Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 39

Hybrid View

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    106

Standard Vi vil ha barn etterhvert

Hadde høyt stoffskifte fra mai 2005 fram til nesten idag, men nå har det visstnok stabilisert seg mente legen. Jeg begynte å få symptomer på lavt stoffskifte, men legen mente det ikke var gått over til lavt. Her er verdiene forrige måned:

TSH: 0,33
    Fritt T4: 12,0

Sier meg absolutt ingenting. Sier det dere noe? Går nå på 1 tablett med Neo-Mercazole hver dag. 5mg tror jeg det var.

Vi har lyst til å prøve å få barn etter sommeren en gang. Er det bare å sette igang, eller bør jeg gå til en ekspert innen stoffskifte først? Hvordan er verdiene mine i forhold til det å bli gravid?

Skal til legen neste uke, men tenkte jeg kunne høre her inne også.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Hei! Verdiene dine er umulig å tolke siden du ikke sier noe om refferanseverdier - disse vareierer fra lab til lab. Det er ikke alltid like lurt å bare sette i gang nei - snakk med legen din først og be om å få tatt TRAS- prøver. En graviditet går ofte veldig bra - men det finnes også eksempler på at det ikke går fult så bra. Det viktige er at du får god oppfølging - slik at de følger med at alt er som det skal med deg og barnet under veis. Medisinbehovet vil ofte synke etter ca 3 mnd - mange kan redusere eller slutte helt med medisin. Noen leger anbefaler å bytte til Propyltiuracil - denne passerer ikke morkaka like lett som NeoMercazole - men begge medisinene kan påvirke barnet - og anbefales ikke i store doser. Medisinering under svangerskapet er en spesialistoppgave! Mange leger anbefaler at en tar radiojod-behandling eller operasjon før en blir gravid.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    106

Standard Lang ventetid på behandling?

Har hatt høyt stoffskifte siden mai 2005. Men i det siste har det vært normalt (ca. siden oktober tror jeg) med verdier i grenseland mot lavt, men innenfor normalen. Går på 1 tablett med Neo-m 5 mg om dagen. Har et sterkt ønske om graviditet. Vi tenkte å starte å prøve i august. Legen har henvist meg til Aker Universitetssykehus for nærmere utredning da han ikke hadde så god greie på stoffskifte og graviditet. Fikk brev fra dem idag med innkallingsfrist til 16.09. Det er kjempelenge å vente og vil jo prøve å bli gravid allerede i august. Skjønner heller ikke hva de skal kunne gjøre for meg på Aker annet enn å ta blodprøver osv. Stoffskiftet er jo normalt nå. Hva er faren? Kan ikke legen bare ta en telefon til dem og høre istedetfor at jeg må vente så lenge? Evt. er det noen andre sykehus jeg kan komme inn raskere?

Hildemor Gjest

Standard

Er det ikke viktig for deg at du er friskest mulig og at klarsignalet er gitt av eksperter som følger deg/råder deg under graviditeten da?

Jeg aner ingenting om hva det kan medføre av komplikasjoner for deg under graviditeten eller hvilken betydning det kan ha for et foster at du har denne sykdommen. Men jeg vet jo at sykdommen påvirker enhver celle i kroppen - så det er vel ikke akkurat ukompliserte greier som feiler oss

Jeg ville ventet - evnt presset på for og få en time tidlligere, feks ringt og sagt at jeg kan komme på kort varsel hvis noen avbestiller e.l.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Hei,

Du sier ikke noe om du har vært til endokrinolog før, men om du ikke har vært det så syns jeg det er litt rart at du ikke er blitt henvist til spesialist tidligere da det er få fastleger som vet noe særlig om stoffskiftesykdommer. Nå er jeg ganske fersk i dette selv så jeg vet ikke helt hva prosedyren vanligvis er, men det første legen min gjorde når jeg fikk for høyt stoffskifte var å henvise med til Haukeland. Jeg var heldig for jeg fikk time allerede etter to og en halv uke, men vanlig ventetid var visst fire uker.

Jeg syns det var lenge å vente til september. Men om du har vært bortimot stabil lenge så skulle jeg tro at du snart vil kunne slutte med medisin, i alle fall siden du går på så lav dose? Dersom du slutter vil du jo fort se om du holder deg innenfor normalen eller om det stiger igjen, men du skriver ikke så mye om det har vært veldig høyt, hvor mye medisin du har tatt etc så det blir litt famling med råd fra meg her. Du må selvfølgelig også ta dette opp med legen din før du gjør noe som helst!

Angående graviditet.. Når man har for høyt stoffskifte så er det for det første gjerne vanskeligere å bli gravid fordi det gjerne blir kluss i systemet, blir man gravid så er også sannsynligheten for å abortere mye forstørret.. Noe jeg dessverre har følt på kroppen. Når jeg endelig fikk diagnosen for høyt stoffskifte fikk jeg beskjed om å ikke bli gravid fordi NM ikke er forenelig med graviditet. Vi begynte på prevansjon, men likevel ble jeg gravid ved første eggløsning etter jeg hadde begynt på medisin. Jeg har nå sluttet på all medisin, jeg gikk på 20 mg NM pr dag og 100 mikrogram Levaxin. Jeg blir godt fulgt opp av endokrinolog, og skal tilbake for ny sjekk på onsdag, halvannen uke etter forrige sjekk. MEN.. jeg har mistet to ganger, er fortsatt bare fem uker på vei og jeg er livredd for å miste igjen. I tillegg er det en minimal risiko for at barnet mitt kan bli født med for lavt stoffskifte.. for lavt stoffskifte kan jo også føre til hjerneskade.. Når det er sagt så tror jeg ikke det er noen stor risiko i ditt tilfelle med tanke på dosen du går på, men jeg ville likevel hørt med legen angående muligheten for å slutte med medisineringen for å se om du fortsatt klarer å holde deg stabil og så da eventuelt begynne prøvingen i august som dere planla dersom blodprøvene dine viser at stoffskiftet ditt er i balanse. Det mest optimale for deg og barnet er at du er frisk og at du ikke bruker medisin. Skulle det likevel være behov for medisin så kan du bruke en type som ikke går like mye over i morkaken, men i de fleste tilfeller så stabiliserer stoffskiftet seg av seg selv når en går gravid..

Ta en ny samtale med legen din du! Du finner også mye fin info på nettet om du søker på hyperthyrose og svangerskap (pregnancy) som du kan ta med til legen slik at dere kanskje kan se på det sammen??

Lykke til!

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    106

Standard

Hei
    Nei har aldri blitt henvist videre før jeg tok opp dette med graviditet.
    Stoffskiftet mitt var i starten veldig høyt, men verdiene aner jeg ikke.
    De eneste verdiene jeg har fått fra legen var forrige gang hvor de var: TSH: 0,33
    Fritt T4: 12,0
    Tok prøver for 2 uker siden og da var de:
    TSH: 0,04
    Fritt T4: 16,1.
    Dette sier meg ingenting og det tror jeg ikke det gjør med dere heller.
    Det eneste han sa til meg var at det nå er normalt og helte mer mot lavt enn høyt. Såvdt jeg forsto det på ham så har det vært normalt i over et halvt år nå.
    Jeg gikk ned fra 2 til 1 NM om dagen for en stund siden og fikk noen symptomer på lavt stoffskifte, dvs. trøtthet, tørr hud og heshet bl.a. Så når jeg var der sist vurderte han å sette meg på 2 om dagen igjen for han trodde kanskje det var på vei oppover igjen. Skal tilbake i juni og ta nye prøver før jeg evt. får plass hos spesialist.
    Iallefall er det ikke høyt lenger, så faren for abort minsker vel?

baremei Gjest

Standard

En så lav TSH viser høyt stoffskifte, jo.

Lav TSH = høyt
    Høy TSH = lavt

TSH er bare en beskjed fra hjernen til skjoldbruskkjertelen. Lite TSH betyr at hjernen oppfatter at det er nok eller mer enn nok, en høyere TSH er en sterkere beskjed om å lage mer. Jo høyere TSH jo mer maser altså hjernen din.

Og å gå inn for å bli gravid i stedet for å vente et halvt år er en risiko du ikke har lyst til å bære med deg inn i svangerskapet, både av psykiske og fysiske årsaker.

Ring heller dit du har fått time og si at du er disponibel på så og så langt varsel i tilfelle du får en avbestilling, og sleng gjerne på en "du skjønner, jeg har så lyst på barn, og tiden går jo så fort". Så kan det hende du møter en medfølende sjel som sniker plass til deg innimellom.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    106

Standard

Da syns jeg det er merkelig at både legen min og de som sitter i skranken sier at det er normalt. Legen min sa at det heller helte mot lavt enn høyt. Nå blir jeg bare forvirra. Håper ikke jeg har gått til en inkompetent lege i 3 år forgjeves. Men er det så høyt da?

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av lady90
    Da syns jeg det er merkelig at både legen min og de som sitter i skranken sier at det er normalt.
    En TSH på 0,04 er ikke normalt. Den er knapt målbar, og indikerer for høyt stoffskifte.

Legen min sa at det heller helte mot lavt enn høyt. Nå blir jeg bare forvirra. Håper ikke jeg har gått til en inkompetent lege i 3 år forgjeves. Men er det så høyt da?
    Du ville ikke vært den første, i så fall.

For ikke lenge siden ble jeg oppringt av en legesekretær som sa hun hadde fått beskjed om å ringe meg for at jeg skulle bestille time hos legen, for jeg hadde lavt stoffskifte og måtte begynne på medisin.
    Jeg flirte litt, for jeg har gått på samme legekontor i mange år, og legen kan min historie ut og inn. Denne gangen var det en vikarlege som hadde sett på prøvene mine, som sa følgende:
    TSH 0,02 - FT3 rett over øvre grense, FT4 i øvre tredel, husker ikke nøyaktig nå.

Jeg sa til henne at for det første betyr de prøvene et for høyt stoffskifte, og jeg allerede gikk på medisin og hadde gjort det i flere år, at tallene nå fortalte at jeg måtte redusere dosen med Armour littegrann, og ba henne si til vikarlegen at han skulle snakke med fastlegen min. Dessuten at min TSH hadde ligget der den gjorde i 10 år, og at den bryr ingen seg om, for den flytter seg ikke uansestt hva jeg gjør (husk at alt dette har en forhistorie, det betyr ikke nødvendigvis at disse prøvene er greie for alle andre)
    Og at jeg ikke kom til å bestille time, men redusere dosen med så og så mye, da ville min høye FT3 synke, og at hun kunne si det til legen.

Siden har jeg ikke hørt noe, og legen min hadde ringt om noe var feil. Men jeg har mange års erfaring i dette, doserer selv med legens velsignelse, men pleier å gi beskjed samt ta blodprøve en stund etter hver endring for å være på den sikre siden. Og fastlegen min kan dette, som en av de få jeg har møtt.

Faktisk burde jeg helt sikkert ha sagt henne et sterkere alvorsord. Det er farlig det de driver med, og at en legen kan mene at en lav TSH betyr lavt stoffskifte går over min forstand.

Det gjør det også at du får Neo-M med en TSH på 0,04. Er det noe vi burde vite? Og hvordan føler du deg? Litt hyper og urolig og ganske sliten?

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    106

Standard

Syns du det er rart at jeg går på Neo-M mot for høyt stoffskifte? Trodde det bare var Neo-M man brukte mot høyt stoffskifte jeg?

Uansett, ringte til Aker idag. Jeg har fått time i september og hun sa at det var 3 mnd ventetid. Men hun noterte at jeg kunne stille opp på kort varsel i tilfelle avbestillinger. Skulle isåfall få innkalling i posten. Vet du om noen steder med kortere ventetid? Vet ikke engang om Aker er bra.

Huff, er bare redd jeg må starte helt fra scratch med behandling og at det kan ta mange år før jeg kan bli gravid.

Føler meg egentlig helt normal. Det eneste er at jeg har tørr hud på hendene og er veldig hes hele tiden. I forhold til da jeg hadde veldig høyt stoffskifte har jeg omtrent ingen symptomer nå.

Side 1 av 4 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn