Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Hyperthyreose siden 2000
Hybrid View
-
28-01-09, 13:15 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2009
- Meldinger
- 2
Hyperthyreose siden 2000
Hei!

Jeg er helt ny her. Registrert meg i dag. Jeg har hatt hyperthereose siden ca 2000, gikk da på Neo Mercasole og Thyroxin. Var uten medisiner et års tid ca, men fikk diagnosen Hypo Thereose i 03-04 etter et svangerskap i 02. Ser at dere snakker om noe som heter hashimoto... Hva er det? Ser jo at en over her har fått samme behandling som jeg fikk for min hyper thereose for noen år siden. Lurer også på hva armour (?) er og lio-et-eller-annet som også står at noen bruker.
Må også nevne at jeg er gravid, og for tiden blir fulgt opp av en endokrinolog i Bærum. Har økt dosen fra 700 til 800 i uka. Bruker kun Levaxin.
På forhånd takk for hjelpen!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-01-09, 12:40 #2
Sv: Anti-TPO
90% av de som får lavt stoffskifte, får dette fordi kroppens immunsystem ødelegger den.
Anti-TPO er en prøve som gir svar på hvor mye slike antistoffer det er i blodet.
Om de finnes, vil en slik prosess ta et par år eller mer før kjertelen er ute av stand til å produsere noe.
Kjertelen produserer flere hormoner : T4 - T3 - T2 - T1 og Calsitonin.
Levaxin inneholde kun syntetisk fremstillt T4. Liothyronin inneholder kun syntetisk fremstillt T3.
Armour er en tablett hvor alle hormonene er med. Den lages i dag med moderne metoder for å trekke ut disse hormonene.
Først var det biter av kjertelen som ble brukt, så er utviklingen gått via Apotekerfremstilling til et moderne produkt.
Jeg bruker denne og er ikke et sekund i tvil om at det er det beste for meg.
Under graviditet stiger behovet for stoffskiftehormoner, og det er ikke uvanlig at man må doble dosen, og gjerne litt i forkant av utviklingen.
Du bør fremstille deg for hyppige blodprøver og kreve en tett oppfølgning.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-01-09, 08:14 #3
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2009
- Meldinger
- 2
Sv: Hyperthyreose siden 2000
Tusen takk for hjelpen. Jeg tar blodprøver hver 4. uke nå og blir justert i forhold til de av endokrinologen. Kanskje jeg bør nevne armour og liothyronin for ham også? I hvertfall spørre om det kan være hensiktsmessig for meg å prøve en av de.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
30-01-09, 09:08 #4
Sv: Hyperthyreose siden 2000
Valg av thyroxintype er en ganske langstiktig affære.
Og det skal det være.
Om du kan bruke Levaxin uten at det gir deg problemer skal du bare fortsette med det. Og tidspunktet for bytte bør du kanskje skyve litt på slik situasjonen din er.
Levaxin er Legenes førstevalg.
De har valgt dette ut fra sin tankegang om hva som hva som er det beste.
Jeg må få si at de virker meget ensporede og går fort i skyttergravene for å forsvare sitt standpunkt i denne saken. Noen unngår spørsmålet ved å svare pasienten at de ikke har hørt om Armour.
Armour var legenes førstevalg frem til 1975 da medisinindustrien hadde funnet en metode for å fremstille det viktigste av kjertelens hormoner kunstig. (T4)
Legene prøver alltid Levaxin først, det er bare i de tilfeller at behandlingen med sikkerhet kan sies å ha en utilstrekkelig virkning på pasienten at man bør tenke på å bytte.
I praksis er det alltid pasienten som må mase om å få bytte. I mitt tilfelle var dette en langdryg affære på tross av at jeg var meget syk i mange år.
Ser at jeg glemte å svare på hva Hashimotos er.......et utslag av fremmede hormoners utilstrekkelige virkning ?
Det er navnet på den legen som først identifiserte antistoffene som ødelegger kjertelen. (anti-TPO)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker