Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Hypothyreose hos hunde

De typiske symptomer på hypothyroidisme hos hunde:

• Overvægt

Kedelig pels

Epileptiske anfald

Aggressivitet

Sløvhed

Led problemer/smerter

Symmetrisk hårtab (alopeci)

Mørkfarvning (hyperpigmentering) af den underliggende hud

Tristhed

For mange eller for få løbetider

Intolerance overfor kulde

Muskel kramper / muskel ømhed

Forstoppelse

Depression

Svækket immunsystem

Hmm.. overvægt står på første pladsen i listen over symptomer på Lavt stofskifte hos hunde. Mens vi andre får oftest at vide, at bare vi spiser "rigtigt" og ikke for meget (svært at spise "for meget" når appetitten er væk) - skulle vægtforøgelsen ikke antage mere end nogle få kg.

Også epileptiske anfald og aggressivitet er listet op. Det hører vi ikke så meget op hos mennesker... Lige som vi heller ikke hører om for mange "løbetider".

I det hele taget, når man læser dyrlægernes beskrivelser af deres holdning til hunde med lavt stofskifte - mangler der en vigtig "brik" i puslespillet: ingen hunde bliver betegnet som hypokondere og sendt til psykiater. Hvis behandlingen ikke virker - observerer dyrlægerne og forsøger hele tiden at justere behandlingen eller finde andre metoder - indtil det virker....

Det lader så sandelig til, at mange endokrinologer ville have gavn af en obligatorisk praktik på en dyrlægeklinik.

Kilde til listen...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Hildemor Gjest

Standard Sv: Hypothyroidisme hos hunde

''Hmm.. overvægt står på første pladsen i listen over symptomer på Lavt stofskifte hos hunde. Mens vi andre får oftest at vide, at bare vi spiser "rigtigt" og ikke for meget (svært at spise "for meget" når appetitten er væk) - skulle vægtforøgelsen ikke antage mere end nogle få kg. ''

Dette er også riktig for mange stoffskiftesyke anisa. At man legger på seg noen få kilo. Det krever som regel litt omlegging av kosthold og selvsagt aktivitet, men jeg kjenner mange stoffskiftesyke som ikke har lagt på seg, blitt slankere eller lagt på seg noen få kilo

Så har vi selvsagt de som legger på seg mer enn nogle kilo. Vi finnes med andre ord i alle former og farger som blant de ikke-stoffskiftesyge

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Dyr og lavt stoffskifte.

Er det noen av dere som har erfaring med dyr og lavt stoffskifte...tenker i første omgang på hunder!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hypothyroidisme hos hunde

Ikke meget andet end der allerede er beskrevet i trådstarteren.

Det lader til, at der er en del hypothyreose også hos dyr. Men her nogle ekstra links:

Hypothyroidisme hos dyr
    Hypothyroidisme
    Hormonelle lidelser hos hunde
    Forekomst af hypothyreoidisme blandt riesenschnauzere i Danmark

Der findes sørme også dyr med Addisons... Addisonshund.dk

Har du en hund, der er syg?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Vel, jeg hørte for noen år siden at en hunderase som det var ganske få av i Norge og dermed hadde de litt lite genmateriale, og i denne hunderasen ble det flere og flere hunder som fikk lavt stoffskifte. Løsningen ble å la hele hunderasen i Norge dø ut....

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Tusen takk for svar.
    Jeg burde jo tenkt så langt at temaet sikkert var omtalt tidligere!!!!
    Grunnen til jeg spurte er at jeg omgås ofte en hund som er blitt syk,men er ikke min egen...låner den bare.
    Blodprøver har nå vist lavt stoffskifte...lagt på seg 5 kg siden november.
    Så nå skal jeg lese....er turkameraten min...så slik sett passer vi jo godt i hop!!!
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Beste kjæledyr for hypothereote er jo katt. De er like late som oss

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Lillepus.....stemmer nok det-har to selv!!!
    Kan ikke ha hovedansvar for dyr som virkelig krever" noe"......daglig.
    Derfor er det flott å kunne låne når en føler for det!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Hypothyroidisme hos hunde

Jeg regner med de fleste er påmeldt Mary Shomons nyhetsbrev?

Vel - for de av dere som ikke er det - les om hvordan bikkja hennes ble bedhandlet for "sannsynlig lavt stoffskifte"

http://thyroid.about.com/b/2011/02/0...idism.htm?nl=1

Er dere ikke enige i at den vetrinæren gjorde en mye bedre jobb for hunden enn de fleste mennesker møter hos sin lege?

Kanskje vi bare skal rulle på rygg og be om å bli behandlet hos vetrinæren neste gang.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Jeg skulle ønske jeg var en hund...

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg regner med de fleste er påmeldt Mary Shomons nyhetsbrev?

Vel - for de av dere som ikke er det - les om hvordan bikkja hennes ble bedhandlet for "sannsynlig lavt stoffskifte"

http://thyroid.about.com/b/2011/02/0...idism.htm?nl=1

Er dere ikke enige i at den vetrinæren gjorde en mye bedre jobb for hunden enn de fleste mennesker møter hos sin lege?

Kanskje vi bare skal rulle på rygg og be om å bli behandlet hos vetrinæren neste gang.

Å steike..! Ja, bikkja jeg hadde før hadde tørre øyne og fikk øyesalve med cyklosporin med det samme han. Slik type medisin som stopper ødeleggelse av tåreposene... Lurer på når jeg får det jeg...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn