Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Verdier nok en gang
Hybrid View
-
05-09-05, 16:01 #1
Bruker
- Medlem siden
- Aug 2005
- Sted
- Norge
- Meldinger
- 7
Verdier nok en gang
NYE BLODPRØVER TATT.
Har nå vært hos legen for andre gang for å få målt stoffskifte.
Første gang fikk jeg kun TSH . Den lå på 0,89 tror jeg.
snakket med legesekretæren i dag, fikk beskjed om at Fritt T4 lå på 8,1.
Er det innenfor verdien eller?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
05-09-05, 16:29 #2
Din første måling av kun TSH tyder ikke på at det er noe galt. Den er helt normal.
Men fritt T4 på 8 er under referanseområdet. Det betyr at du har lavt stoffskifte, eller hypothyreose.
Hvilke symptomer har du ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-09-05, 17:23 #3
Bruker
- Medlem siden
- Aug 2005
- Sted
- Norge
- Meldinger
- 7
symptomer
Jeg har alle symptome på et for høyt stoffskifte. Jeg svetter, skjelver, hjertebank, stadig sulten og et betydelig vekttap. Da skjønner ikke jeg noe, om de verdiene da er for lave
Opprinnelig skrevet av n`Finn
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
05-09-05, 18:44 #4
Høres rart ut dette. Man skal jo først og fremst stole på symptomene, og dine peker , som du jo sier, på et høyt stoffskifte.
Hvis du er sikker på at din siste prøve viste en fritt T4 på 8 så ville jeg tatt en ny måling. En sjelden gang kan de ha blitt forbyttet eller no ?
Det finnes sikkert andre blodverdier som kan lage slike symptomer. Langvarig veldig lav B12 kan også skape disse muligens med unntak av vekttap ? Er ikke sikker på den siste der.
Hvis du vil ta flere prøver, så vil jeg foreslå at du tar slike som blir påvirket av stoffskiftet. (kolesterol ferritin alle elektrolyttene m.fl.)
Og anti-TPO og TRAS er viktige for de sier noe om kjertelens helse.
Samlet vil en slik undersøkelse kunne utelukke en masse.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-09-05, 19:03 #5
Denne kommentaren fant jeg for Fritt T4 hos Fürst: "En sjelden gang kan en pasient ha lave verdier pga sirkulerende antistoffer mot thyroksin." Kan det være årsaken tro?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
05-09-05, 20:53 #6
Det kan det, men da må anti-TPO eller TRAS være positiv.
En liten OBS for å overtolke blodprøvers betyning. Husk at stoffskiftet foregår inne i cellene. Blodet er bare en transportvei fra fabrikk til forbruker.
Blodmålinger måler ikke stoffskiftet, men forutsetningen for et stoffskifte. Det måler bare det som er på latebilene på veien. Ikke at det blir brukt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-09-05, 08:37 #7
Si meg n'Finn, er du lærer? Om ikke så har noen gått glipp av et stort talent! Jeg snakker av erfaring
Flott forklaring på blodprøver og utnyttelse. Hva skal man be om når man er hos legen for å se hva som virkelig kommer dit det skal og blir brukt til "byggherrens" beste? Skal til lege den 14. og han tar de prøvene jeg ber om. Har allerede skrevet opp Ft-4, Ft-3, Anti-TPO, TRAS, TSH, S-ferritin, trombocytter og leukocytter, men det er kanskje noe mere jeg bør ta med? Har en konstant forhøyet crp så den blir alltid målt selv om jeg ikke ber om det.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
06-09-05, 09:07 #8baremei Gjest
B12, homocystein, kolesterol. Lever.
-
06-09-05, 11:44 #9
Nei huffda - lærer ? (no offens intended)
Jeg sliter antagelig som alle dere med å uttrykke meg muntlig, og det har jeg vel alltid gjort ?
Innlegg jeg skriver blir rettet mange ganger før jeg sender dem for det blir så mye feil, både orbruk skrivemåte og fakta også.
"Byggherrens beste" ja - det er vel vårt skrøpelige det da, og det finnes ikke blodprøver som viser noe om selve stoffskiftet. Der er noe av problemet, men du kan lett måle effekten stoffskiftet har på kroppen selv ved å bruke termometeret og vekta.
Kroppstemperaturen skapes av flere prosesser. De viktigste er fra stoffskiftet, fra muskelaktivitet og fra fordøyelsesystemet.
Om natten er det bare stoffskiftet som er aktivt, så den temperaturen som vi måler med en gang vi våkner, er det kun stoffskifteaktiviteten som er ansvarlig for.
Denne kalles basaltamperaturen for den er resultatet av basalstoffskiftet.
Hvis ikke basalstoffskiftets aktivitet skaper høy nok temperatur, er det fordi denne ikke er høy nok. Altså stoffskiftet er for lavt.
Vekta krever beregning - og en viss ærlighet da.
Hvis kalori-inntaket er normalt og vekta stiger, er det fordi stoffskiftet ikke bruker opp den energien som inntas.
Den lange forklaringa er at cellene forbrenner glykose som leveren lager av det vi spiser og det vi har på lager i form av fett.
Den lager det først av karbohydratene for disse er lettest tilgjengelige, så av fett og når det ikkeer mer igjen av det så går det på muskelmassen løs. Det skjedde bla. for Ulvang da han gikk over Grønnland med for lite mat i sekken. Han mistet 12kg muskler, og man er virkelig i kjelleren for å hente disse !
Dette er den egentlige stoffskifteproblematikken, men det hadde vel ikke brydd oss om ikke vi fikk flere problemer ?
Det er jo smertene og symptomene som gjør at vi skriver her ?
Og hvor kommer disse fra ?
Det vet jeg faktisk ikke, men celleforbrenningen foregår med for lite oxygen når stoffskiftet ikke er høyt nok. Da dannes det slaggstoffer som ligner dem idrettsfolk får når de trener så intenst at kroppens energiutvikling ikke får dekket sitt oxygenbehov (anaerob trèning)
Bare at idrettsfolk får dem i muskulatur mens vi får dem i bindevevet også.
Det er også slik at cellene skiftes ut saktere og lever lengere. Kanskje er det også et problem ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker