Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
Hybrid View
-
16-04-08, 13:48 #1
Gravid med høyt stoffskifte?
Hei,
Er det noen som har våget å bli gravid med høyt stoffskifte før det var normalisert? Eller fått tillatelse til det? Hva har verdiene deres lagt på da? Jeg har ikke fått mine verdier enda. Venter (forhåpentligvis ikke) mensen på mandag, samme dag som jeg skal til legen.. har allerede hatt to aborter som mest sannsynlig kom av uoppdaget høyt stoffskifte. Fikk en sønn for 14 mnder siden og abortene er kommet etter det. Svangerskapet med han gikk helt fint.. Både håper og ikke håper at jeg er gravid.. de forrige abortene var liksom tilfeldig, sikkert en grunn, feil ved foster etc, men om jeg aborterer nå så er det vel på grunn av stoffskiftet og det er ikke noe særlig å tenke på...
-
24-04-08, 09:32 #2
Re: Gravid med høyt stoffskifte?
Ã… bli gravid med veldig høyt stoffskifte og før stoffskiftet er stabilisert er vel bortimot umullig? Ã… blir en gravid - så er det litt av et medisinsk opplegg som skal til for å følge med at det går bra......
Ã… bli gravid med høyt stoffskifte er IKKE anbefalt - Barna blir små og underutviklede og kan få varige men...... Ã… bli gravid mens en går på store doser med Neo-Mercazole er også strekt frarådd - dette er fordi medisinene paserer morkaka og påvirker fosteret slik at barnet får lavt stoffskifte - med fare for hjerneskade.
Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ringt legekontoret for å fått P-piller på røde rappen! Synes faktisk det er uansvarlig av legen din å ikke ha tilbudt deg det allerede! Håper for din del at du har funnet ut at du ikke er gravid nå- det hadde i allefall jeg håpet hvis jeg var deg!
Lykke til hos legen!
-
25-04-08, 12:34 #3
Jeg hadde ikke sånt kjempehøy stoffskifte, men nok til at jeg får medisin for det. Går på 2*2 5 mg Neo- Mercazole pr dag. Jeg vet ikke hva som er store doser?? I følge pakningsvedlegger går jeg på laveste dose. Skal tilbake til legen 9. mai og da tror jeg hun nærmest forventet at jeg var kommet ned i lavt stoffskifte for hun snakket om at jeg kanskje måtte ha en tilleggsmedisin, og slik jeg forstod det var det for lavt stoffskifte...
Har ingen planer om å bli gravid akkurat for øyeblikket, men siden jeg fikk beskjed en uke før jeg ventet mensen at jeg hadde for høyt stoffskifte var det vanskelig å reversere..
Glemte å spørre om hvor høyt det var, men både legen og legesekretæren sa at det var litt over verdiene, iflg legesekretæren var det to verdier som var så vidt over normalen. Skal også til endokrinolog, regner med jeg får vite litt mer da...
At det er vanskelig å bli gravid har jeg ikke merket.. har også normal syklus med eggløsning. Men jeg har abortert da. Legen mente at grunnen til at jeg hadde høyt stoffskifte har kommet som vanlige etter- fødsel- svingninger, men på grunn av abortene mine så har det vedvart i stedenfor å normalisere seg.
Jeg har også fått tilbud om p- piller, men det tåler ikke kroppen min så det takket jeg nei til. Her blir det nok kondom framover...
Takk for at du svarte!
-
27-04-08, 11:00 #4
2x2 regnes som ganske mye ja..... 1/2 - 1 tabl er det de fleste regner som en vedlikeholdsdose. Gravide bør ned på en tabl. eller mindre. - men anbefales gjør det IKKE! Det skal veldig lite til før barnet påvirkes. - svingninger i stoffskiftet er ikke bra...... uavhengig av meidisndose. Hvis du er anbefalt kombinasjonsbehandling med både NeoMercazole og Levaxin - betyr det somregel at legen mener stoffskiftet ditt er vanskelig å holde stabilt. Kombinasjonsbehandling frarådes dessuten under graviditet - nettopp fordi du da må ta større doser NeoMercazole...... Kroppen din kan også ha et stoff som heter TRAS i lange tider - selv etter at du har sluttet med medicin, - dette kan også påvirke barnet. Bruk tida hos enokrinologen godt! Erfaringsmessig kan allmenleger finne på å si utolig mye rart........ Dette er kompliserte saker! Lykke til! Og for all del ikke forhast deg. - Undersøk godt på forhånd - slik at du hvet hva du går til.
-
04-03-15, 22:15 #5Jorun Gjest
Sv: Gravid med høyt stoffskifte?
