Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22

Tråd: TRØØØTTT

Hybrid View

Gjest

Standard TRØØØTTT

Jeg er så lei av å være så trøtt.. Jeg står opp og er i nogenlunde form, aktiv kanskje et par-tre timer og så er jeg så trøtt igjen... Driver med dose økning, veldig sakte men blir så fortvilet over dette :x Jeg skal tilbake til arbeidslivet/kurs og kan ikke holde på slik.. Hva kan jeg gjøre selv? Noen råd?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dette er et vanlig problem når stoffskiftet er lavt. Desverre er det ikke alltid at det blir så mye bedre om blodverdiene blir fine.
    Jeg syns at det er et symptom på at thyroxinet man spiser ikke virker.
    Dette skal også normalisere den basale kroppstemperatur og fettforbrenningen.
    Om ikke dette oppnås innen rimelig tid - så bytt thyroxintype.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Spørsmål til n`finn.
    Hvilken andre tyroksin medisin er det på markedet?
    Har gått på levaxin i 1 år nå og er ennå ikke blitt "normal"

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Huff, jeg føler med deg... Hvis det er noen trøst, så er du langt fra alene!

Har du sjekket jernlager og B12? Mangeltilstander kan være med på å gjøre deg trøtt, og vi med lavt stoffskifte har ofte lave nivåer av særlig disse to stoffene.

Ellers kan du kanskje lese litt i binyretråden min...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det er ingen andre typer tyroksin 'på markedet' i Norge - bortsett fra Liothyronin (rent T3) som noen får utskrevet og har god effekt av; særlig på 'brain-fog', har jeg skjønt.

Ellers finnes det naturlig thyroksin som utvinnes fra skjoldkjertler på svin. Det finnes ulike typer av det, Armour er det vanligste merkenavnet i Norge (produsert i USA) - men det er på registreringsfritak, så det er ikke så lett å finne leger som vil skrive det ut. Mange opplever at de får mye bedre effekt av Armour. Det kan ha sammenheng med at i det preparatet finnes ALLE de ulike stoffene som produseres i skjoldkjertelen - i Levaxin finnes det bare T4, som må brytes ned av kroppen til T3 som er bioaktivt (og andre stoffer som man ikke helt kjenner virkningsmekanismene til...).

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Bare litt i tillegg tll det kris skriver : Markedet er egentlig ganske stort, men produsenten av Levxin har omtrent hele verdensmarkedet. I Norge er det kun dette som tilbys pasientene. Ikke noe snakk om individtilpasset behandling her nei - take it, or die !
    Og det hindrer deg fra å dø, men for feks. meg var det vel bare såvidt også.
    Det finnes en hel rekke mindre produsenter, men disse har ikke betalt registreringsavgift i Norge.
    Jeg har brukt Armour vel et år og har det mye bedre, og de tre tinga jeg nevnte er alle begynt å funke igjen etter å ha vært borte i 17år. Og en rekke symptomer er også borte.

Det er ikke noe vanskeligere for pasienten å få Armour. Legen din må søke "registreringsfritak" og han har skjemaer liggende klar for dette.
    Du må imidlertid betale dette selv, ca.2-3000 i året.
    Når først resepten ligger på Apoteket er alt som vanlig.

En pasientklage som legen er nødt til å ta hensyn til, er hvis Levaxinet har u-ønskede bivirkninger - eller at effekten er mangelfull eller utilstrekkelig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

I England og USA har de flere merker med thyroxin, og en del føler stor forskjell i virkningen. Man har ikke kunnet forklare det, noen sier det er fyllstoffene. Jeg tror at det kan være forskjellig fabrikk og forskjellig renhet, alle molekyler må være venstredreide for at de skal være virksomme. Kanskje urenheter tetter igjen reseptorene.

Naturlig thyroxin, slik som Armour, er helt ren siden det er laget av enzymer.

I Englsnd er det en del som har funnet ut at merket ELtroxin virker mye bedre for dem enn de andre. Prisforskjellen er 50 p i mnd så det er ikke mye.
    Vi her har ikke mulighet for å prøve andre merker.

Sjekk hva ft4 og ft3 er, de skal vanigvis være i øvre halvdel eller tredel av referanseområdet sitt. Hvis ft3 er lavt, tar man liothyronin i tillegg.

Og sjekk ferritin og B-12 som de andre har sagt. Og antistoffer, og selen kan hjelpe da.

Noe om temaet Armour eller liothyronin:
    http://thyroid.about.com/cs/hashimot...edfriedman.htm
    http://thyroid.about.com/cs/hashimot...friedman_2.htm

Nora

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Håpet at dere ville fylle på, ja, nora og n'Finn! ;)

Ville bare legge til at for oss er det ikke nok å ha ferritin og B12 innenfor referanseområdet - vi bør ha minst 360 i B12 og 50-70 i ferritin for å tåle kunstig tyroksin...

(Stemmer ikke det, nora?)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg har ferritin 169 og B12 326. Er jeg i grenseland da? Betyr det at jeg kanskje kan fungere på Levaxin om jeg også får Liothyronin? Kanskje jeg bør prøve det før jeg maser om Armour? (siden den sitter så langt inne). Jeg er ennå noe forvirret

Jeg er så imponert over Nora, n`Finn og kris!! Hvordan klarer dere å holde oversikt over så mye informasjon? Jeg har ikke sjans til å følge alle disse trådene og linkene! Aner ikke hvordan jeg skal sette alt dette i system. Jeg leser så mange bra svar fra dere, men umulig å holde oversikt. Det kan kanskje bli bedre i hodet etter hvert
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn