Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Alternativt/Skolemedisinsk.

Jeg har et åpent sinn for alternative løsninger - også medisinske.
    Før 1987 visste jeg jo bare at jeg ofte var syk, og legen hjalp jo ikke. De sa bare at nå har vi tatt alle de prøver som finnes, og du er frisk.
    Det medførte at jeg prøvde svært mye alternativt - som heller ikke hjalp.
    Etter at jeg fikk diagnosen og ble behandlet med Levaxin, ble det kun skolemedisin i noen år. Levaxin virket alt for dårlig til at jeg fikk et brukbart liv.

Etter at internett kom og søkemotorene ble raskere og mer omfattende dobbeltsjekket jeg og som oftest med motsatt resultat enn hva jeg var blitt fortalt.
    Jeg må si at de alternative behandlere skuffer meg minst like mye som skolemedisinens behandlere gjør.

Skolemedisinens behandlere er opphengt i lover og regler og avtaler med medisinindustrien - både officielle og av Bahamastypen - som gjør at de ikke kan opptre på pasientens vegne uten at det kan gi dem personlige problemer.

De alternative behandlere jeg har besøkt mangler helt basal kunnskap om hvordan stoffskiftesystemet fungerer, og tiltak de foreslår baserer seg på tro om hva som virker.
    Jeg skal ikke gå nærmere inn på det enn å opplyse at samtlige jeg har kontaktet selv, tror at kelp er bra for det virker som en stimulant - noe som er helt på jordet.
    Jeg har ofte lest om andre som melder om det samme.

I det siste har man dessverre også avslørt betydelig juks i bransjen.
    http://www.forskning.no/artikler/2003/d ... 1579783.94
    Vi minnes kanskje vektløfteren Stian Grimseth som be avslørt for doping fordi et kostholdspreparat inneholdt forbudte stoffer. Ingen mistenker Grimseth for bevisst juks, men han merket jo at tilskuddet virket og det var ingen hemmelighet at han brukte det.

Men derfra til å avskrive den alternative søken etter en behandling som virker er lang.
    Jeg vil på ingen måte avskrive den - heller ikke selv om en hel bataljon som kaller seg alternative behandlere alri så mye - ikke har lest leksa si, eller bruker hodet sitt fornuftig. De skal ikke ha hverken ære eller kredit for hva dedikerte forskere finner av nytte på områder som den skolemedisinske forskning ikke søker, eller ikke kan søke på grunn av risiko for å inkriminere seg selv i tidligere resultater.
    Det er jo feks. dumt å komme opp med resultater som gjør at man blir erstattningspliktig...
    Eller at man av egen filosofi (les tro) rett og slett ikke vil.
    Man vil feks. ikke kjøre en klinisk studie Levaxin/Armour.
    Iallfall vil man ikke offentligjøre resultatet.........

Ett eksempel :
    De produserer jo kortisonpreparater som de tjener fett på. Og det selges selv om man meget vel vet at behandlingen ingriper uheldig i kroppens egenproduksjon, og at bivirkningene er store og lett kan ødelegge mer enn det gavner. I enkelte situasjoner har man ikke noe bedre.

Så hvorfor klarer man ikke å finne andre og bedre stoffer ?
    Grunnen er vel gitt i avsnittet over ?

Røkelse forbinder vi mer duften av jul og med religiøse forestillinger, men det er kvae fra et ørkentre som vokser i Jemen og rundt der. Boswellia sacra er det latinske navnet, og lokalt er det brukt som legemiddel, særlig sårheling. Man skjærer i barken og høster kvaen.
    Tyske alternative forskere har lenge kjempet en lang kamp mot byråkratiet (les legemiddelindustrien) for å få forskningsmidler, men kan likevel vise til oppsiktsvekkende resultater med denne harpiksen. Den kan bli meget viktig i infeksjonskampen i tiden som kommer.
    http://www.dermaviduals.de/deutsch/publ ... tikel.html
    http://www.juglan.com/prod306.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Boswellia_sacra
    Bilde : http://bio.fiu.edu/trees/images/Boswellia_sacraHa.jpg

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodi ... /1.6158366
    Budskapet i artikkelen er viktig og nyttig, men :
    Første line er : "Urten Boswelia i som fins i røkelse har blitt brukt mot gikt i indisk medisin".
    For det første er Boswellia et digert tre, altså botanisk sett tilhørende Lignosene og ikke en Urt. Dessuten så er det slik at røkelsen finnes i treet da ........
    Tradisjonelt er den først og fremst brukt utvortes som sårheler. En bør passe på å få frem der stoffet virker før en nevner mer kurios bruk som feks. mot gikt.
    Tyske forskere har funnet ut at om stoffet er i blodstrømmen virker det mot en rekke kjente infeksjoner.
    Når vi nå er inne på det religiøse : Herre min skaper for en journalistisk kvalitet !
    Dette er viktige saker og fortjener bedre !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard Sv: Alternativt/Skolemedisinsk.

Hei! Fikk litt lyst til å svare på denne - selv om den er litt gammel jeg Finn.... Ser at du er skeptisk til naturmedisin og alternativ medisin - og det er sundt, likevel har jeg erfart selv veldig mange ganger at det mye å tape på å ikke ha ett åpent sinn..... Desverre selges det mye rart over disk i norge gjennom helsekost og div. nettsteder av folk som overhode ikke har greie på hva de driver med. Apotekene er faktisk ikke helt stuerene de heller..... Enkelte såkaldte naturpreparater kan være direkte farlige for noen...... Desverre er de fleste leger akkurat like uvitende som de bak disken på helsekosten....

MEN Ett av midlene du skriver mye om her har jeg lyst til å kommentere - Bosvellia serr. Skepsisen her er i allefall ikke tilstede. Har mange venner og nær famile med tildels store plager med muskel og skjellettrellatrete ting - som har fått veldig god hjelp av ett kombinasjonspreparat som finnes både i tabelettform og som krem - som inneholder bla Bosvellia. Stoffet heter Reumex, produseres av Biosan og kan skaffes gjennom de fleste store helsekostkjeder. En tube koster rundt 200kr - og kan absolutt være værdt ett forsøk, men selvf. det finnes ingen garranti for at det hjelper på alle, slik er det bare med naturmidler. Ett annet middel som kan hjelpe på muskelspenninger er Arnica montana, mange sier virkningen føles ikke så dyp og langvarig som for reumex - arnica er imidlertid ti ganger bedre på akkutte muskelstrekk, leddbånd, store blåflekker hvis du har slått deg skikkelig etc. Begge er likevel et kjempealternativ for dem som er avhengig av ibuxgel og mye smertestillende. Et tips som hejlper mange med spenningshodepine er å gni arnica på tinningene.

Forskning på alternativ medisin er vanskelig - og det er sterk uenighet ift. om de metodene som benyttes innefor skolemsdisindk forskning i det heletatt er egnet til å forske på dette - resultatene som kommer frem blir da feil. Akkurat her er jeg faktisk enig med snåsamannen - og driter faktisk i om det finnes forskningsmessige vallide bevis for at det fungerer - så lenge den som trenger hjelp blir hjulpet - det holder faktisk for meg!
    Desverre er det slik at det er ett stort virrvarr av alternative behandlere der ute - noen er seriøse - noen ikke - noen er seriøse men ikke flinke nok til å få gode resultater - noen er flinke og seriøse. For å finne noen som er gode på kroniske lidelser må du i tillegg ofte lete godt og lenge..... Den eneste måten å spørre seg fram, be om refferanser, snakk med andre som har vært hos behandler - prøv deg frem. I tillegg er det ofte slik at alternative behandlere har spesielle interesser innenfor ett felt - og derfor er kjempeflinke med akkurat det, men ikke så flinke med andre ting.....

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Standard Sv: Alternativt/Skolemedisinsk.

Det finnes juksepaver og grådighetskultur i begge leirer. Likevel foretrekker jeg alternativ / komplementær medisin. Den andre siden er verre.
    Kropp, sinn og sjel er en enhet og må også behandles som en enhet. Desverre for vestlig medisin så har man delt mennesket i 3. Legen har fått organene ( kan de ikke finne organisk feil, så er det ingenting som feiler deg ) psykologene har fått den mentale biten ( og alle vet da hvordan det står til med denne delen i norge ) og presten har fått sjelen.( kirkene er tom ) Det er kaos i alle de 3 leirene.
    Jeg har opplevd så mye rart med mine stoffskifteproblemer og mitt møte med div. spesialister på flere forskjellige områder i det offentlige helsevesen at jeg har fått nok.
    Jeg er ikke villig til å spise rottegift, og ingen kan tvinge meg til det. jeg tester alt jeg bruker - og slik er det egentlig skal gjøres.
    Også kosttilskudd kan ha negative bivirkninger, men ytterst sjelden i den grad legemidler gjør.
    Vi er forskjellige alle sammen - og vi må også behandles deretter. Selv om vi kan ha de samme symptomene i utgangspunkt - så trenger vi ikke å reagere likt på div. midler. Det må alltid individuell diagnose og individuell terapi til for å hjelpe hvert enkelt og for å få varige behandlingsresultater. skolemedisinen skjønner ikke det. De vil ikke skjønne, fordi de vil beholde makten. Folk må lære seg å tenke selv.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn