Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Kan noen gi meg råd
Hybrid View
-
05-10-05, 13:25 #1Gjest
Kan noen gi meg råd
Jeg har gått på samme dose thyroksin siden jeg ble operert for to år siden. Det vl si noe justeringer har det vært, men ikke på lenge. Plutslig nå har jeg blitt sånn som jeg var når jeg var undersdosert; glemsk, fjern osv, men det største problemet mitt er følgende, jeg sitrer i hele kroppen, spes i hodet,armer med fingre og litt i bena. Prikker og siterer....ikke sånn at armen sovner eller dovner, men en diffus sitring....noen som vet hva det kan være? Er det vanlig?
PÅ forhånd takk!
-
05-10-05, 13:44 #2
Jeg kan selvfølgelig ikke svare deg på hva dette kan være - men jeg synes i hvert fall du bør få sjekket B12-nivåene dine. Det kan høres ut som sånne nevrologiske symptomer man kan få av for lavt B12 - og for oss med lavt stoffskifte bør nivået være over 360.
-
05-10-05, 16:57 #3
Samme dose behøver ikke å bety at blodprøvene er like.
Hvor ofte tar du prøver?
Hvorfor ble kjertelen fjernet?
De som er uten kjertel, vil gjennomsnittlig trenge 175µg om dagen. Det er mere enn vi vanlige hypo får. Det kan hende du er underdosert.
Kanskje du tenger liothyronin (T3) i tillegg.
Dette trenger man hvis ft3 er i nedre halvdel. Skal opp i øvre halvdel av referanseområdet.
-
05-10-05, 18:26 #4Gjest
Takk for svar. Kjertelen ble fjernet pga Graves. Står på 150 microgram per dag minus søndag hvopr jeg bare tar 100. Tar prøver hver tredje måned. Hva er referanseområdet for t3 egentlig. Jeg hadde 15 ifritt t4 sist jeg tok prøver...
-
05-10-05, 19:27 #5
fT4=15 kan tyde på at du kan forsøke å øke dosen litt, men jeg tror heller på andre årsaker til selve sitringen.
Det er jo grunn til å måle noen flere saker i blodet når man har det slik.
Lav B12 feks. ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-10-05, 19:29 #6Gjest
Kan jeg kjøpe B12 på apoteket?
-
05-10-05, 23:02 #7
Hvis man har mangel på b-12, må man ta store doser. I Trio-Be som er på resept, er det 500µg b-12. I vitamintabletter er det 4 eller 9 eller noe sånt.
Ang. ft4 på 15, kan du se etter på arket hva referanseområdet er.
Før var det vanligvis 10-20 og da var 15 akkurat midt på og 15 var perfekt for mange.
Men mange må ha ft4 to tredeler opp, og noen helt oppe.
Jeg synes du har rom for å øke litt.
Vanlig dose for dem som har fjernet kjertelen er dessuten noe høyere enn du tar.
mary shomon på http://thyroid.about.com har nå en ny bok om hyper.
Ofte er disse undermedisinert.
-
06-10-05, 09:47 #8Gjest
Ok. TAkk for svar alle sammen.

Svar med sitat
Bokmerker