Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard ZRT laboratories - spytprøver

MEGET interessant tråd (laaaang) på den danske Stress Foreningens forum. Masser oplysninger, men man skal være tilmeldt for at se links i indlæggene. Alligevel, selv uden links er der meget god info at hente, specielt postet af brugeren HRK.

Trådens overskrift er "ZRT laboratories - spytprøver" og kan læses HER.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Standard Sv: ZRT laboratories - spytprøver

Jeg ser at den flotte infoen her er hentet fra boken " Adrenalin Fatigue- 21st century stress syndrome" - fra James Wilson.
    Et bok som er et absolutt "MUST" når man har binyreproblemer.
    FORDI
    Dette er noe de færreste leger / endokrinologer i Norge (++ ?) kan eller vet noe om.
    Spyttprøve-testene som tas her i Norge er like mye verd som blodprøvene.
    nemlig NULL
    De fleste ramler rett gjennom den. Dette kommer også tydelig fram i boken.
    Jeg har opplevd dette selv. Til tross for utpreget "Cushing syndrome "( for mye cortisol) så ble det påstått at alt var normal.
    Først da jeg startet å bruke ashwagandha så begynte ansikt, hals og nakken min å normalisere seg igjen

Jeg kjenner en alternativ lege her ( privatpraktiserende ) som sier at den mest pålitelige testen når det gjelder slike binyre-problemer- er en 24-timers urintest. Spytt-testen er ikke nøyaktig nok og de fleste faller rett gjennom. Ingen gjør en slik 24 time urin-test her- så derfor sender han sine prøver til USA.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Jeg har fått tatt 24-timers døgnurin ,bestilt av endokrinolog, og testet på lab,n på Aker. Denne testen er ok for å si noe om en generelt har for mye eller for lite, men sier INGENTING om døgnvariasjonen er normal. (Noen av oss sliter med lite om morgenen og det samme,eller mere, om kvelden). Videre er kortisol i både urin og blod bundet. Det er kun spyttprøver som viser det FRIE kortisolet, det vi har til bruk. Hormonlegene ved Haukeland, som er de eneste(?) som fortsatt seriøst forsker og følger opp Addison pasienter spes., anbefaler spytt-testen. Dette bare litt om det som rører seg HER på berget!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av queenie Vis post
    Jeg ser at den flotte infoen her er hentet fra boken " Adrenalin Fatigue- 21st century stress syndrome" - fra James Wilson.
    Et bok som er et absolutt "MUST" når man har binyreproblemer.
    Bogen udgives i Danmark i næste måned. Mere om det her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Jeg ser at jeg tidligere (ovenfor) skrev at kortisol i urin er bundet. Det mener jeg er fritt, men i blod ER det bundet. Med 24-timers varianten ser de om en er for lav(evnt. Addisons), eller evnt. for mye(Cushings). Men slitne binyrer forteller det ikke noe spes.om.......da disse vil ligge innenfor normalen og da "vet "vi jo at alt er såre vel!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Jeg har inntrykk av at leger / endokrinologer ( i hvertfall mange av de- og alle jeg har truffet ) ikke skjønner engang om noen har cushing syndrome eller ikke. De kan ikke noe om det - de vet ingenting .
    Endog dette er noe man kan se veldig godt på et menneske hvis man vet hvordan mennesker med cushing ser ut - og om man ikke er helt blind og ignorant.
    Da kan man tenke seg at de kan enda mindre om Addison - og alle de som har binyreproblemer og som enda ikke har utviklet Addison eller Cushing - de faller i hvertfall rett gjennom.

Hadde jeg visst i starten hva jeg vet nå- så kunne jeg har spart masse tid og lidelser - det hadde ikke trengt å gå så langt - og jeg hadde ikke trengt å bli så syk og nedkjørt om jeg har vært.
    I dag ser jeg mange rundt meg som har slike problemer, fordi jeg er obs på kjennetegnene. Ikke alle er overvektig eller har hevelser i ansikt, hals , nakken fordi de overspiser, men fordi kroppen ikke fungerer lenger som den skal.
    Har så lyst å slå et kraftig slag for saken når jeg er helt på bena igjen. Det er utilgivelig det som skjer her- mange lidelser kunne ha vært unngått om folk hadde fått hjelp i tide.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn