Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Verdens bedste land
Hybrid View
-
09-06-09, 15:39 #1
Verdens bedste land
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-06-09, 17:30 #2
Sv: Verdens bedste land
Det var ikke meg du spurte, men jeg svarer likevel.
Vi bodde tre år i USA (NY og Houston), og jeg er ganske enig med deg, Anisa. USA er et fantastisk land på veldig mange måter, men det er samtidig et land med mye elendighet. Husker ikke nøyaktige tall, men noe sånt som 1 av 6 amerikanere har ikke helseforsikring, de har praktisk talt ikke noe som heter fødselspermisjon - slett ikke for fedre - de herjer rundt som om de skulle eid hele verden og ja, jeg kunne holdt på en stund. Så nei, etter min mening er ikke USA verdens beste land. Men det blir jo litt smak og behag. Hvis man synes Guantanamo, barn som fores med popcorn og donuts og utvikler diabetes 2 hele gjengen osv. er helt ålreit, så er jo landet bortimot perfekt.
-
09-06-09, 22:03 #3
Folkens, INGEN land er perfekte. Men USA har "ALT DET BESTE". Har man intelligens nok, vet man at mye dårlig følger med på kjøpet.
Men sånn er det i Norge også. Jeg setter alikevel USA før Norge. Så lenge man har RÅD til å bo der (I USA).
-
09-06-09, 23:52 #4
Og det er mye av poenget, det er et land for de sterkeste. Er du uheldig og vokser opp i trange kår, blir alvorlig syk uten å ha helseforsikring (eller god nok sådan) eller roter det til littegranne for deg selv, da skal det uendelig mye til for å komme seg på bena igjen. I Norge har vi i mye større grad et støtteapparat som er der når du trenger det mest. Du kan si hva du vil om norsk helsevesen og NAV og hva har du, men de aller, aller fleste får hjelp til å i hvert fall kunne leve et verdig liv, ta en utdannelse, få seg en jobb hvis man har havnet litt utenfor. I USA er det litt sånn "én gang taper, alltid taper".
Men for all del, det er på mange måter et fantastisk land, det har alt, på godt og vondt. Man kan egentlig ikke sammenligne lille Norge med USA, der f.eks. bare Texas er på størrelse med Frankrike. Det kreves nok et litt annet styresett og en litt annen mentalitet der enn i et lite, oversiktlig land som Norge.
-
10-06-09, 00:08 #5
Jeg har SÅ stor tillid til Thomas` store, gode hjerte, at jeg kan kun tro, at han ser det bedste i meget inkl. USA netop fordi han helst ser det bedste i alt, og bliver derfor desperat skuffet, når ikke alt viser sig at være "det bedste".
Jeg kunne foreslå at se/gense denne film og så vende tilbage til emnet her, og diskutere videre.
Denne film har været meget omdískuteret særlig blandt de borgerlige politikere og deres vælgere i Danmark. Men min senere ressearch har kun budt mig på et hav af oplysninger, der kun har støttet filmens budskab.... Derfor anbefaler jeg den. Den er en øjenåbner og en advarsel om at passe på det vi har og ikke lade John-Wayne-western-romantiske politikere at ombygge vores lande i Scandinavien til små kopier af USA. De prøver på det allerede...
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-06-09, 00:10 #6
Jeg har mange venner i USA. Familie i USA. Jeg har reist til USA mange ganger. Jeg vet litt om hvordan det er å leve der borte.
Jeg er sterkt uenig i at støtteaparatet i Norge er der for deg når du trenger set mest - Det har det aldri vært for meg.
USA er verdens beste land TOTALT SETT - Så lenge man er frisk ELLER rik. Er man rik får man GARANTERT den beste hjelpen i USA. Norge er kanskje bedre "på papiret" (jeg refererer til "Sicko") MEN Norge består også av verdens mest innbilske, bortskjemte og naive folk!!!!! Hadde vi ikke hatt USA hadde vi ikke hatt diverse rockeband, musikksjangre, fantastiske våpen å drepe terrorister med, massevis av teknologi og medisin (stoffskiftemedisin), hamburgere, datamaskiner og mange, mange andre ting som vi alle liker & bruker hver dag!
Og vi må ikke glemme at det var de mest intelligente eventyrlystne Europeerne som utflyttet til Nord-Amerika for noen hundre år siden og bygde opp det USA vi har, og elsker i dag! VI er USA! De _EKTE_ Amerikanerene, er de innfødte. Også kjent som "Indianere". Takk Columbus - Du bommet litt der! Hehe.. Vikingene var uansett de første som oppdaget Amerika i "senere tid". Jepp jepp, ikke noe galt med historien min, nei. 
Forøvrig, takk Anisa... <3
-
10-06-09, 00:18 #7
Så, så... Majsa har trods alt boet gennem tre år i to af de største byer i USA. Med mand, børn og det hele, der hører med til en hverdag, nemt og svært, på godt og ondt. Når hun siger, at Norge har borger-faciliteter, som USA ikke har - så passer det.

-
10-06-09, 00:30 #8
Jeg tviler ikke på at du vet hva du snakker om, Thomas, og det er jo på mange måter sant det du skriver, men du svartmaler en del, synes jeg. Jeg skjønner at du er skuffet over norsk helsevesen, og det har du sikkert all god grunn til, basert på dine opplevelser. Men fra det til å dømme hele det norske systemet nord og ned synes jeg blir litt, hva skal jeg si, enkelt. Og urettferdig.
Du er nok ikke den eneste som er misfornøyd med norsk helsevesen, det hører vi stadig om. Men hører vi om alle de andre som har fine opplevelser? Som møter kompetente, medmenneskelige helsearbeidere? Sjelden. Jeg nekter å tro at det er fordi alle som har trengt hjelp en eller mange ganger har fått så elendig behandling. Det som er så synd er at det er veldig tilfeldig hvor god hjelp man får, det kommer nok mye an på hvem du møter, både i helsevesen, NAV osv.
Det er det i hvert fall ingen tvil om. Jeg har hatt nyfødt baby på sykehus i Houston (og var på ER flere ganger), vi var heldige å ha en god forsikring gjennom mannens arbeidsgiver, og jeg var mange ganger på gråten over hvor godt ivaretatt vi ble. Heldigvis har jeg i hvert fall hittil bare hatt gode opplevelser her hjemme, så det er bare å håpe på at jeg treffer de riktige menneskene fremover også.
Lignende tråder
-
JOURNEY! Et av verdens største band spiller på Sentrum Scene i kveld!
Av Thomas W H i forumet Forum: Litt musikkSvar: 2Siste melding: 11-06-09, 14:42 -
Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 4Siste melding: 20-06-06, 18:53

Svar med sitat
Bokmerker