Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
05-08-09, 08:03 #1
Hypotyreose og leverprøver etc.
Gunnda skrev i en annen tråd her at det er vanlig å ha forhøyede leververdier på prøver når man har hypotyreose.
Kan noen fortelle meg litt mer om hva dette kommer av og om det er risiko/farer forbundet med dette.
Hvordan kan man bedre disse?
Her er prøvesvarene mine fra: 15.06 og 27/7 (prøvesvaret lengst til høyre er fra 27/7 , sorry at oppstillingen ble så rotete)
B-Hemoglobin: (11.5-15.0) 14.8 - 14.4
S-ALAT (10-45) 34 - 122*
S-ALP (0-150) 66 63
S-Anti TPO (0-60) >1300* - >1300*
S-ASAT (15-35) 22 - 47*
S-bilirubin (5-25) 6 - 9
S-Ferritin (10-200) 116 - 78
S-FT3 (3.5-6.5) 5.1 - 4.8
S-FT4 ( 9.0-20.0) 15.0 - 18.9
S-GT (0-45) 54* - 46*
S-HDL Kolesterol (0.8-2.1) 2.1 - 2.4*
S-jern (9-34) 15 - 19
S-Kalium (3.6 - 5.0) 4.4 - 3.9
S-karbamid (2.6-6.4) - - 3.6
S-kolesterol (2.9-6.1) 6.7* - 5.1
S-kreatin (50-90) 67 - 62
S-LD (0-205) 157 - 167
S-LDL Kolesterol (1.3-4.3) 3.5 - 2.5
S-Natrium (137-145) 141 - 142
S-TIBC (49-83) 82 - 70
S-TSH (0.3-4.5) 1.9 - 0.2*
S-Pankr.amylase (10-65) 38
B12 (200-700) 173 Ikke målt denne gang.
-
05-08-09, 13:36 #2
Sv: Hypotyreose og leverprøver etc.
Noen med hypothyreose får forhøyede leververdier. Det kommer av at stoffskiftet ikke er høyt nok til at leveren får tid til å gjøre jobben sin, så hoper det seg opp med avfallstoffer.
Verdien S-LD ville vært forhøyet om du hadde en leverskade. Kolesterolet ville vært lavere !
Lavt kolesterol er ikke bra, da får ikke kroppen laget sine viktige steroider og gallesyrer og alt det andre som skal til for at kroppen skal fungere.
Samme fenomen kan skje flere steder i kroppen.
Ved hypothyreotisk langsomhet i underhuden (myxødem) vil den se blek ut og være deigete, og ikke forsyne kroppen med nok D-vitamin.
Spiser du D3 ?
Kolesterolet var jo tidligere et av flere mål som ble brukt for å vurdere stoffskiftetilstanden.
Men det var totalkolesterolet i serum.
LDL og HDL kolesterol er ikke brukbare parametere til denne vurderingen.
De er igrunnen ikke brukbare til annet enn vurdering av svært sjeldne sykelige tilstander .
Spør om totalkolesterol neste gang.
LDL-kolesterolet blir forresten ikke målt, men utregnet etter Friwalds formel : LDL=Total K- 0,45xtriglyserider.
Hvis det totale kolesterol er høyt, sammen med høye leverprøver, vil det indikere for lav Levaxindose.
En utregning av ditt totale vil bli : 3,5= T - 0,45x2,1 som gir en totalverdi på ca.4,5 (første prøve)
2,5 + (2,4x.45)= 3,6 (siste prøve)
Utviklingen stemmer bra med prøver av stoffskiftehormonmengder fra samme tid. Du har hatt for lavt stoffskifte, som er blitt bedre.
Om det er tid som skal til for å bedre leverfunksjonen, eller om det er mer stoddskiftehormon som skal til, er jo noe du bør tenke over i tiden som kommer.
Kommer du til at du antar at du kan tåle en høyere Levaxindose, ville jeg prøvd en liten økning der.
Er dosen økt de siste måneder, kan man jo vente å se litt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-08-09, 14:07 #3
Tusen takk for svar n'Finn!
Ja, jeg tar D3, 2000 IU om dagen.
Begynte med dette og lavkarbokost rett etter de første prøvene ble tatt, så det er helt klart at stoffskiftet mitt har blitt mye bedre av dette.
Kan man si det slik at leveren kanskje ikke har hengt med i alle forandringene i stoffskiftet og derfor henger litt etter? Er det sånn du mener?
Jeg trodde at den som heter S-kolesterol og er på 5.1 var totalkolesterolen, men hvis det er noe annet så skal jeg spørre om totalkolesterol neste gang.
Vill gjerne ta en ny prøve på D-vitamin også snart, sist jeg testet var den på 30.
Så det er ikke Levaxin som skader leveren da i hvertfall? Men mulig jeg altså må øke enda litt til? Har igrunn hatt en følelse av det.
Tusen takk for svar, lærer så masse nytt hver gang du skriver her!
Da trenger jeg ikke bekymre med over disse prøvene enn så lenge, det vill ikke gi noen symptomer eller plager?
Men det er altså noe jeg alikevell bør følge litt med på.Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
05-08-09, 14:08 #4
Det er bare en av dem som er noe høy, og helehten er okay, men kolesterolet er en smule høy men hvis man har spist noe sjokolade før prøven så kan det se slik ut.
Lurer på om alt blir normalt med en smule høyere dose levaxin (jeg får slik lav TSH jeg også, til og med med en dose som ikke er stor nok) Bare lurer jeg, det er ikke en oppfordring om å begynne med høyere dose.
Mindre sukker eller karbohydrater kan også gjøre susen alene.
Når man tar levaxin, og i noenlunde riktig dose, da skulle det ikke være noen risiko for leveren av den grunn. Tvertimot skulle det være en fordel frem for å være mer eller mindre hypo.
-
05-08-09, 14:26 #5
Hei Nora!
Takk for svar, vilken leverprøve er det du synes er den som er for høy?
Disse prøvene ble tatt fastende og jeg hadde gått over til lavkarbo kost ca. 14 dager før de ble tatt. Kolesterolen har gått ned fra 6.7 til 5.1 siden jeg startet med dette så det er jeg fornøyd med
Jeg tror både du og n'Finn har rett i at levaxindosen kan være for lav. Jeg trodde faktisk selv, før jeg så prøvesvarene at TSH skulle være mye høyere, of FT4 ganske lav. Så jeg ble ganske overrasket over at stoffskifteprøvene var så bra, men da kan altså leverprøvene avlikevel tyde på at medisinen bør justeres opp.
Det står forresten mer om prøvebakgrunnen min i denne tråden:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7980Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
05-08-09, 19:56 #6
"Jeg trodde at den som heter S-kolesterol og er på 5.1"
Jo - S-kolesterol er totalkolesterol - står den der, så er det en miss at jeg ikke har sett den :(
Prøvde å regne ut isteden..... vel-vel.... dewt ble jo nesten riktig da.
Ser jo nå at den har gått ned fra 6,7 til 5,1......
Skogen har mange trær.....
Og, jo, litt høy er'n jo og det kan meget vel være at Levaxindosen er litt lav.
Det kan også være at det er et tidsspørsmål. Hvis du ikke har hatt dosen så lenge, kan virkningen være for oppadgående enda, og vise seg tiltrekkelig når den når topp virkning.
Men det må du jo vurdere da.
Det vil jo også gjelde leveren da, at den vil virke bedre om dosen ikke har nådd sin topp enda.
Det er ikek slik at leveren se skadet - da ville LD vært høy.
Så syns jeg jo at prøveutvalget var veldig bra !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hypotyreose og trening
Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 21-09-09, 19:21 -
Dere med Hypotyreose
Av Tone i forumet Lavt stoffskifteSvar: 24Siste melding: 10-02-09, 12:40 -
overordna hypotyreose??
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 26-06-07, 18:38 -
Hypotyreose og pcos.....
Av Linn i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 11Siste melding: 25-11-06, 21:53

Svar med sitat
Bokmerker