Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Nye prøvesvar
Hybrid View
-
11-08-05, 20:54 #1
Nye prøvesvar
Jeg ringte og fikk svar på de siste prøvene mine i dag.
Blandt de som utmerket seg var ferritin på 8 (
her er det bare å knaske jern igjen...), TSH 6,2 (den var rundt 4 sist) og albumin 49 (øvre ref.grense er 48 her på lab'en). I tillegg var FT4 14,5 (den var 13 og noe sist).
Da jeg tok de forrige prøvene hadde jeg akkurat sluttet med Levaxin, og siden jeg har følt meg verre og verre var TSH-verdien som forventet.
Men burde ikke FT4 vært lavere denne gangen da? Og hvorfor har jeg lett forhøyet albumin, er det noen sammenheng med at T4 binder seg til alb.? Mulig at min evne til logisk tenking er helt borte, og at dette er noe jeg burde ha skjønt selv...
Tidligere har prøvene mine blitt sendt til Fürst, men denne gangen ble de kjørt på det lokale laboratoriet. Fürst har 4,0 som øverste ref.grense og her har de 5,0(!). Syntes det var veldig høyt. Kan jeg sammenligne prøvesvarene når de er kjørt på to ulike maskiner med forskjellige ref.grenser, noen som vet?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
11-08-05, 22:08 #2
Det er et par ting ved din beskrivelse som jeg blei litt usikker på. Mine spørsmål kan virke pirkete, men er ikke ment slik da.
Så lav ferritin bør du kanskje undersøke videre ? Det kan være noe som gjør dette og det er ikke alltid bare å knaske "jernpiller". Hvordan er kosten din ? Kanskje er svaret her og kan rettes på ? Spis mer rødt kjøtt og drikk appelsinjuice ?
Noen av dine symptomer finnes kanskje i denne lave prøven ?
Men det jeg merket meg var at du skrev at på grunn av dine symptomer så forventet du en høy TSH. Da vil jeg bare si at du merker ikke om TSH er høy eller lav. Den deltar ikke i stoffskiftet og er ikke annet enn et styringshormon som kun virker på kjertelproduksjonen. Du kjenner således ikke dette ellers i kroppen.
Men om det er lite thyroxin i blodet blir TSH høy, og det er effekten av at det er lite thyroxin du merker.
fT4 er altså for lav i følge din TSH, og dette skaper symptomer.
Resultatet av en Albuminprøve kan bli lett forhøyet hvis man er tørst har jeg hørt. Testen måler Almbumin uansett hva som er bunnet til det, og det er ikke illevarslende at denne er høy. Verre hvis den var lav.
Det er et lite usikkerhetsmoment at prøvene er analysert ved to forskjellige labber, men tendensen bør vel i hovedsak være å stole på. Kanskje du må vente til neste "runde" for en helt sikker tolking ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-08-05, 22:28 #3
Jeg har "alltid" hatt lav ferritin, det høyeste jeg har hatt er rundt 19 tror jeg. Sist legen reagerte hadde jeg 12, og han ba meg da begynne med jerntilskudd. Var flink en stund, men siden jeg ikke kunne ta dem sammen med Levaxin på morgenen, sklei det ut etterhvert.
Hb, jernmetning, transferrin mm var fine, så legen min mener at det ikke skal være symptomgivende det at jeg har lav ferritin.
Kosten er ganske variert, tror jeg. I hvertfall bedre nå enn da jeg var vegetarianer, da ble det for ensidig.
Jeg vet jo egentlig at det er FT4 og FT3 som er cluet her, men jeg uttrykker meg litt dumt. Er vel litt opphengt i TSH'en, siden det er den eneste verdien som er utenfor ref.grensene og dermed noe som gjør at legene må forstå at her er noe galt, hvis du skjønner hva jeg mener.
De andre verdiene har enda ikke vært under ref.grensene, samme hvor dårlig jeg føler meg. Nå er det jo ingen som vet hva mine ideelle verdier er, men det er det jo ingen som bryr seg om, heller... I hvertfall ikke hvis de er utdannet innen endokrinologiFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
11-08-05, 22:55 #4
Den siste der er desverre en sannhet.
Rart at dette at ferritin er så lavt. Jeg så etter på furst.no :
Tolkning: Verdier under referanseområdet betyr jernmangel (uttømte jerndepoter). Normale og høye verdier utelukker ikke jernmangel, idet ferritin er et akutt fase protein som øker ved aktive prosesser. Betydelig økte verdier ses særlig ved fulminante faser av akutt myelogen leukemi, levernekrose, transfusjonssiderose og hemokromatose.
Men dette er vel det mest vanlige. Fint at du har det under kontroll, men kanskje du bør vekke "rovdyret" i deg litt ekstra en stund for å se om det hjelper ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-08-05, 11:03 #5
Jeg har merket at de siste par dagene har jeg ikke vært fullt så trøtt som jeg har vært, men isteden har jeg en sånn stresset følelse og indre skjelving som jeg husker fra tiden før jeg begynte på Levaxin. Da var også TSH for høy, og FT4 lå på 13-14.
Er det fordi binyrene sliter at jeg får denne følelsen? Vet neimen ikke om jeg foretrekker trøttheten i stedenfor, nå blir jeg skjelven bare jeg beveger meg.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Svar med sitat
Bokmerker