto etter at jeg slutta på p-piller for 1,5 år siden), fryser innvendig i perioder, deppresiv, tiltaksløs, hodepine, luft i mage,hard mage, oppblåst, pløsete fingre, humørsvingninger, litt vektoppgang,ellers slank..Kommer ikke på mer nå..

Og til slutt må jeg fortelle at vi prøver å få barn,men lykkes ikke.Har vært til utredning og de finner ikke noe galt med noen av oss.Det er da tatt blodprøver og innvendig ultralyd.Sædprøve er fin.Vi er nå henvist for prøverørsforsøk og jeg gruer meg så til det.Tenk om det ikke lykkes...Og jeg føler så at noe er galt med meg.men hva...

Stoffskifteprøvene mine svinger, men er hele tiden normale.
    Verdiene er som følger: 2007- TSH 1,3
    2008- TSH 1,0 ft4 14,6 ft3 4,6
    9.2- 2009- tsh 0,7 ft4 15,4
    30.4.2009- tsh 1,1 t4 17,9
    19.6.2009- tsh 0,87 t4 11,4 Anti-tpo under 10
    oktober 2009 tsh 1,9

Dette er verdiene på stoffskiftet mitt.Det ble bare tatt tsh nå siste gangen.
    Andre blodprøver er fine.

Håper noen kan hjelpe meg

På forhånd tusen takk for svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Hjelp igjen:)

Det kan være helt normalt at selve TSH blir dobbelt så høyt.
    man kan selv få høy TSH ved å holde seg våken en hel natt og så ta blodprøve....
    og om ettermiddagene er TSH halvparten av morgentallet.

en annen grunn til at TSH kan være høy plutselig, er NTI, non-thyroid illness, kort sagt altmulig, også en forkjølelse gjør at kroppen nedregulerer TSH og ft4 og ft3, og straks etterpå så opphører NTI, og TSH stiger pga lave ft4 og ft3. Det vvarer en kort stund, men hvis man tilfeldigvis tar blodprøver da så ses forunderlige resultater.

Uansett så må man se på ft4 og ft3 også...hva var referanseområdene igjen hos det laboratoriet som tar dine prøver?

Jeg har hørt at LDN skal hjelpe ved uforklarlig barnløshet, se ldn.no og det hjelper fr altmulig annet også, blant annet lav og høyt stoffskifte siden det normaliserer antistoffene.

Lignende tråder

1. Svar: 27
    Siste melding: 10-03-09, 13:19
  2. Titt gjerne innom websiden min!
    Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 23-12-07, 09:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg