Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Hybrid View
-
07-05-05, 10:32 #1kaja Gjest
lavt stoffskifte og antidepresiva
Jeg lurer på hvor mange som går på antidep. samtidig med diagnosen lavt stoffskifte. Jeg fikk utløst angst og depresjon pga overdosering av levaxin og gikk til behandling for dette i et halvt år. Samtidig som dosen levaxin ble redusert. Behandlingen hjalp den, men det hender ennå spesielt hvis jeg er sliten at det kommer tilbake. Trykk i halsen, enormt trøtt, og etterhvert angst.. Er vanskelig å forklare, men jeg har nå blitt tilbudt antidep. og vurderer selvfølgelig det.
Jeg har anti-tpo, t416,tsh14,92 så stoffskiftet er ikke akkurat regulert heller. Jeg er engstelig for å øke dosen så høyt som sist da jeg fikk veldig symtomer på "Hyper".
-
07-05-05, 15:58 #2
Jeg gikk i høst uten liothyronin for å prøve å få opp TSH (dumt, men legen ville prøve) og da var jo FT4 noe over midten og FT3 under midten (og TSH 0,05) og hele tiden hadde jeg depresjon og noenganger angst.
Det forsvant etter noen timer tilbake med liothyronin.
Hva er dine verdier?
nora
-
07-05-05, 18:25 #3
Jeg tror at man kan være følsom for variasjoner i dosen og at dette kan gi seg litt forskjellig utslag hos forskjellige personer. da kan det sikkert også gi psykiske reaksjoner.
Lavt stoffskifte - som du har nå - har også utslag fra det psykiske. Derfor bør du øke dosen, men gjør dette i meget små trinn.
Det tar 2-3 uker fra du tar dosen til denne blir behandlet i kroppen - og så tar det jo enda en stund før du blir oppmerksom på forandringen.
Prøv en eske med 7 rom i og legg hele ukedosen så jevnt du kan utover i uka. Prøv å øke hver mnd med en tablett fordelt i uka.
Bare forslag da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-05-05, 23:04 #4
Det er ofte når Ferritin er for lav at man ikke tåler doseøkning enda man burde økt. Det kan jo komme av sånt noe.t416,tsh14,92
Med for lav ferritin menes her under 50-70.
Ellers kan det muligens komme av sliten binyrer (når man er hypo så sendes det ut tre ganger mer cortisol enn normalt)
nora
-
08-05-05, 10:56 #5kaja Gjest
Hva er liothyronin? Hva slags funksjon har det i kroppen? Jeg har gått uvel veldig lenge nå, med dager opp og ned selvfølgelig, men blir jeg sliten ( og da mener jeg f.eks være på besøk borte en dag, uten få sove) får jeg disse plagene: Enormt trøtt, klump i hals, feber, diare, rastløs innvendig, deppa, muskelsmerter. Så jeg vurderer antidep. for jeg er så lei av å gå slik og må prøve alt for å komme meg opp
Opprinnelig skrevet av nora
-
08-05-05, 11:09 #6
Liothyronin er et handelsnavn på hormonet T3.
T3 er selve stoffskiftehormonet. I kroppen fremkommer dette ved at kjertelen produserer litt av dette "direkte", men mesteparten av det kroppen bruker kommer fra for-hormonet T4.
Dette T4 er det som kjertelen lager mest av. Kroppen lager flere hormoner av dette i en prosess som heter de-jodinasen. Det heter T4 fordi det har 4 stk. jodatomer festet til seg. De-jodinasen flerner ett og ett til det ikke er fler. Hver gang oppstår nye hormoner med spesielle oppgaver.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-05-05, 13:22 #7
Kroppen har faktisk ikke reseptorer for T4 (levothyroxin). Det er altså ikke engang et hormon teknisk sett, men bare et prohormon. Det er T3 som er det aktive hormonet.
Det heter liothyronin og fås på blå resept slik som levothyroxin (levaxin). Armour Thyroid har begge deler og på naturlig vis, de er laget av enzymer og er helt rene, i motsetning til kjemisk framstilte T4 og T3 som har en forurensning av Dex-molekyler som gjør at folk reagerer frskjellig på dem.
Men man kan lett se om man trenger T3 ved alltid å få FT3-prøver samtidig med FT4 og TSH. Det er faktisk typisk å ha for lavt FT3 når man er på T4-medisin. FT3 sakl være i øvre halvdel akkurat som FT4. Når den er lavere enn FT4 så er det logisk å ta T3 i tillegg. Da klarner hodet opp og andre psykiske symptomer kan gå vekk.
Og psykiatriene bruker dessuten store doser liothyronin på noen pasienter enda de ikke er lave i utgangspunktet. (depresjoner bruker de det mot)
Da er det desto mere logisk å gi pasienter liothyronin som faktisk har lavt FT3 og symptomer.
Man tar en kvart tablett to eller tre ganger daglig 4-5 timer fra hverandre. Mna trenger ikke å ta det utenom mat slik som man må med levaxin.
nora
-
22-05-05, 16:49 #8Gjest
Johannesurt har rykte på seg til å virke like bra som antideppressiva og være fri for bivirkninger... Kanskje verdt et forsøk å prøve det en periode før du går tilbake på antidep?
-
27-07-05, 16:39 #9
jeg hadde for lavt stoffskifte i ca 3 år før legen satte meg på anti.depr.
Stoffskiftet er nå bra regulert og jeg er ikke så deprimert lenger.
Legen mente jeg hadde en slags kombinasjon,jeg selv trodde depresjonen kom av stoffskifteproblemene....
gruer meg litt til å trappe ned igjenn på anti.depr. er spent på hvordan det vil gå...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
27-07-05, 18:41 #10
Lavt stoffskifte ble jo oppdaget på psykiatriske institusjoner i England i slutten av forrige århundre. Det bør dagens leger ha fått med seg syns jeg.
En eksperimenterende lege fant ut at de pasienter som hadde myxødemhud og var gule inne i håndflatene ble kureret av vev fra skjoldbrusk-kjertelen fra sau - som han brukte.
I dag vet de fleste at ubehandlet eller underbehandlet - fører lavt stoffskifte til tilstander som ligner depresjon. Og denne forsvinner ved riktig behandling.
Og riktig behandling er ikke ensbetydende med Levaxin !
Ikke for meg iallfall. Den psykiske tilstanden bedret seg betraktlig da jeg gikk over til Armour.
Jeg tror ikke du skal være så redd en nedtrapping fra disse medisinene. Ofte har de også bivirkninger du ikke har vært klar over.
Ta det pent så går det sikkert bra, og du får det bedre uten.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker