Hei der.
Jeg er ny her, og synes det er kjempeflott med et forum som dette. Trengs!
For ca tre og et halvt år siden fikk jeg hypertyreose (graves), og ble behandlet for
dette. Puls på 130-160, skjelving, ned 7 kilo på to uker osv..

Prøvene viste Fritt T4 34.4 (9.0-24)
TSH viste <0.0050 (0.20-4.5)
S-TRAS viste 19 (<1.5)

Etter et halvt år var jeg symptomfri og formen var mye bedre.
Nå sist vinter begynte jeg å kjenne meg skikkelig dårlig igjen. Fikk
skikkelig diare' og etterhvert veldig mye verk i kroppen. Søvnkvaliteten
var elendig. Sov minimalt. Har gått over to døgn uten søvn enkelte dager.
Ville ikke sykemelde meg, presset på, og legen trodde det var på grunn av allergi.
Jeg fikk kortison og innsovingstabletter som hjalp en liten periode. Tror også stoffskiftet
ble sjekket denne perioden, og det var ok. Virket som om legen ble irritert da jeg prøvde
å forklare at jeg verket så forferdelig i kroppen. Som om jeg hadde minst 40 i feber.
Du HAR ikke leddgikt sa hun.. (som om det var noe jeg hadde lyst til å ha:-)
Jeg hanglet videre. Sov minimalt (max 2-3 timer urolig søvn pr natt) og jobbet
masse. Etter nok ei natt helt uten søvn, med masse verk i kroppen og høy puls gikk jeg til
legevakten. Jeg følte jeg var helt utenfor meg selv. Han sa han kunne garantere at hypertyreosen var tilbake.
Ringte laberatoriet som hadde mottatt siste blodprøver jeg hadde tatt, og riktignok viste

T4 24
og TSH 0.03 (regner med det er samme referanse område. fikk svarene muntlig)

Dette var i midten av august.
Begynte igjen på neo-markazole. Skulle til å begynne med ta 2 ganger 5 mg morgen, og det
samme på kvelden. Gjorde dette en liten perionde. Ble aktivt sykemeldt. Og ble IKKE noe bedre.
Snarere tvert i mot. Hos legen to uker etter.

Da viste T4 11.3
T3 3.2
og TSH 6.8 ??(fikk svarene muntlig her også)
S-TRAS hadde hun glemt å ta..

Legen sa jeg skulle fortsette med 5 mg på morgenen og 10 mg på kvelden.. Hæ.. sa jeg. Ser det ikke ut til at jeg
nå har fått hypo?? Nei.. skulle fortsette med tablettene mine. Ok. Det skal være sagt at jeg ikke alltid er like
flink til å ta dem, delvis fordi jeg fortiden er utrolig glemsk.

Ihvertfall skulle jeg på sykehuset på røntken pluss ultralyd i forrige uke. Her fikk jeg vite at kjertelen var veldig aktiv
og at jeg skulle jod behandles. Prøvde å si at prøvene forrige gang sa at jeg hadde høy tsh, men disse hadde de ikke
mottat på sykehuset. Etter dette skulle jeg kun ta 1 tablett neo 2 ganger til dagen (10 mg tilsammen)
Har enkelte dager tatt de, enkelte dager er jeg usikker på om jeg har tatt dem. Og flere dager er jeg helt sikker på at jeg ikke
har tatt dem - er ekstremt kjossete for tiden:-).

Så var jeg hos legen på tirsdag 16.09 og tok nye blodprøver. I går ringte legen å sa jeg ikke måtte ta neo-markazole mer.
Jeg sprurte etter resultatene og fikk kun med meg dette:

T4 8 (9.0-24)
TSH 32 (0.20-4.5)

Hva betyr det?? Nå skjønner jeg ingen ting. Har jeg ikke graves? Vet ikke om de hadde fått svar på S-TRAS og T3. Hun sa ikke noe.
Bør jeg behandles med radioaktivt jod?
Formen ellers er dårlig. Får feber om jeg gjør noen store sprell. Har fått betennelse i høyre skulder, og verker generelt mye i kroppen.
Særlig i fingrene (ikke verre enn at jeg kan skrive på tastaturet her:-), og i lungene?! Hjertet dunker høyt. "Hører" stort sett at det banker.
Uregelmessig puls. Stort sett på 100-120. Men av og til også 80. Sover minimalt. Har ofte veldig tungt for å få ned luft til lungene.. Føler jeg puster gjennom et sugerør.
Noen som har noe fornuftig å si om dette?? Mottas med stor takk..

Ha en fin dag!
Klem fra Tinamina