Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27

Hybrid View

mia Gjest

Standard Mitt liv fremover- mine prøvesvar...

da har resultatene kommet inn:

TSH: 12
    T4 : 14
    anti tpo: 1540
    *cortisol prøvene var fine, greie variasjoner morgen/kveld, men litt lavt kveld.

Alt jeg fikk til svar var å øke dosen med 25mikrogram i uken
    Da ble jeg sint, sa ifra det her godtar jeg ikke, jeg SKAL ha bedre behandling!! Da sier hun at hun skal overføre meg til endrikolog(?), da hun er assistentlege.

Jeg er ikke sint på henne, men oppgitt over å føle meg så utmattet, av å ikke bli trodd og ikke greie å gjennomføre en arbeidsdag.

Jeg går på yrkesrettet attføring og har problemer med å kunne gjennomføre praksis plass. Midt på dagen faller energi nivået så mye at jeg nesten ikke kommer meg hem i bil uten å sovne bak rattet (20min unna heimen). Sover gjerne 2-3 timer i strekk når jeg kommer hjem. Jeg blir selvfølgelig deprimert av dette, det er på ingen måte normalt.. Jeg vil ut i jobb/skole igjen, ikke noe mer jeg ønsker enn å komme i normalt gjenge igjen.

baremei Gjest

Standard

Med forbehold om sånn gjennomsnittlige normalområder er du helt klart hypo og underdosert. Øk dosen din som legen sa, og kom deg til endokrinologen.l Hvor stor dose tar du nå?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Og hva var cortisol-prøvene? Skal være noe labt om kvelden, forresten.

mia Gjest

Standard

"nora": hun sa ingen tall når det gjaldt cortisol prøvene, kun at variasjonene var innen normalt, men kvelden var litt lav. Jeg er jo veldig glad for dette, men trenger mer hjelp for å komme meg opp fysisk. Har diskutert antidep med fastlegen, han er usikker på om det er det rette når mye av mine problemer(humørsvingninger) stammer fra stoffskifte. Men helt klart noe jeg vurderer hvis det kan hjelpe meg til et mer "vanlig" liv. Alt jeg drømmer om er å kunne gå på jobb, være vanlig sliten og kunne ha sosialt liv i helgene fordi man har overskudd til det. Slik det er nå så har jeg en halv dag på kurs eller ute i praksis, så er jeg så sliten at gråten er nær, helt utmattet; sitter eller ligger å sover om ettermiddagen, verker i alle ledd- føles ut som verste influenså..

Blir usikker på fremtiden; hva skal jeg bli, hva orker jeg, osv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Skjønner godt at du er sliten med en TSH på 14.

Du har en høy TSH selv med en ft4 på 19, ikke sant? 8 eller noe ?
    Og antistoffene har mye å si.

Jeg tar selen for å holde antistoffene nede.

Og på UK forumet er det en som har senket antistoffene med fiskeolje, noe somheter Eskimo fra Sverige.
    Og noen på US. forumet har blitt bedre med Moducare. (senket antistoffene)
    Og noen få reagerer på gluten, antistoffene går vekk på glutenfri diett.

Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Skjønner godt at du er sliten med en TSH på 14.

Du har en høy TSH selv med en ft4 på 19, ikke sant? 8 eller noe ?
    Og antistoffene har mye å si.

Jeg tar selen for å holde antistoffene nede.

Og på UK forumet er det en som har senket antistoffene med fiskeolje, noe somheter Eskimo fra Sverige.
    Og noen på US. forumet har blitt bedre med Moducare. (senket antistoffene)
    Og noen få reagerer på gluten, antistoffene går vekk på glutenfri diett.
    takker for svar!! kjempe takknemelig! Det stemmer med en høy tsh selv med t4 på 19 ja.. Selen er noe jeg skal kjøpe meg, står vel hvor mye man skal ta på pakken.
    Jeg har tidligere fått beskjed av biopat om å holde med unna: hvete, melk, tomat, sukker. Må innrømme at jeg ikke har vært veldig flink der i det siste. Jeg har et problem når jeg kjenner utmattelsen komme sånn midt på dagen; jeg prøver alt for å få opp blodsukkeret- banan, mandler, sukkerbrus, ol.
    Men ingen av disse tingene hjelper på utmattelsen, det er bare gammel tro at man har lavt blodsukker. Jeg får følge hennes råd og holde meg unna disse tingene. Blir vel sikkert enda mer trøtt av å avvendes med sukkeret, for jeg tror jeg er veldig sukker/karbo avhengig.

Gjest

Standard

det var mia over her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Karbohydratsuget forbinder jeg med lavt cortisol.

Har du vurdert å prøve med hydrocortisonkrem, å smøre på deg 2 cm alle 4 timer ca, for å se om søthungeren går over?

Det med tallene dine, de henger ikke på greip, slik jeg sa før. Du må kanskje bare gå etter den ft4 som funker best for deg.
    jeg kjenner en som heter Anita og hele hennes familie har en normal TSH på 20 eller hva det far for noe. Hun må gå etter ft4, og 15 er passe for henne.
    (obs, forskjellige lab har forskjellige referanseområder. De 15 her var akkurat midt på den gangen.)

Du kan være en sånn en.

Min datter har hatt store problemer med karbohydrathunger og magen og antistoffer, både TRAS og Anti-TPO.
    Jeg rådet henne å forsøke glutenfri, og hun prøvde det og ble helt bra i magen og unngikk karbotrangen.
    Hun tok blodprøver på cøliaki, men de viste ikke noe. Nå vil hun til spesialist fordi når hun prøver gluten igjen, blir hun dårlig i magen igjen. (smerter) . (Man får grunnstønad ved diagnose)
    Det kan tenkes at hennes antistoffer går ned ved glutenfri diett.

kan du tenke deg å prøve glutenfri diett? kan bringe dine antistoffer ned. kanskje. Obs noen matvarer er ikke heeelt glutenfrie. Hold deg til de som er naturlig glutenfrie slik som bokhvete etc

Gjest

Standard

Når jeg ble dårlig for 1 1/2år siden var også magen helt i uorden; hadde jevnt diare i godt over 14dager-endte med tarmbetennelse. Etter det startet mitt glutenfrie liv(og melkefrie) Sakte, men sikkert kom magen på plass igjen. Smertene og kvalmen ble borte. Nå har jeg vært uforsiktig igjen, kan spise ferdiglaget mat, sauser, pølser og pølsebrød f.eks. Men jeg holder meg til rugbrød og rugknekkebrød. Men det er ikke noe hjelp i det når jeg spiser både det ene og det andre av annen mat og da pluss godteri(potetgull og sjokolade). For jeg veksler mellom diare og fullstendig forstoppelse.

Men som jeg skrev med den utmattelsen, så er det veldig ubehagelig å kjenne at kroppen blir så trøtt at hvis du ikke legger deg for å sove, så kutter den ut selv. Men innser jo at sukkeret ikke hjelper her uansett, men skulle hatt noe for det... Jeg merker at dette jeg blir deppa av, gråten sitter løst da. Man skal jo kunne holde seg en dag oppe, men det blir vel bedre med større dose. Jeg er også spent på hva spesialisten vil tilføye på behandlingen.
    Alt jeg vet nå er at kroppen føles ut som dobbel influensa og som jeg skulle ha grått i 14 dg.
    Du har kanskje noen råd om flere prøver eller spørsmål som jeg bør stille?
    Jeg går ihvertfall over til helt glutenfri/melkefri kost igjen for å gjøre det jeg kan.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Rug har masse gluten. Hold deg langt fra rug. Bygg også, og havre. Den vesle forurensningen som havre har fra skutreskere og annet utstyr, er nok til å gjøre folk syke.
    Hold deg til heeeelt glutenfrie ting, gå over til mere grønnsaker.
    har du tatt nye blodprøver (det fins bedre blodprøver nå) og kanskje biopsi?

Ved alle disse prøvene må du fortsette å spise gluten....

Rart at endokrinlogen ikke har kommentert det med gluten og slitenheten og antistoffene. Det er en kjent sammenheng.

Du har vel lavt ferritin også? Henger sammen med glutenintoleranse. Eller anti-TPO med autoimmunitet i tarmen også, det er en baslektet tilstand. Man har gjerne flere autoimmune ting samtidig.

Selen: 200µg om dagen. Ikke mer, det er giftig.

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn