Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Tråd: "Ufarlig" dose kortison?
Hybrid View
-
22-05-08, 01:10 #1
"Ufarlig" dose kortison?
I dag snakket jeg litt med legen om å forsøke kortison fra nyttår neste år (siden jeg forhåpentligvis blir bedre til høsten... og turde ikke spørre om å få nå + smerteplaster....). Sa jeg hadde hatt ganske lave kortisol-verdier på spyttprøve, selv om de var over ref. Og hvorfor jeg egentlig ikke fikk dette ved denne omfattende immunopatien?
Vel, han var ikke helt imot dette, men han sa at jeg ikke kunne gå fast på dette pga faren for benskjørhet.
Så jeg lurte på om det fantes en ufarlig, men likevel fungerende dose kortison man kan forsøke? Snakker Nora om "fysiologisk" dose eller noe? Noe som tilsvarer det kroppen produserer selv?
Og hva er det egentlig ved kortison som gir benskjørhet? Kan det forebygges med andre ting? (Men nå er ikke dette eneste bivirkning uansett, så jeg ønsker ikke for mye - f.eks. har jeg selv fått måneansikt og ulvehunger, så jeg gikk opp 10 kg i vekt veldig fort en gang. Vet ikke hvilken dose jeg gikk på da....)
Bør jeg be om Prednisolon eller hydrokortison eller annet? Hva er best? Hva er cortef nå igjen, er ikke det....? øh, tørket binyrebark? Nei...?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Svar med sitat
Bokmerker