Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Lurer veldig??
Hybrid View
-
03-03-09, 20:59 #1
Lurer veldig??
Min endokrinolog her i utlandet har bare bedt om testing av FT4 denne gangen. Er det nok?
Resultatet er:
FT4 8,5 ng/l (Normalomraade 7,0 - 21,0)
I september 08 var FT4 10,6
Er det noen som har peiling paa dette?
Skal til legen imorgen ...
Paa forhaand tusen takk!
Diagnose hypothyreose (Hashimoto) sommeren 2008
-
03-03-09, 21:37 #2
Sv: Lurer veldig??
Vanskelig å svare, det kan jo være visse forutsetninger.
Men jeg håper du har økt dosen siden den viste prøven ?
Og så vil man vite resultatet av økningen ?
da er den er grei.
Så kan man jo spekulere i hvorfor du spør, og kan jeg antyde at du ikke har det så bra ?
Da tror jeg dosen er for lav. Symptomer på for lav dose er dominerende i antall.
Så har du symptomer er dosen for lav....
Hjertebank er nok et av de få som kjennetegner for høy dose. Ideell dose ligger ofte oppunder grensen hvor det opptrer.
Før økte man dosen saaaakte til det skjedde, og så reduserte man dosen litt.
Ser du tar Euthyral ?
Som inneholder litt T3 - da bør man vel også måle fT3 ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-03-09, 15:31 #3
Tusen takk Finn!

Foeler meg langt fra paa topp, men litt bedre enn foer jeg begynte paa en 1/2 tabl Euthyral i juni i fjor. Som nevnt tidligere MAA jeg bare fungere da jeg er mye alene med to smaa barn. Ja, naa har jeg vaert hos legen, og han oekte dosen med 1/4 tablett, dvs at jeg det neste halve aaret skal ta 1 1/4 tablett hver dag (1 tabl inneholder 100 ug levaxin og 20 ug liotyronin). Legen er heldigvis veldig opptatt av symptomene mine, saa det er jo opploeftende. Han var ikke spesielt begeistret for at jeg tar selen, men nektet meg det heller ikke. Jeg lurer uansett paa om jeg skal ta en pause, for aa se hvordan jeg foeler meg da. Jeg leste i et tysk forum at hoeyt inntak av selen over tid kan foere til diabetes! Har ikke faatt undersoekt dette naermere. Legen skrev ut en resept paa 200 000 Ul D3 som jeg skal ta tre ganger i aaret. Kommunikasjonen er ikke helt enkel, da jeg ikke er saerlig god i spraaket her. Lurer litt paa om jeg skal forsoeke aa faa time hos en spesialist i Oslo til sommeren. Er Balderklinikken bra? Det kan vaere greit aa hoere en annen endokrinologs mening. Naa er jeg spent paa om jeg merker ytterligere bedring med hoeyere dose og D3 ....Diagnose hypothyreose (Hashimoto) sommeren 2008
-
04-03-09, 16:10 #4
Du kan jo printe ut denne til den gode doktor ?
http://jcem.endojournals.org/cgi/con...ract/87/4/1687
Denne gjør heller ikke krav på å forvalte sannheten : http://www.lommelegen.no/322885/selen
Studier kan vise så mye - de må nok innom en tenkepause også før man kan tro på dem.
Selen er nødvendig for at kroppen skal klare å lage det enzymet som omdanner T4 til T3. Det er også kjent for å senke, for oss, visse ugunstige antistoffer.
Så satt jeg neste kaffen i halsen da jeg leste :"200 000 Ul D3 som jeg skal ta tre ganger i aaret". Det er 5000µg = 5mg D3 ! Vil nok i Norge bli betraktet som en megadose, og jeg er intresssert i om du kan si noe mer om dette ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-03-09, 19:30 #5
Takk for linkene, Finn! Til og med mine smaa barn har fatt tilsvarende ampulle (2ml) med D3 paa resept fra barnelegen med beskjed om at det skal tas i oktober. Det er et D-vitamin-"depot" som skal vare i rundt fire mnd. Barna faar riktignok bare en dose i loepet av aaret. Den er altsaa reseptpliktig, og min mann fikk den ogsaa. Det er ikke vanlig aa ta tran o.l. her, og man er generelt mye innendoers om senhoesten og vinteren, saa min endokrinolog mente det kan vaere greit aa ta. Naar det gjelder mengden og maaleenhetene har jeg rett og slett ikke peiling. Kan dessverre ikke gi deg noen bedre forklaring. Jeg maa si at jeg i dag har foelt meg piggere enn paa lenge - etter aa ha tatt D-vitaminet i gaar og oekt dose Euthyral. Jeg fortsetter likevel litt videre med selenet, tror jeg.
Diagnose hypothyreose (Hashimoto) sommeren 2008

Svar med sitat
Bokmerker