Viser søkeresultater 1 til 10 av 17

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Standard Kalorier; trening / mat

Nå skal jeg komme med noen dumme spørsmål antar jeg, men.....de kaloriene vi spiser og de kaloriene vi trener vekk, det må være forskjellige slags kalorier eller vi regner de forskjellig, ja??

Fordi det heter jo at man skal trene vekk like mye som man spiser hver dag, men hvordan regner med da dette? Hvis det står at jeg skal ha i meg 1800 per dag, så er det jo ikke sånn at jeg greier trene vekk 1800 per dag

Så hvordan funker det der?? Hvor lenge må jeg trene (trener styrketrening) for å trene vekk feks 1500 inntatte kalorier??

Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Hildemor Gjest

Standard Sv: Kalorier; trening / mat

Heisann

Jeg er ikke så veldig inn i dette her, men det jeg i hvertfall kan fortelle deg er at du forbrenner hele døgnet.

Litt info fra en nettside jeg fant:
    - Du forbrenner feks ca 200 kalorier hvis du sover ca 7 timer pr natt.
    - Du forbrenner ca 50 kalorier mens du ser favorittserien på tv selv om du ikke gjør noe annet. Det betyr i praksis at du forbrenner ca
    50 kalorier for hver time du er relativt inaktiv, men våken)
    - En hyrdestund på en halvtime og vips forsvinner 180 kalorier.
    - Jogger du en halvtime forbrenner du ca 600 kalorier.

Jeg leste at hvis du sleper tømmer i en time forbrenner du ca 1100 kalorier, men det er det sikkert få av oss som gjør hehe. Men det er tydelig effektivt ;)

Å trene bort 1800 kalorier hver dag er umenneskelig og til slutt vil det bare være tomta igjen av deg ;), men i og med at vi forbrenner hele tiden vil jeg tro at en times aktivitet hver dag vil gi deg minus på kalorisiden. Altså hvis du forbrenner daglig en 400-500 kalorier ved en eller annen form for aktivitet. Som kan være alt fra å gå til og fra jobb, ta trappa i stedet for heisen eller bare hoppe og sprette litt rundt omkring ;)

Du finner sikkert masse nyttig info på nettet om hva ulike typer av aktiviteter gir av forbrente kalorier. Selv går jeg 1 og en halv time hver dag, det gir ca 400-500 kalorier i minus litt avhengig av tempo selvsagt.

Jeg vil tippe og dette blir regne Lotto'n, så forbrenner du en 300-400 kalorier på en time styrketrening med litt oppvarming. Men glem ikke at kroppen din da de nærmeste timene etter treninga har økt forbrenning og kaloriene forsvinner da også.

Håper du ble litt klokere av dette

Hildemor Gjest

Oi se hva jeg fant til deg, denne var informativ og ikke minst litt artig Slikt liker vi. Her finner du masse ulike treningformer, hva du belaster med den treningen, fordeler/ulemper og hva du forbrenner. Klikk bare på de ulike treningsformene og du blir i høyeste grad informert om det meste Have fun!

http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=....y=4&teamSport

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Hei Hilde - tusen takk!! :-) Fin den siste linken der, ja....!!

Har som du sier søkt masse på nett om temaet før jeg spurte her....det er bare at det begrepet jeg har hengte meg opp i....at alle som har greie på det sier at det logiske og riktige er å forbrenne like mye som du spiser.... Men jeg ser jo selv på mølla hvor mye jeg forbrenner når jeg går rask gange i tretti min feks.... Så den er grei.

Bare lurte på forholdet mellom dette at det står at jeg skal ha i meg 1800 kalorier per dag.....og at man skal forbrenne hver dag det man har i seg for å ikke gå opp i vekt... :-) .....det er jo ikke logisk at man skal stå på SATS å jobbe til man har forbrent 1800 kalorier....!!

Jeg har vært sykmeldt siden juli og er ikke mye i aktivitet utover det å gå mellom sofa, bad og kjøkken liksom. Så jeg forbrenner ikke mye hver dag antar jeg........ Jeg trener cirka 40 min hard styrketrening på apparater 4 ganger i uka, men tenker jo at dette sikkert er for lite når jeg lever så rolig...noen ganger går jeg raskt i 30 min som oppvarming men ikke hver gang.

Det er sånn at jeg bare eser ut nemlig, selv om jeg passer kosten!! Så for første gang begynner jeg å føle på at man legger på seg av Levaxin:-( Dette er IKKE noe kult i tillegg til at formen ikke er på topp enda....

Når det gjelder det å dra tømmer, så skal jeg jammen få mye fritidsproblemer før jeg hiver meg uti akkurat denne aktiviteten Ser at sex står på lista, da gjelder det bare å finne en som varer lenger enn 30 minutter, da - slik at jeg får forbrent godt over 150 kcal som det står på lista...... Videre danser jeg salsa et par ganger i mnd, dans er jo sykt god trening.
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Hildemor Gjest

Hei igjen

Hadde dra tømmer betydd det samme som når mannfolka gjør det, altså snorker hadde jo saken vært grei hehe. Men så enkelt skal man ikke ha det gitt.

Du trener bra, 4 dager i uka styrketrening er jo flotte greier og du passer på kosten. Du lever, som meg inaktivt utenom trening. Kanskje du skulle prøve deg på en liten gåtur de dagene du ikke trener? En halvtime frisk luft er balsam for kropp og sjel.

Skal vi forsøke oss på et regnestykke her? NB! Jeg sier forsøke hehe

NB! DU er en maskin som går HELE døgnet, altså forbrenner du hele døgnet. Det betyr at du skal IKKE kvitte deg med 1800 kalorier på helsestudioet HVER dag. Du skal sørge for at du kommer litt i minus, sett forholdet inntak/forbrent pr dag. Da prøver vi

Du sover 7 timer = 200 kalorier
    Du er våken 17 timer = 1000 kalorier (hvis du er bare inaktiv/ser på tv/sitter på Pc o.l)
    Du trener 4 ganger i uka 400 kalorier x 4 = 1200:7 = 180 kalorier pr dag.

Så rører du vel litt mer på deg enn bare å være våken i løpet av et døgn, så vi kan sikkert smelle på et par hundre kalorier der. Sex? Ja, se det vet jeg ingenting om, så det får du evnt plusse på selv hehe.

Det blir 1580 kalorier forbrent pr. dag. Oi vi kommer ut på feil side her. 1800-1580= 220 +. Det ser ut til at kaloriinntaket ditt er for høyt eller aktivitetene for få

Da har du 3 alternativer, enten senke kaloriinntaket ditt puh! Eller være noe mer i aktivitet hver dag. Eller gjøre begge deler som blir det tredje

Nå får du ta dette regnestykket med ei klype salt da, men 1800 kalorier er for stort inntak hvis du er inaktiv mesteparten av dagen (hvordan har du kommet frem til at dette er det du skal ha i deg?), slik du nå er under sykdom. 1800 er kanskje regnet ut fra en aktiv dag. Jeg kan ikke spise 1800 (jeg ligger på 1300-1400) kalorier hver dag med mitt aktivitetsnivå - da ville jeg raskt gå opp i vekt.

Så summa summarum (usikker på hvordan det staves) kaloriinntak må justeres etter aktivitetsnivået, slik er det dessverre.

Rettelse: en aktiv hyrdestund på en halvtime ga visstnok 250 i kaloriforbruk, djizzez det er myyyye. Vel, verdt å kikke rundt etter noen som holder ei stund hehe.

Hildemor Gjest

Ja det var det jeg visste, regnestykket ble feil 4x400 er 1600:7= ca 230.

Da blir dagsforbruket ditt 1800-1630=170+

Men alt dette er jo basert på ca uansett da

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Sitat Opprinnelig skrevet av Hildemor Vis post
    1800 kalorier er for stort inntak hvis du er inaktiv mesteparten av dagen (hvordan har du kommet frem til at dette er det du skal ha i deg?), slik du nå er under sykdom. 1800 er kanskje regnet ut fra en aktiv dag. Jeg kan ikke spise 1800 (jeg ligger på 1300-1400) kalorier hver dag med mitt aktivitetsnivå - da ville jeg raskt gå opp i vekt.

Her fant jeg noe :

"(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM."

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn