Hei.

Det er en stund siden jeg har skrevet her nå. Jeg føler jeg havner litt utenfor siden jeg hverken har lavt eller høyt stoffskifte. Subakutt tyreoiditt var diagnosen jeg fikk i vår etter utredninger hos fastlege, revmatolog, ØNH-lege, ultralyder, MR, røntgen og to turer på medisinsk avd. på sykehuset.
Symptomer/prøvesvar: Synsforstyrrelser, svimmelhet, sliten, energitap, hjertebank, trykk på brystet, høy senkning (mellom 70 og 90), forhøyet ant. hvite blodlegemer, forstørret skjoldbruskkjertel, normale stoffskifteprøver, hodepine, smerter på halsen, kjevene og smerter/stivhet i muskler og ledd osv. Symptomene startet i okt/nov 2007. Jeg har ennå ikke vært henvist til endokrinolog, men fastlegen har ved min. to anledninger vært i muntlig kontakt med en for råd.

Fikk beskjed av overlege på sykehuset (da jeg fikk diagnosen) om å spise Voltaren og Panodil mot smertene og vente. Sykdommen har en varighet på ca. et år og skal gå over av seg selv.

Nå nesten ett å senere er fortsatt situasjonen den samme for meg. Samme symptomer og senkning i dag målt til 74 (ref. 0-20). Hvite blodlegemer på 12,7 (ref. 3,5-11). Fastlegen har gang på gang sagt at vi må vente, bedring vil komme, og jeg har vært sååå tålmodig.
Siste legetimen jeg var på hadde jeg målt SR på 68 og da lovet hun at hvis senkningen ikke hadde gått mere ned etter tre uker, så skulle hun henvise meg til spesialist innen stoffskiftesykdommer. Den har siden da gått litt opp igjen og nå sitter jeg her og lurer. Hva skal jeg gjøre?

Jeg bor i Nord-Norge og vil sikkert bli henvist til Tromsø. Er de flinke/nøye der? Sikkert! Har noen her gode erfaringer derfra? Andre klinikker/steder som anbefales? Eller skal jeg fortsette å vente, håpe at bedringen snart kommer og spise smertestillende til det tyter ut av ørene?

Klem og takk for at du orket å lese og kanskje svarer...