Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Hybrid View
-
17-04-05, 18:45 #1
kvalme og hukommelsessvikt
Jeg har gått på levaxin siden november 2oo4 og jeg føler at hukommelses sviktene kommer i perioder..
Jeg går ikke rundt og tenker på at jeg er "syk"så jeg sier jo ikke alltid til folk hvordan "ståa" er med meg...men folk begynner og lure når jeg noen ganger kan glemme ting som skjedde for 5 min siden..Jeg glemmer fort hva jeg snakker om,hva jeg har sagt..
jeg har søkt skole (førskolelærer)til høsten,men lurer litt på hvordan dette skal gå siden jeg er så glemsk til tider og om jeg vil holde ut lenge i et slikt yrke..
Det er så frustrerende siden jeg er bare 25 år.ukonsentrert og treg i topplokket er også et faktum...HVA SKAL JEG GJØRE???
så har jeg gått opp ca8-10 kg siden jeg begynte på levaxin...Ingen klær passer lenger og føler meg som er surra svinestek bare jeg skal se litt ok ut..Er en del kvalm også,litt tungpustet til tider også..
skal det være slik????jeg gir snart opp....det tærer veldig på meg,og jeg blir så sliten
-
17-04-05, 19:26 #2
Det første jeg kommer på at du bør gjøre er å klage !
Det hjelper som regel ikke, men klag - for all del.
Jeg tror mange her føler at de gjør nettopp det, men kommer ingen vei - og så slutter de med det.
Ikke gjør det !
Mange får også dårlig samvittighet fordi de sysns de klager for mye.
Må bare si at du har all rett til å klage når behandlingen du får ikke fører til at du blir bra !
Det er ikke du som skal ha dårlig samvittighet når behandlingstilbudet ikke er bra nok !
Vektøkning er et godt tegn på at det ikke funker. Forlang å få prøve Armour. Det kan hjelpe deg også.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-04-05, 22:11 #3
Jeg må ha liothyronin i tillegg til levaxin.
Jeg tar en kvart tablett 2 x daglig 4-5 timer fra hverandre.
Ellers husker jeg ikke noe heller.
nora
-
18-04-05, 08:06 #4Gjest
Men hjelper dette nora? Mot husken altså. For jeg har det som alba også...kan ikke jobbe lenger fordi siden jeg begynte med levaxin etter thyro-operasjon har hukommelsen blitt borte. Kjipt. HAr også gått opp i vekt.
-
18-04-05, 08:07 #5Gjest
Men hjelper dette nora? Mot husken altså. For jeg har det som alba også...kan ikke jobbe lenger fordi siden jeg begynte med levaxin etter thyro-operasjon har hukommelsen blitt borte. Kjipt. HAr også gått opp i vekt.
-
18-04-05, 11:18 #6
legen min vet ikke noe om Armour...er det gjennom legen jeg skal "få"dette...og kan jeg "slå" i bordet med at vektøkning er et tegn på at ting ikke virker...
-
18-04-05, 12:27 #7
Jeg foreslår at du printer ut litt fra nettet om Armour og fremlegger dette for din stakkars uvitende doktor.
Jeg sier dette sterkt sarkastisk. Han har vel internett han også, tenker jeg, og tastaturet hans er ikke anderledes enn ditt !
Skal ikke legene hjelpe oss ?
Gå på www.google.no og skriv armour og - voila !
OG - vektøkning har helt klart mange årsaker. Den legene oftest ser i dag er vel av ernæringsfornuftig karakter - og muligens overspising.
Men det finnes altså årsaker utenfor disse.
Det er helt klart at Hypothyreose er en av dem. Hvorfor overvekt oppstår hos hypothyreote har også mange årsaker.
Kanskje den viktigste er at det fremmedthyroxinet som vedkommende spiser ikke deriveres til brukbart stoffskiftehormon - for denne person.
Thyroxin er betegnelsen på et molekyl som blir til mange forskjellige hormoner i kroppen. Et slags råstoff altså.
Utgangspunktet er et av kjertelens produkter og heter T4. Dette lagrer kroppen i store mengder ved å binde dette til proteinet Albumin.
Kroppen har trolig ikke reseptorer for T4 (fritt T4), iallfall er ingen funnet enda. Det er først når enzymer begynner å forandre på molekylet at dette kan brukes i kroppen. Molekylet "dekomponeres" i en prosess som heter de-jodinasen. Den har mange trinn og det hele tar trolig ca.en mnd.
Underveis lages bla. T3 som har evnen til å trenge inn i cellene og åpne for oxygentilførsel. På denne måten starter en forbrenning i cellen som trenger brennstoff. Dette brennstoffet tas bla. fra fettlageret.
Hos oss hypothyreote må de-jodinasen forsøke å bryte ned et molekyl vi ikke har produsert selv.
Og kanskje det da ikke funker slik det burde i kroppen.
Hvis det er så at det ikke kommer inn i cellene like lett som før, vil overskuddet fortsette å "sveve" rundt i blodet og la seg måle til perfekte blodverdier - selv om det ikke fungerer i kroppen.
Dette kan være årsaken til at mange opplever å måtte ha høye blodverdier for å fungere.
Andre deler av molekylets virkeområde vil da kunne lide under at stoffskifteområdet trenger høyere dose for å fungere, og reagere med symptomer og bivirkninger.
Bivirkninger får man også av at celleforbrenningen er dårlig. Kroppen består av mange celletyper og disse vil kunne reagere ulikt på fremmedthyroxinet og kan være forklaringen at man til tider har forskjellige bivirkninger og sypmtomer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-04-05, 12:50 #8
hormoner
Ser ut til at dere er min store støtte i kampen om en "normal"hverdag....
snakket med en dame som sa jeg burde dra til aker sykehus på hormonlabratoriet...for og få undersøkt meg skikkelig...men hjelper det??
jeg har hatt lavt stoffskifte siden november 2004...
Eneste prøver jeg har tatt er blodprøver ang verdiene...
hvilke undersøkelser er lurt og ta og hvilke burde legen min ha sendt meg til automatisk...
har nå gått opp ca 12 kg siden jeg begynte på lavaxin.. :evil:
HJEEEEEEEEEEEEEELLLP
er så sliten av og ikke bli "tatt hånd om"sukk
-
26-04-05, 23:26 #9
Lavt stoffskifte virker inn på hele kroppen. Det er derfor lurt å ta alle de blodprøvene som blit påvirket av dette. Legen skal vite hvilke. Noen vil også si at det er lurt å se hvordan resten av det endokrine fungerer.
Dette fordi symptomene er så like.
Om du har gått opp så mye siden du begynte med Levaxin vil jeg tro det er lurt å være skeptisk til om dette virker godt nok på deg.
Om Levaxinen virker skal du gå ned.
Tretthet er også tegn på at ikke alt er som det skal.
Be om en annen Thyroxintype. Det finnes mange på markedet og det er ingen grunn til å holde seg til den som legen synes er lettest å skrive ut.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-05, 13:48 #10
Jeg har alltid fått målt:
TSH
FT4
FT3
og noen ganger anti-TPO.
Det er vanligst å måtte ha FT4 og FT3 i øvre halvdel av referanseområdet. Noen ganger blir TSH da veldig lav enda de andre tallene er bare midt på.
Og noen må ha dem helt øverst. Man må prøve seg fram.
Dessuten kan man ha anre autoimmune tistander, og noe som går på magen som gjør at B-12 er lav.
Ferritin bør man få sjekket, man har det ikke helt topp før den er opp i over 70.
Så det er en masse man kan gjøre hos fastlegen og man trenger ikke en time hos endokrinolog for det. Forresten bryr de (endokrinologer)seg ikke så mye om hvordan man har det, de ser mest på tallene at de er et eller annet sted innenfor referanseområdet.
nora

Svar med sitat

Bokmerker