Hei! For noe tull at man ikke bør bli gravid med høyt stoffskifte. Ja, går man på neo merkazole bør man på ingen måte bli gravid. Men går man på thyroxin er ikke dette noen problem. Ble gravid og økte dosen under graviditet. Gikk helt fint og babyen var ikke liten men faktisk over gjennomsnittet 3,8. Det viktigaste er å sjekke stoffskiftet med legen hyppig under graviditet. Da går det helt fint. Venter nå mitt andre barn med høyt stoffskifte. Legen sier at dette får helt fint.
-
12-04-15, 17:36 #6Uregistrerte Gjest
Sv: Gravid med høyt stoffskifte?
Tror du har misforstått litt her. Hvis du har høyt stoffskifte er behandlingen Neomercazole eller Propyltiuracil som begge passerer morkaka og kan skade barnet. Levaxin/thyroxin er behandling for LAVT stoffskifte, og erstatter bare hormonet som mangler og skader ikke barnet. Er du operert eller har tatt radiojod har du ikke høyt stoffskifte - du har lavt, og behandles for det!
-
29-04-08, 20:07 #7
Bare for å understreke.. jeg har ingen planer om å bli gravid nå. Jeg skal gifte meg i februar neste år så et eventuelt svangerskap får vente til etter det.
At 20 mg NM pr dag er ganske mye kan jeg ikke helt forstå siden det er laveste anbefalte dose iflg pakningsvedlegget.. Det er fem mg mer enn vedlikeholdsdose som er 5- 15 mg. Det er jo selvfølgelig mer enn jeg kunne tenke meg å ha, for helst kunne jeg jo tenkt meg å ha ingenting!!
Jeg har også bare vært en gang til legen etter at jeg fikk beskjed om at jeg hadde for høyt stoffskifte, jeg har tatt to blodprøver med to ukers mellomrom og det viste seg som stabilt. Legen har derfor ikke hatt noen grunn til å uttale seg om at jeg er vanskelig å stabilisere. Eneste hun mente var vel at siden jeg bare var så vidt utenfor "normalen" så kunne jeg risikere å gå fort ned. Jeg har ikke tatt nye blodprøver etter at jeg begynte på NM. Skal til endokrinolog i neste uke så jeg kommer til å gjøre som du sier, bruke god tid hos han.
Jeg vet at du mener å komme med velmenende råd, men jeg må si at jeg blir litt deprimert av å lese innleggene dine. Jeg vet så lite om sykdommen enda, dog litt mer nå enn første innlegget her. Jeg tror det er vanskelig overgang. Før så levde jeg med den tanken at det som skjer, det skjer.. Vi ønsket oss jo flere barn. Nå får jeg plutselig ikke lov til å bli gravid, men jeg er jo ikke syk heller! Føler meg jo ikke sånn og har heller ikke gjort det.. Jeg håper ikke du tar dette som kritikk. Jeg er veldig takknemlig for at du svarte, og jeg ønsket jo et ærlig svar!! Men du skjønner kanskje litt av hvordan jeg føler det akkurat nå?
-
30-04-08, 12:24 #8
Overhode ikke for å gjøre deg deppa nei! Har selv en liten gutt det tok 5 år å lage - Kunne veldig tenkt meg en til - vell vitende om at sanda i timeglasset holder på å renne ut - men må bare innse at det ikke er tida for det ennå - samme hvor mye jeg ønsker meg det. Det er ikke alltid like koselig å leve med en kronisk sykdom - sånn er det bare..... Jeg har ikke noen intensjon om å skremme vettet verken av deg - eller noen andre - synes bare at det er viktig at du hvet at dette er kompliserte saker som krever oppfølging av spesialist. Det er mange her inne som ikke har vært like heldige..... Har aldrig hatt sansen for å svartmale verden - men å ta de store valgene i livet bassert på kunnskap og innsikt for hva en går til - det har jeg sansen for....... Leve farlig får de gjøre de som har sansen for sånt. Kall meg gjerne bakstrebersk! Lykke til med bryllupp og barn!
-
30-04-08, 13:32 #9
Det er den overgangen jeg sliter litt med akkurat for øyeblikket. Ã… gå fra å være frisk til å ikke vite hva jeg har å forholde meg til.. Håper jeg vet litt mer når jeg har vært hos endo!
Men takk for svar!! Jeg setter pris på det selv om det kanskje ikke virker sånn!
Lykke til til deg også!
-
05-05-08, 09:55 #10
Tror ikke det skal være en umulighet å bli gravid med hyperthyreose, her satt det i boks, til og med med p-piller. Hadde ft4 på 35.
Hyper-barnet er snart 12 år! :glad-nyheter:Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.

Svar med sitat

Bokmerker