Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Prøvene ok, men ikke jeg
Hybrid View
-
25-05-05, 19:48 #1
Prøvene ok, men ikke jeg
Hei
Nå har jeg akkurat vært hos legen, fått svar på prøver tatt i forrige uke.
TSH=3,10
FT4=13,2
T3 =1,8
Legen og laoboratoriet sier at jeg nå har normale verdier og at behandlingen med Levaxin nå er adekvat, så hvorfor føler jeg meg så dårlig. Jeg gråt hos legen og snakket om alt fra at jeg ikke orker å stå opp av sengen til at neglene mine brekker. Jeg føler meg helt nedpå. Hun foreslo antidepressiva, jeg takket pent nei. Jeg får fysioterapi for smerter i kroppen, og bør gå til psykolog. Kanskje hun har rett....men jeg tror det er stoffskiftet, det er jo som en jojo.
Jeg spurte om andre medisiner men hun sa vi prøver litt til før vi bytter ut Levaxin eller legger til annen medisin.
Hvor er hjelpen nå?????
Serafina, med tårer i øyneneFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
25-05-05, 20:07 #2
Ja det ikke greitt, og det finnes ikke annen trøst enn skikkelig behandling. Vi er nok desverre mange som er henvist til psykiatrien når fortvilelsen viser seg. Jeg kan bare snakke for meg selv - det hjalp iallfall ikke.
Prøvene dine feiltolkes !
Fordi de vurderes opp mot de verdiene som en gruppe antatt funksjonsfriske har i gjennomsnitt. Og det er helt feil ! Dine verdier må vurderes opp i mot gjennomsnittet i en gruppe som mottar den behandlingen som du får. (eller snarere mangel på sådan!)
Og da er TSH alt for høy og fritt T4 alt for lav.
Slik er det bare.
Du burde i det minste fått beskjed om å øke dosen.
Å Serafina, det er ikke noe underlig i at tårene kommer - det er helt vanlig ved store påfrestninger !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-05-05, 20:35 #3
Serafina,
Du er tydelig underdosert og legen din har ikke peiling på hva hun driver med!!!
Litt krast kanskje men sånn er det. En TSH på 3 er helt klart for høj, særlig når dine frie verdier så vidt skraper bunnen av "normal området". De fleste hypo-er har det best når FT3 og FT4 er i øvre tredjedel av normal området. Med andre ord, du er ikke gal eller deprimert, men underdosert.
Eg skal se om eg ikke finner noen av lenkene om dette og legge de ut her slik at du kan printe dem ut og gi dem til legen din.
Klippet fra www.furst.no, analyse liste, s-fritt T4, thyroidea funksjonen, Substitusjonsbehandling (thyroksinbehandling av hypothyreose).
"Substitusjonsbehandling (thyroksinbehandling av hypothyreose)
Ved behandling av primære hypothyreoser vil siktemålet være at TSH skal være innenfor referanseområdet. Ved en adekvat substitusjon med thyroksin vil ofte TSH ligge helt i det nedre området, mens FT4 ligger nær hyperthyreote verdier. Dette har med feedback mekanismen å gjøre og det faktum at kjertelen heller ikke lenger produserer tilstrekkelige mengder av T3. Ved adekvat substitusjon vil T3, som er metabolsk mest aktivt, dannes i tilstrekkelige mengder ved konvertering fra T4. En konsekvens blir at T4 er relativt høy og TSH tilsvarende lav.
For å oppnå mest mulig stabile analysesvar på S-Fritt T4 og S-TSH er det viktig at prøvetaking til kontroll av medisineringen tas før man har inntatt dagens thyroksindose. En prøve tatt 2 timer etter inntak av thyroksin vil være falskt forøket (ca 25% etter inntak av 200 g thyroksin). Tilsvarende vil TSH være falskt nedsatt (ca 15%)."
Dette kan du printe ut og gi legen din.
-
25-05-05, 22:37 #4
Vet hvordan du har det...har vært i samme situasjon...
Ble sendt til psykolog jeg da...for legen mente det ikke hadde noe og gjøre med lavt stoffskifte...men psykologen skjønte at det var det lave stoffskifte som var problemet ...merkelige greier...så der var jeg ikke mange gangene.
Jeg har lagt igjen mange tårer jeg også på min leges kontor...han tar visst bare hensyn til verdiene tror jeg...mine verdier var bra de,menjeg var ikke det..UTROLIG nok var han villig til og prøve Armour...har gått bare 2 uker på det nå,så vet l9iksom ikke heltennå om dette er min greie MEN håper jo på det..
-
26-05-05, 09:10 #5
Har lest i mange år på forumene, og kommet over omtrent 10 stykker tilsammen som er ok med en TSH på 3 eller noe.
I flere år er det allerede planalgt å ha en øvre grense på screening på en TSH på 2,5! Og det er de som ikke tar thyroxin. De som tar thyroxin har jo som kjent en lavere TSH pga. feedbackmekanismen.
Referansene finner man på www.nacb.org , i dokumenter der, i referater fra konferanser med endokrinologer i usa og hellas(europa) og i et referat for et par år siden på en svensk endokrinolog-side som var en tur i amerika på konferanse et par år siden.
Snublet over en tysk referanse igår:
http://schilddruesenkrebs.other-si.d...topic2473.html neue Obergränze fü TSH-Wert
http://www.endo-society.org/news/end...-april2004.cfm
Alle andre er enige om at en TSH på rundt 1 er riktig her i norge. Var det en norsk eller utenlandsk lege dette her??
Jeg selv har en TSH på 0,05 når FT4 og FT3 ikke er i øvre halvdel ennå. Så snart FT4 og FT3 er akkurat halvveis, så er jeg noenlunde ok, slik som mange andre, men en god del må ha dem nesten helt oppe eller endog en anelse over.
Hal aldri hørt om en som var ok med FT4 under midten, annet enn noen Armour-brukere som har veldig høyt FT3 samtidig.
nora
-
26-05-05, 10:47 #6
heisann
tusen takk for svar alle sammen.
Tusen takk for alle lenkene, jeg skal ta med dette til legen. Er det noen fra bergensområdet her som kan anbefale en lege som har greie på dette?
SerafinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
26-05-05, 11:16 #7Gjest
Hei Serafina,
Jeg var akuratt på et foredrag med endokrinolog og spesialist på thyreodeasykdommer; John Cooper. Hans erfaringer er at de som blir medisinert med Levaxin fortrinnsvis bør ha en TSH mellom 0,5 og 1,5. En dame i salen sa da det samme som deg - at da hennes TSH var på 3 sa legen at hun var bra medisinert og at stoffskifteverdiene var normale. Cooper ba henne gå tilbake til legen sin og gjøre ham oppmerksom på å lese kapittelet i læreboken for allmen-medisin som gjelder thyreodeasykdommer. Med en TSH på 3 er du absolutt ikke godt medisinert på Levaxin.
Jeg har nå en TSH på 0,9 - da den var på 3 var jeg også langt nede og gråt for den minste ting. Tror det er ganske vanlig og det bør absolutt ikke behandles med antidepresiva. Først må du jo bli optimalt behandlet for stoffskiftet.........
-
31-05-05, 21:35 #8putta Gjest
Kjære Serafina, jeg vet hvordan du har det og det er forferdelig tungt og trist! Når man ikke har et klart hode og allverdens av krefter er det nedslående at man ikke får den hjelpen man trenger.
Det er litt forskjellig slag av leger der ute, noen kloke, noen ikke fullt så kloke,- akkurat som oss andre. Når det gjelder antidepressiva er det mange ikke fullt så kloke, synes jeg (og min lege). Man kan ikke utelukke at man er deprimert for det om man har problemer med stoffskiftet,- det er jo et av symptomene for svingende! Det som forundrer meg er at det ofte ikke skilles mellom primær og sekundær depresjon. I et tilfelle der det er et symptom i forbindelse med ubalanse i stoffskifet, vil det være snakk om en sekundær depresjon. Da sier det seg selv at behandling med antidepressiva i beste fall, -vil skjule at noe er galt, - i verste fall legge sten til byrden med sine ymse bivirkninger (jmfr. Felleskatalogen). Jeg tør ikke å påstå at ingen trenger antidepressiva, men hvis man ser på hvilke faktorer som kan forårsake en depresjonen (livssituasjon, stress, sykdom, næringsmangel m.m), så ville jeg tro det var mer hensiktsmessig å komme årsaken til livs enn å prøve å pynte på overflaten.
Hadde jeg gitt etter fra presset om antidepr. fra min fastlege, ville jeg vært like syk i dag, et halvt år etter, og livet ville bare surra videre. Sekundær depresjon er en beskjed om at noe ikke funker og det er en helt normal reaksjon. Det er ikke en sykdom og bør derfor ikke behandles MENER NÅ JEG! (jada, jeg vet det har hjulpet mange)
Putta med kjepphesten sin

Svar med sitat
Bokmerker