Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard Kombinasjonsbehandling - svar fra endokrinolog

Hei dere - her kan dere se svaret jeg fikk fra endokrinologen ved Lommelegen, da jeg stilte endel spørsmål.......Noen greie svar, men at han mener at TSH er den prøven som best gjenspeiler stoffskifte stusser jeg på, eller hva n'finn?
    Her kommer mine spørsmål (som sikkert var litt forvirrende kanskje)

Kombinasjonsbehandling for hypotyreose
    For to år siden fikk jeg endelig diagnosen Hypotyreose. Jeg regner med at jeg har hatt lavt stoffskifte i lang tid før dette. Jeg startet opp med 50 mikro og etter ca 6-8 uker, ble både verden og jeg, nærmest normal. Det var en herlig opplevelse.
    Men høsten 2004 startet trettheten, i tillegg til flere av de sentrale symptomene. Først i mars 2005, etter flere måneder, viste prøvene en forhøyet TSH på 2,45 og en redusert FT4 ned på 15. Jeg vet at jeg må ha TSH like under 1 og en FT4 opp mot 19. Jeg fikk økt dosen til 75 mikro hver dag, men det skjedde ingen bedring. Tungsind, fullstendig manglende konsentrasjon og hukommelse, lav kroppstemperatur og stadig økende vekt.
    Etter å ha lest om Liothyronin, fikk jeg etter en stund prøve dette i tillegg. Jeg opplevde betydelig bedring allerede dag 2, verden opplevdes som deilig, jeg tålte plutselig å ha på radio/musikk, jeg smilte, tok kontakt med familie/venner (når hadde jeg orket det). Kropptemperatur er steget til rundt 37 igjen. Ville ut i naturen og nøt dette. Jeg startet med kombinasjonsbehandlingen 4.8. og har fremdeles de samme positive opplevelser.
    Men, så til spørsmålet. Legen reduserte Levaxin fra 75 til 25/50 hver annen dag, fordi det måtte gjøres. Jeg får 10 mikro Liothyronin, som jeg deler i to, morgen og ettermiddag. Jeg har og lest at man anbefaler en fordeling av dose på 100 mikro Levaxin og 10 Liothyronin. Er dette basert på at man har en optimal dosering fra før + optimale prøveresultater, altså at både FT4 og Ft3 er i øvre referanseområdet? Og er den anbefalte doseringen da allerede redusert med 50 mikro Levaxine?
    Mine prøver, før jeg startet opp med Liothyronin, var at FT3 var 3,0 og Ft4 på 17. Jeg mener jeg trenger da ikke reduksjon i FT4, men et tilskudd på FT3? Jeg regner med at Liothyronin tilskuddet er kommet i tillegg til "gammel" dose på 75 i disse dagene og det har jeg tålt veldig bra. Hva vil skje videre når "ny" redusert dose Levaxin virker i kroppen. Vil ikke FT4 blir for mye redusert?? Egentlig burde den vært høyere, mener jeg.
    Jeg er veldig takknemlig for svar. Jeg har vært sykmeldt i flere måneder nå og ser en postiv lysning og håper ikke den reduserte dose skulle bli nok en nedtur nå.

Kvinne, 56 år
    (21. august 2005)

Svar fra Lommelegen.no

Hei

Det er fortsatt omdiskutert om kombinasjonsbehandling med Levaxin og Liothyronin ved lavt stoffskifte (hypotyreose) er betre enn Levaxin aleine. Dei aller fleste ekspertar tilrår Levaxin aleine i første omgang og så evt tillegg med Liothyronin dersom Levaxin aleine ikkje gir fullgod effekt.

Følgjande framgangsmåte er anbefalt når ein skal leggje til Liothyronin:
    1. Dosen med Levaxin skal før omleggjing vere slik at TSH er 0,5-1,0 eller kanskje heilt ned mot 0,2.
    2. Dosen med Levaxin blir redusert med 50 ug og ein startar med Liothyronin 10 ug 1/2 tablett om morgonen og 1/2 tablett til middag.
    3. TSH etter 6-8 veker skal vere 0,2-1,0. Dersom TSH er gått opp vil det vere naturleg å auke dosen med Levaxin. Dersom TSH er blitt lavare (teikn på overdosering) bør Levaxindosen eller Liothyronin-dosen reduserast. Kva tablett som ein skal ta mindre av, vil vere avhengig av nytte og biverknader av Liothyronin. Dosen med Liothyronin bør ikkje vere høgare enn 10 ug per dag.

Dette er det generelle. Legen har lov til å bruke skjønn og individualisere opplegget. Ofte vil FT4 bli noe lav med eit slikt kombinasjonsopplegg. Det er imidlertid TSH som best gjenspeiler stoffskiftet og som må brukast for å fastsetje dosen. Det er ingen vits i å måle T3 under eit slikt behandlingsopplegg. Verdien på T3 vil variere mye alt etter kor lenge etter tablettinntaket blodprøven blir tatt.

Det er viktig å hugse på at den stoffskifteregulerande effekten for det meste blir utført av T3 og at Levaxin blir omdanna til T3 rundt omkring i kroppen. Det som sannsynlegvis skjer når ein gir T3 i tillegg til Levaxin, er at ein forskyv likevekten mellom T3 og T4 over mot meir T3. Argumentet for å gjere dette, er at skjoldbruskkjertelen normalt produserer T4 og T3 i forholdet ca 10:1 medan Levaxin kun inneheld T4. Dei som er mot denne behandlinga, hevdar som rett er at Levaxin blir omdanna til T3 og at kroppen vil sjølv regulere seg fram til den rette fordelinga mallom T4 og T3. Kven som har rett er ukjendt. Eg har valt å vere open for at nokre kan ha fordel av kombinasjonsbehandling, men eg vil ikkje tilrå det som første behandlingsvalg.

Kor vidt du vil merke at FT4 er blitt lavare er eg usikker på. Du vil nok ha eit relativt høgt stoffskifte i den tida Liothyronin verkar og eit lavare stoffskifte om kvelden og natta. Lykke til !!

--------------------------------------------------------------------------------
    Brukerundersøkelse blant brukerne av svartjenesten
    Du har nettopp lest svar på ditt spørsmål. Vi gjenomfører en brukerundersøkelse blant dem som har benyttet Lommelegens svartjeneste, og vi håper at du vil delta. Undersøkelsen er anonym, består av 8 spørsmål og tar bare ett minutt!
    Klikk her for å delta i undersøkelsen

--------------------------------------------------------------------------------

Tips noen om denne artikkelen
    Still spørsmål

Vennlig hilsen
    Geir Hølleland, endokrinolog

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tja...
    Liothyronin fins ikke i styrken 10 µg. Han mener man skal ta en halv tablett av en 10-µg tablett (for å få 5µg to ganger om dagen, 10mg er anbefalt dose å prøve)

TSH blir lav ved bruk av liothyronin, han anerkjenner dette.
    Men min TSH blir alltid 0,02. Han tar da feil. TSH avspeiler da ikke stoffskiftet best.
    Hundrevis av pasienter har postet på forumene i mange land, og felles er at ft4 og ft4 gjenspeiler stoffskiftet best. Og at de må være i øvre halvdel, og hvor , er individuelt.

Du vet for eksempel at ditt tall er en ft4 på 19.

FT3 må da alltid måles ved T3-terapi. TIl og med DR. Anthony Toft, TSH-testens største forkjemper, bruker ft3-prøven. Hvis den er over referanseområdet, er det veldig sannsynlig at man er hyper (tar for mye liothyronin eller levaxin). Referanse: div. artikler i British Medical Journal.

Legens tolkning av prøver og hva some r relevant gjenspeiler ikke internasjonal praksis i pubmed og jcem og bmj.
    Der bruker man alltid ft4 og ft3 som mål påstoffskiftet.
    Og pasientene finner størst sammenheng mellom formen of ft4 og ft3.

Imidlertid vil en del pasienter ha en sammenheng mellom de ovennevnte tall på TSH og hvordan de har det. Men mange, menge andre vil ha en lavere TSH på nok levaxin og liothyronin, og noen få høyere TSH.

En ting til:
    Det med å senke t4-dosen når man begynner med liothyronin, er bare en overgangsfase. Etter kort tid tar man nye prøver, og da vil antageligvis ft4 ha blitt en del lavere. Da øker man selvsagt t4-dosen til den er optimal, hos deg 19. Mange pasienter trenger like så mye t4 som før, og noen enda mer. Det er fordi det skjer flere andre ting i kroppen som gjør at liothyronin senker ft4.

Min mening, altså.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei og gratulere med "nytt" navn da Jojo.
    Ser at du vet veldig godt hva jeg mener om TSH tolking - og jeg står fortsatt på det jeg mente da - og det gjør jeg vel helt til noen overbeviser meg om noe bedre.
    Alle bør ha mot til å skifte mening.
    Men Hølleland da, han er talsmann for en organisasjon og friheten hans er innen visse grenser satt av andre enn ham selv. Han har likevel vært ganske fritt talende og tankeluftende.
    Hvorfor de mener at TSH er det hormonet som best avspeiler stoffskiftetilstanden lurer jeg ofte på. Han kan ha uttalt seg litt kort, men menge leger mener desverre dette, muligens av foreldelsesårsaker ?
    Jeg bør vel utdype meg litt, for jeg mener jo at man ikke kan bruke bare blodprøver. Man må ta utgangspunkt i kroppstemperatur, vektutvikling og ikke minst symptomer og så får eventuelt en hormonskanning supplere de virkelige funn. I dag er blodprøvene det eneste de bryr seg om.
    Jeg lurer også på hvorfor de fortsetter å vurdere stoffskiftetilstanden som om reguleringen av dette fortsatt fungerer, tross det er nødvendig med erstattnigshormoner ?
    Ensidig fokusering på blodparametere fører bare til at de kvier seg for å behandle det de bedømmer som grensetilfeller, men grensetilfellene dems koster pasienter livskvalitet, utvikling og økonomi.

Hans behandlingsprioritering er jeg enig i. Man kan godt prøve å se om kroppen kan unnvære alle de sakene som kjertelen produserer i tillegg til T4, men man behøver ikke holde på i 17år med det hvis pasienten har symptomer. Når man starter med syntetisk T4 bør man selvfølgelig også sjekke om det virker ! Og ikke bare studere et labresultet fra en maskin som oppfatter det syntetiske som kroppens eget.
    Det kan meget vel være at kroppen ikke gjør det !
    Og her er vi vel ved "bøygen" ?
    Ofte er pasientens vektutviking og kroppstamperatur ikke noe bedre og symtomene kan være verre, men blodprøvene er bra - og da er legen så fornøyd at denne tillater seg å overprøve pasientens egen symptombedømming !
    Hva skal man si om sånnt ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

og her sitter jeg og takker " de høyere makter" for at jeg har den fastlegen jeg har. Han måler ikke lenger TSH, og kommenterer heller ikke at FT4 befinner seg i lav kategori (rundt 11) i forhold til at stoffskiftet mitt er behandlet, les; jeg er symptomfri. Så mennesket har muligens forholdet 1:10 som friske, men forholdet 1:4,22 passer jaggu bedre på meg (og mange andre) når man ikke er frisk

Merete

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Nå har det skjedd, som jeg antok ville skje, etter reduksjon av levaxin. Jeg opplever i økende gradå bli mer sliten, er begynt å fryse litt igjen og beina er så tunge. Men lyspunktet er at jeg er kjempefornøyd med Liothyronin - den har virkelig hjulpet meg og nå har jeg vært i 50% jobb i 2 uker.
    Men tilbake til prøveresultatene tatt juli og nå 7.sept.
    TSH har økt fra 0,69 til 1,81
    FT4 er redusert fra 17 til 10,5
    FT3 har ingen endring og ligger på 3,0.
    Jeg skal til legen på mandag og for meg og svaret fra endokrinologen, er det klart at jeg må øke levaxin. Jeg går jo på en kjempeliten dose, etter reduksjonen. Så langt greit, men det jeg ikke får til å stemme er at det ikke har skjedd noe med FT3. Det skulle vel skjedd en økning etter T3tilskudd? Eller blir det slik at når T4 reduseres såpass, så vil dette også gå utover T3??

Så et annet spørsmål som kanskje noe kan svare på. Er det mulig å måle om det er en restfunksjon igjen i kjertelen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ja, nettopp. Dette er som forutsett av flere her. Å redusere T4 dosen er som å sage av den greina en selv sitter på, for T4-dosen er jo framtias T3 !
    En får bare håpe at legen din har oppdaga det, nå som du har vært villig til å delta i eksperimentet. Og det går jo som kjent ikke å øke T4 med å spise noe annet enn T4 - DET veit han.
    Det går ikke å basere seg på inntak av bare Liothyronin, det er det mange som har oppdaget. Ett eller annet er forskjellig med den T3 som kroppen lager selv og den som tas i ferdig T3 form, og noen må bare ha begge deler.

Det er ikke så rart at fT3 er på samme nivå som før. fT4 er nå mye lavere og det kommer færre T3 fra denne nå enn før. Dette er akkurat kompensert med Liothyronindosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det dannes en del t3 av t4, og det er nettopp det som legene som fastholder på kun-t4-behandling påpeker.
    Derfor er ikke ft3 gått opp, du har fått for lite t4 slik jeg skrev i et innlegg ovenfor.
    Men det er ikke verre enn at du har fått bevist dette, og forhåpentligvis kan øke på levaxindosen igjen.

Erfaringen fra pasientene tilsier at man må øke tilbake hele levaxindosen.

Skulle ønske at "ekspertene" var på internett og lest littegrann på hva pasientene har erfart i det virkelige livet.

(det som har gått dem hus forbi er at de fleste må ha en ft4 og ft3 i øvre haldel av referanseområdet, og det er individuelt hvor. Men omtrent like høye i hvert sitt referanseområde. Med unntak av noen få, som er bra med lav ft4. TSH er helt irrelevant og er ofte 0 da.)

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Tusen takk for svar fra dere og som gir meg bekreftelse på hva som må skje videre.
    Jeg hadde en dose på 75 mikro og måtte redusere til 25 / 50 annen hver dag. Hva bør økningen bli - er det lurt å øke til 75 med en gang eller bør jeg eks først øke til 50 hver dag og deretter til 75...her er jeg kjempeusikker og vet at min lege ikke er den store eksperten

Synspunkter mottas med takk

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kanskje 50 tenker jeg, og ta prøver for å se hvor man er hen?

Men det er noen som har det greit med en lav ft4.

Man må bare prøve. Se hvordan formen er. Det er hvordan man hardet, som teller.

Det vanligste er å måtte øke tilbake all t4.
    Bare for å gi en pekepinn.

Men hvordan du reagerer, er individuelt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Jeg har nå vært hos legen. Legen er ganske ny i faget, men åpen for diskusjoner og lytter, men har ikke den store innsikten, slik jeg opplever det. Heldigvis går det an å argumentere for en løsning som jeg ønsker...Men før det:
    Prøvene, som viste økning i TSH og sterk reduksjon i FT4 (10,5), var etter legens mening helt fine !!!!! Jeg var ikke enig og fortalte hvordan jeg så og opplevde dette.
    Legen hadde da forslag til løsning ved å øke Liothyroninen fra 10 til 20mikro, som da igjen ville påvirke TSH slik at FT4 økte!! For det var slik det foregikk i kropppen - DEN VAR NY....er det noe jeg ikke har forstått her...Tror hele kroppspråket mitt talte for seg Hvorfor virket det ikke slik i den perioden jeg har tatt T3 tilskudd??
    Men, enden på visa er at jeg øker Levaxin til 50mikro hver dag i 3-4uker, tar nye prøver for å sjekke om det går rett vei og øker igjen selv videre for å få en optimal dosering.

Når det gjelder Liothyronin vil jeg anbefale alle som sliter med manglende konsentrasjon, depresjon, hukommelse, engasjement, stressnivå etcetc, til å forsøke tilskuddet i en periode. For meg var dette helt avgjørende og jeg har det veldig bra mht til plagene. på grunn av dette kom jeg meg tilbake i en ganske utfordrende jobb, om enn bare 50% hittil. Jeg har flere ganger blitt tilbudt psykolog, antidepressiv behandling...Men her har jeg, takket være dette forum, vært ganske sikker på årsakssammenheng og fikk endelig prøvd ut Liothyronin. Det hjelper ikke alle sies det, men er verdt et forsøk.
    Ingen skal få ta fra meg T3tilskuddet

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn