Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
11-03-09, 17:14 #1
Melding fra lege om overdosering.
Bruker Levaxin 75 mikrogr. x 1 og Liothyronin 20 mikrogr. x 1.
Blodprøver:
FT3: 6,6
FT4: 10,2
TSH: 0,10
Nå husker ikke jeg de tidligere verdier på blodprøver, så det er kanskje vanskelig å svare meg på hva jeg skal gjøre nå.
Legen skrev ikke noe om dette i brevet (hun kjenner meg heller ikke), bare antydet at jeg var overdosert. Jeg er litt redd for å redusere på medisinene, for jeg orker ikke den trettheten som jeg hadde tidligere.
Håper at noen har noen synspunkter. Takk
-
11-03-09, 17:44 #2
Sv: Meldig fra lege om overdosering.
Hei Berit

Jeg synes du skal kjenne etter om du er overdosert selv. Jeg kan bare tippe, og det ser ut til at legen din baserer seg på TSH i likhet med mange andre.
Jeg har TSH på 0,074 og jeg er ikke overdosert. Den forsvant da jeg begynte på Lio og har siden vært slik.
Du må også poste referanseverdiene til prøvene dine, de pleier å stå i parentes før resultatet (tror jeg).
Det ser ut som om du har lav FT4.
-
11-03-09, 17:45 #3
Jeg vil ikke kommentere legens uttalelser, men kommer gjerne med mine egne.
Hadde jeg fått det prøvesvaret hadde jeg vært halvt død - det hadde vært tvingende nødvendig å øke dosen.
Jeg hadde doblet dosen noen dager og så valgt en dose som lå 1/4 over den gamle.
Men ta dette som en forklaring på hva jeg hadde gjort.
Du bør etter min mening lære å kjenne deg selv slik at du kan bli en god kjertel for deg. Eller rettere : prøve å være en god kjertel for deg.
Jeg lurer på hvorfor du bruker Liothyronin og har så lav dose med Levaxin ?
Levaxin omdannes jo til Liothyronin av kroppen (T4 blir til T3).
T3 er kroppens stoffskiftehormon, og kroppen trenger en kontinuerlig forsyning av dette. De-jodinaseprosessen sørger for dette.
det vanlige er å øke Levaxindosen til du syns det er passe med T3.
Hvis Levaxindosen må være veldig høy, eller hvis man ikke tåler en Levaxindose som er så høy som den må være, kan en spe på med Liothyronin.
Liothyronindosen du tar er utenfor kroppens kontroll, men den varer bare i få timer og kan ikke fullt ut erstatte en vel fungerende de-jodinase.
Derfor er det en fordel om så mye som mulig av den T3 kroppen trenger kommer fra De-jodinasen.
Levaxindosen du tar er så liten at dette er utelukket.
Vanlig anbefaling jeg har sett på nettet, er en Lio-dose på 5µg til mat. Trenger man mer tar man 5µg en gang til på ettermiddagen. Ikke senere.
1x20µg ble betraktet som en hestedose.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-03-09, 18:29 #4Hildemor Gjest
Jeg hadde ikke redusert hvis du føler deg grei på den dosen du nå bruker. Blodprøver alene er ikke nok til å si noe om hvordan man har det.
Jeg har feks en Tsh på 22 om dagen, men en FT4 på 16 og FT3 på 6.1. Tsh'en skulle tilsi at jeg er lav, men jeg har ingen symptomer på det pga tilfredstillende FT4 og FT3 for min kropp. Derfor øker jeg ikke. Har gjort det tidligere og blir "høy" hver gang. Jeg tåler ikke FT4 mot 20, selv om Tsh fortsatt er 10. Derfor må jeg ene og alene lytte til kroppen og hva den sier. Jeg blir nok aldri som alle andre, men det betyr ikke så mye
-
11-03-09, 19:44 #5
Hei igjen. Så mange fine svar. Tusen takk. I brevet jeg fikk i dag sto det ikke referanseverdier, men jeg skal ringe min tidligere fastlege i morgen for å sjekke de forrige prøvesvar.
Jeg gikk ned på Levaxindosen for et par år siden fordi pulsen ble litt høy, og siden jeg var så trøtt ville jeg prøve Liothyronin. Trøttheten forsvant etter at jeg begynte med den.
Fra tidligere prøvesvar så vet jeg ar TSH har vært veldig lav, men den legen jeg var hos da sa det var greitt. Det var bare et tegn på at kjertelen som produserer thyroksinstimulerende hormon var blitt litt lat siden den fikk "maten" servert på et fat
Jeg får ta kontakt med min nye fastlege og håpe at hun har litt greie på stoffskifteproblemer. Legen jeg fikk brev fra i dag er bedriftslegen, og det blir jo fort litt surr hvis det blir for mange kokker.
-
11-03-09, 21:50 #6
Det er ikkje greitt å ete sin mat, når den ligger i pakke og ikkje på fat.....
Kan si meg helt enig i den der....
Ellers går det bra å oppgi hvor de er analysert - om man vet det da.
Referanseverdiene har sammenheng med labben, og det går å finne ut på nettet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Er skillet mellom lege og alternativ lege eldgammel?
Av Vigdis i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 0Siste melding: 06-11-10, 12:20

Svar med sitat
Bokmerker