Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Tråd: Vitiligo og fibromyalgi
Hybrid View
-
25-07-05, 16:37 #1Kirsten Gjest
Vitiligo og fibromyalgi
Hei!
Jeg hadde i mange år for høyt stoffskifte som ble behandlet, fikk normalisert verdiene, men for 3 år siden fikk jeg for lavt stoffskifte. Har i tillegg vitiligo og fibromyalgi. Er det flere her som har denne kombinasjonen?
Samme hvor mye jeg leser klarer jeg ikke å bli klok på hva som skyldes hva.....
mange av symptomene for fibromyalgi og lavt stoffskifte er like, og vitiligoen er også en autoimmun sykdom. Går kun til fastlegen og får lite info fra henne. Er veldig imponert over hvor mange som har stor viten om stoffskifteproblemer på forumet, fantastisk å komme over det!
Vennlig hilsen Kirsten
-
25-07-05, 17:54 #2
Jeg spør for sikkerhetes skyld : Har du sett denne ?
http://home.c2i.net/rtollef/vitiligo/main.html
Det er et forum der for dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-07-05, 22:23 #3Kirsten Gjest
Vitiligo og fibromyalagi
Hei og takk for tilbakemelding n`Finn! Har i det siste vært litt inne på den siden du nevner. Skal prøve ut en ny selvbruningskrem som har blitt diskutert i forumet der. Blir visst ikke "gul" som med andre selvbruningskremer, men mer naturlig brun
Men jeg tenkte litt i retning av ubalanse i kroppen når jeg har flere autoimmune sykdommer, kanskje det er en indikator på mangel av vitaminer eller mineraler etc. og i tilfelle hvilke.
Har ikke helt funnet ut hvilke spesialister som kan se helheten i sykdomsbildet, og jeg har mer eller mindre tilfeldig prøvd ut store mengder med kosttilskudd uten at jeg har blitt bedre, - men mye blakkere! Sikkert i likhet med mange av dere andre her...
Vennlig hilsen fra Kirsten
-
26-07-05, 09:30 #4
Jeg leste litt selv der, for jeg hadde slike flekker flere steder. Det var ca. -94 til -98 jeg hadde dem.
Pussig sak for de forsvant plutselig og gikk tilslutt helt bort og kan ikke se dem nå mere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-07-05, 13:26 #5
Dette var nytt for meg :idea: Sist jeg var i syden og solte meg var i 1999 og da fikk jeg store pigmentflekker. Er det dette dere snakker om egentlig? Visste ikke at det kunne være en sykdom??
Ansiktet var verst, men også ellers på kroppen. Jeg strevet veldig med selvbruningskremer for å få dette jevnet ut. Rundt munnen var jeg veldig brun, og ellers i ansiktet rimelig hvit. Jeg trodde det var en bibivrkning av tabletter jeg tok den tiden. Har det noen sammenheng med hypothyreose eller?? Uansett - siden den gang har jeg unngått solen og bruker faktor 40 når jeg er ute. Parasoll på altanen. Så jeg vet ikke om jeg har det lenger. Er hvit i kroppen og i ansiktet hele året pga dette. Unngår direkte sollys. Hmm...hva gjør man med sånt noe da?? Betyr det at jeg har en autoimmun sykdom selv om Anti TPO er 11?? En annen prøve som må taes da kaskje? Annet enn å unngå solen?
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
26-07-05, 14:32 #6
Disse flekkene blir helt kvite og har skarpt avgrensede runde former.
Kan se ut som du har tatt vekk et kronestykke som har ligget på huden når du har sola deg. Huden under er helt kvit.
Det du nevner kan godt være bivirkninger fra medisiner. Ofte kan man bli såkalt fotosensibil av medisiner.
De som har for høye verdier av styringshormonet ACTH får også brune flekker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-07-05, 17:12 #7
Da er det nok bivirkninger av medisin for meg. Heldigvis. For dette kan jeg gjøre noe med - bare unngå å sole meg.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
26-07-05, 19:02 #8
Synd at solinga må begrenses - en bør få med seg det som er ?
Ellers er det som Kristin sier et lite oversiktlig spesialistmarked her.
Fastlegen skal jo vite - og sende deg videre, men vet han ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-07-05, 19:23 #9Kirsten Gjest
Vitiligo og fibromyalgi
Hei igjen!
Håper dette kommer under "rette" tema, roter litt..., er ny her...
Men,- nei legen vet ingenting annet enn at det er en autoimmun sykdom. Da det ble oppdaget fikk jeg bare fra svar fra min daværende lege at jeg skulle bare være sjeleglad for at jeg ikke var neger...... ja, ja...
Jeg har senere blitt fortalt at man ser opphopning av vitiligo i familier der det er stoffskifte og/eller diabetes, uten å vite hvorfor.
Noe jeg har prøvd å få vite er om pigmentløs hud produserer d-vitaminer, men verken hudlege, homøopat, eller ernæringsfysiolog har kunne svare meg på det.
Og som du skriver n`finn så er det klart avgrensede hvite flekker i huden, og som oftest sidelikt på ve. og hø. side. Jeg har nå mistet nesten all pigmentet, har bare noen små brune flekker igjen på bena.
Vennlig hilsen Kirsten
-
26-07-05, 19:44 #10
Jeg har samme problem som deg med pigmentflekker, eller cloasma som legen kallte det.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Da jeg fikk det for ca 10 år siden, trodde jeg årsaken var bruk av p-piller. Det rare var at jeg hadde brukt p-piller tidligere, uten å få disse flekkene. De dukket opp samtidig som jeg ble dårlig, og jeg ser nå i ettertid at jeg høyst sannsynlig hadde lavt stoffskifte allerede da.
Jeg har slitt med disse flekkene hver eneste sommer siden. Har brukt på tusenvis av kroner på forskjellige behandlinger uten at de har forsvunnet. De forandrer karakter og styrke for hver sesong.
Det er mange år siden jeg sluttet med p-piller, men pigmentforandringene har ikke blitt noe mindre for det.
Jeg har mine mistanker om at de skyldes binyreproblemer i tillegg til hypothyreose, men alle blodprøvene har vært fine. Har riktignok ikke nevnt dette problemet for min nåværende fastlege, for det er alltid så mange andre ting som er viktigere når jeg har time hos han.
Hadde vært interessant å høre om det er flere her som har hyperpigmentering i ansiktet.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Svar med sitat
Bokmerker