Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Tråd: Forhøyet PTH
Hybrid View
-
22-04-05, 14:16 #1Gjest
Forhøyet PTH
I forbindelse med at jeg blir utredet for binyrebarksvikt, er det nå oppdaget forhøyet PTH. Skal kontrollere denne sammen med aldosteron og ADH. Har kjent hypothyreose, men har respondert dårlig på Levaxin. Er det noen som har erfaringer med forhøyet verdi av PTH, evt. hyperparatyreoidisme og hypothyreose?
-
22-04-05, 16:20 #2
Hyperparathyreose er for lite diagnostisert.
Det kan være helt invalidiserende, selv ved lite forhøyet S-calcium. Symptomene er veldig like hypothyreose.
Kjenner en som fikk påvist for høyt calcium nylig, og fant fram litt på internett.
Den beste referansen er rett og slett www.parathyroid.com som noen på thyroid.about.com forumet henviste til. Hun hadde vært til operasjon hos den legen.
Så ikke gi deg, ikke la dem vente og se. Få ut den ene dårlige biskjoldkjertelen. (det er vanligvis bare en som er hyper)
Ellers får du garantert benskjørhet. Og så kan man få høyt blodtrykk, magesår og slag og nyresten. Depresjoner er veldig vanlige. Og å føle seg gammel.
nora
-
22-04-05, 17:34 #3Gjest
Tusen takk for svar!
Legen min er veldig oppsatt på å finne ut hva det er som feiler meg, så jeg tror og håper at jeg får svar. Ang. s-calsium så har jeg ikke tatt den siden i fjor sommer, og da var den 2.40 (2.15-2.51). Den er jo i øvre del av referanseområdet, da.
Ikke så lyse framtidsutsikter med ubehandlet hyperparatyreoidisme, nei.
I og med at jeg har veldig forhøyet Lipoprotein (a), så er jeg rimelig utsatt for å få slag dersom det er hyperparatyreoidisme som feiler meg
Men nå skal jeg ikke ta sorgene på forskudd, heller. Foreløpig har jeg "bare" hypothyreose, og synes igrunnen det holder med en diagnose. Måtte bare sjekke litt rundt sånn at en er litt forberedt. Jammen godt en har internett, og ikke minst forumet her
-
22-04-05, 18:03 #4
Den der lipoprotein a, hva er det for noe?
nora
-
22-04-05, 18:58 #5Gjest
Lipoprotein (a) er en type kolesterol som er vanskelig å påvirke både med medikament og kosthold. Det står litt om det her : http://www.doktoronline.no/section/n...umentId=200366
Øvre referansegrense er 500, og jeg har over 1500. Skulle gjerne ha fått det ned litt, for jeg føler meg som en "tikkende bombe" her jeg går med en så høy verdi. Det skumle er at en kan ha helt normale verdier av HDL og LDL, mens Lp(a) altså er skyhøy, sånn som i mitt tilfelle.
-
22-04-05, 22:46 #6Gjest
Hei Gjest!
I likhet med deg hadde jeg Lp(a) 1500. Kom på testperiode glutenfri diett, og verdiene gikk ned til 1064 på 5 mnd. Gikk tilbake på normalkost i 3 mnd., og verdiene steg til 1467. Etter ett år på glutenfri kost(diagnostisert cøliaki nå) var verdien i feb.-05 954. Èn faktor som spiller inn..iallefall! I tillegg vet man at personer med cystiske ovarier også gjerne har forhøyet Lp(a).
Hyperparathyreoidisme utredes via prøver på ionisert kalsium,kalsium og PTH 3 ggr. i løpet av 2 uker. Videre info om dette finnes på Aker sykehus sine sider.
Merete
-
23-04-05, 10:08 #7
Har lurt litt på dette selv. Jeg har calsiumverdier som varierer litt over toppen og litt under, men disse er aldri veiet mot almubin og PTH er heller ikke målt.
Har nevnt dette for fastlegen men han går ikke videre med saken tross tretthet altid har vært en av mine "klager".
Jeg syns egentig også at Aker kunne undersøkt også dette da jeg først var der, men det ble ikke bedt om dette da.
http://www.farmakoterapi.uio.no/cytostatika/kap7.html• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-04-05, 11:17 #8
calcium skal aldri , aldri være forhøyet, så få det undersøkt, man må ofte hoppe opp og ned på legene....
nora
-
23-04-05, 11:29 #9
Jeg som oppfordrer alle som har noe å klage over til virkelig å gjøre det burde jo . . . . .
Jeg skal nevne dette neste gang - skjer det ikke noe der og da så må jeg vel explodere eller noe vel ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-04-05, 12:26 #10
En jeg kjenner har akkurat fått påvist noe høy calcium, og hun har mange mange symptomer som hun har gårtt med i årevis. Også deppa. De har akkurat tatt et nytt sett med prøver.
Spent på om de forfølger saken.
Ellers dytter jeg henne foran meg inn til en annen lege...
nora

Svar med sitat
Bokmerker