Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Hybrid View
-
23-08-05, 12:48 #1gjest Gjest
prøver hos legen i går...
Heisann.
Nå har jeg vært hos legen.
Jeg var innom her for ca 3 uka siden og beskrev symptomer og fikk mye hjelp og tips.
Igår var jeg hos legen for å få tatt disse prøvene, og herregud kor irritert æ ble på legen!!!
Han ville ikke ta Anti- Tpo prøven på meg, var ikke vits hvis ikke noe vistes på TSH prøven. (Har ikke tatt den før heller)
Er jeg virkelig så glemsk?
Mener Anti Tpo prøven kunne finne det ut før det gikk så langt. At den målte anti stoffene i blodet mot kjertelen og kunne da oppdage det før antistoffene tok knekken på den??
Han ville bare ta TSH prøven!
Æ ble så irritert og sa at det kan hende jeg husker feil så glemsk som æ e men mener det var sånn, så forklarte jeg hva jeg trudde. Han ble irritert og noterte opp til slutt prøvene jeg skulle ha.
Da huska han itj navne på den og måtte spørre meg.....
Vet ikke hva jeg skal tru, men hovedsaken var at æ fikk tatt den.
TSH, Fritt 3 og 4 og Anti - TPO+ B12
Knakk nesten sammen da jeg var der. Kjempet mot meg selv for å slippe å gråte og mot legen for å få tatt prøvene.
Er så sliten og gråter for itj nå.
Han hadde ikke noen andre forklaringer på alle symptomene mine heller.
Spent på å se hva prøvene sier. Og om han evt. skjønner dem når han ikke kunne noe om prøven....
Kan noen svare meg på om jeg sa rett eller har han rett?
Bli bestandig så usikker, for jeg er jo så glemsk at det halve kunne vært nok....
Hilsen nala 30
-
23-08-05, 15:24 #2
Det er desverre vanlig at leger sitter fast i gammel lærdom, men det var jo fint at prøvene blei tatt da. Sammen med prøvesvar skriver labben en tolking hvis svar går ut over grensene. Ofte følger legen dette ukritisk.
Mange får symptomer selv om svar ligger innfor grensene og da blir det somregel vanskelig hos fastlegen for denne følger ganske faste normer for behandling. Dette kan føre til at man går ubehandlet i åresvis.
Jeg gjorde det, og er ganske sikker på at dette førte til ireversible tilstander. Hadde jeg hatt internett den gangen så hadde jeg gått videre hos en annen lege.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-08-05, 22:45 #3
Jeg har da alltid fått ft4 og ft3 sammen med TSH, ikke noe problem. Spurte ikke heller.
Men å ta bare TSH er amerikansk og engelsk. Det var noen økonomer i england som fant ut artt det lønte seg å bare ta TSH. Det står mere om det i bmj (british medical jourmnal).
Men det menes at tilfeldige screening-prøver bare trenger å være TSH.
Altså for mennnesker som ikke har kjent hypothyreose.
slike bestemmelser ha vi ikke i norge.
-
24-08-05, 08:54 #4gjest (nala) Gjest
takk
Takk for svar.
Skal få svar fra labben i dag eller i morra.
¨Både gleder og gruer meg. Hvis svarene ligger innom det normale, er jeg liksom tilbake til start.
Jeg klarer ikke å leve sånn, æ må få til noe...
Noen gode råd ang. det?
Har to unger og en mann som reiser mye. Hverdagen er ganske tøff og den blir liksom bare hardere og hardere.
sukk.
nala 30
-
24-08-05, 12:08 #5
Innenfor det normale betyr ikke at det er riktig for deg. Du har jo ikke tatt prøver når du var frisk.
Jeg vet om noen som var veldig syk med en ft4 på 17.
Generelt ser vi at folk skriver her og melder ifra om ft4 på 13 og hypo-symptomer. Men det er innenfor referanseområdet, sies det.
Jo, normalt er det antageligvis å ha ft4 på fra 15 (eller hva enn midten er på de forskjellige laab). Noen korte turer i nedre halvdel er normalt. Men når det er permanent over lang tid, melder symptomene seg se vi.
Og vi kan ikke utelukke antistoffnens virkning. det ser ut som om de blokkerer for hormonene, eller at de får TSH til å være irrelevant fordi pasientene får hypo-symptomer med ikke-høy TSH og med samtidige antistoffer.
Forresten, når på dagen tok du prøven?
Om ettermiddagen er TSH halvparten av hva den er om morgenen..fant ut den harde veien, jeg.
nora
-
24-08-05, 20:53 #6
fått svar
Fikk svar på TSH og Fritt T4 i dag og det var helt normalt sa legen.
TSH 2,9 (ref. verdi på 0,3 - 5,0)
Fritt T4 15,6 (ref.verdi på 12,0 - 24,0)
Så de virker jo greie, som legen sa. Han trur ikke det er noe i veien med Anti-TPO heller. skal få svar på Anti-TPO etter helga, da den prøve må sendes til Trondheim.
Må si jeg er spent på den.... Hvis den også er normal, vet jeg ikke hva som skjer....
Noen som har syns punkter på prøvene?nala 30
-
24-08-05, 22:08 #7
Anti-TPO er viktig og vil være avgjørende om den er positiv. Er den negativ vil den ikke kunne avgjøre noe. Man kan da fortsatt ha hypotyreose.
Funksjonstesten viser et stoffskifte ganske mye under mitten og med en noe høyere TSH enn ideelt.
Stofskiftet svinger jo litt med livets gang, og grensene er satt ganske vide for å kunne omfatte slike svingninger. Du kan jo ha en slik nå ?
Det man har lett for å overse, er at det er ikke normalt å ha to slike målinger med et par måneders mellomrom - hvis pasienten har stoffskiftesymptomer.
Og det er vel symptomene dine som er årsaken til legebesøket ?
Hvis nå anti-TPO er positiv, så får du en diagnose de ikke vet hvordan de skal behandle !
De kaller det subklinisk eller latent eller noe annet, men de har ingen behandlingsmodell !
Mange som har dette sliter med symptomer som ikke bedres av den ene medisinen de vil bruke. Min undring er ganske stor når de konskvent nekter å ta ibruk noen av de andre som er på det internationale markedet. Det finnes mer enn vage rykter om at noen har nytte av andre medisiner.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-05, 22:18 #8
heisann
Tusen takk for svar. Godt for meg som er ganske grønn på området.
Det var på grunn av symptomer jeg tok prøvene ja, men legen min ville ikke ta anti -Tpo og sa det ikke var vits i den.
Men maset meg til det læll, da jeg har forstått at den kan være viktig, selv om det andre ligger innenfor det normale...
Så du mener altså om at anti- TPO er for høy, positiv så er det ikke hjelp å få?
Lege min virker no helt grønn på området...
Skjønner det kan bli vanskelig å finne ut hva som feiler meg og hva jeg skal gjøre med det hvis anti prøven ikke viser noe også.....
Jeg får smøre meg med tålmodighet å vente på siste prøven da...nala 30
-
25-08-05, 11:55 #9
Så du mener altså om at anti- TPO er for høy, positiv så er det ikke hjelp å få?
Ja, det var det jeg skreiv - og tok ikke hele forklaringa, for man bruker kun Levaxin til dette i dag. Og ikke alle har nytte av denne. Legene sier at den virker på de fleste, men jeg har sterke tvil til den påstanden !
Jeg kjenner mange som går på Levaxin, og de fleste sier at det er ok (på første spørsmål). Men om man fører samtalen videre, så kommer det fram at det er ikke så bra. Min tolking er heller at de aksepterer at de er rammet av sykdom som det ikke kan gjøres noe for. Den kognitive evne rammes også og kan føre til at det er enklere å svare "ja" enn å komme med en lang forklaring som krever mye tankearbeid.
Min mor svarer "ja" for å være grei mot legen !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-08-05, 09:19 #10
Nala, fin ft4 ligger under midtpunktet og jeg skjønner godt at du har symptomer.
Man tar de 12 som er nedre grense, og 24 som er øvre, det utgjør 12 imellom. Midten er altså 6 poeng opp fra 12, altså 18
18 er midten, men du har ft4 på 15,6.
Det blir faktisk bare en fjerdelel opp i referanseområdet.
Vi ser gjentagne ganger folk her som har en TSH på 2-eller 3-noe og symptomer og ft4 i nedre halvdel. Grunnen er at langvarig ft4 under hva som er normalt for personen, vil gjøre en like så hypo som kortere tid med ft4 under referanseområdet. Det ser ut som om det er en tidsfaktor inne i bildet .
Samtidig er din TSH på nesten 3. Jeg merket en tydelig forverring når min TSH gikk over 2, og slik har andre hatt det også.
I fremtiden vil grensen gå ved 2,5.
Grensen er bare statistisk signifikant, siden det vil alltid nvære noen som faller utenfor referanseområdet. TSh er ikke noe stoffskiftehormone, bare et hypofysehormon som man bruker til sjekk. Det engentlige hormon er ft4 og ft3.
Normal TSH er forresten veldig tett ved 1. (85% av alle som testes og er friske forsøkspersoner vil ha en TSH på 1 eller veldig tett ved det. Bare noen ytterst få friske vil ha en TSH på 2 eller 3 eller 4. Det er til og med funnet noen med en TSH på 80 som føler seg helt friske)
Jeg er ganske sikker på at di TSH vil nå 3,6 som kreves for diagnose (hos hormonlabben på Aker) om noen få måneder.
Få tatt en prøve om et par-tre månader, og ta den tidlig om morgenen.
Hvis din TSH ikke skulle stige, så kan man allikevel be om å prøve levaxin på eget ansvar, som en prøve.
Men vent litt og få tatt flere prøver for å se hvordan dette utvikler seg, mener jeg.
Ikke begynn med selentilskudd nå, siden det vil for en stund hindre stigning av TSH for å få diagnose.
nora

Svar med sitat
Bokmerker