Dersom du er plaget med treg mage, gjør som følger:

Ligg på ryggen og massèr magen slik: Plasser håndflaten ved navlen og beveg hånden fra navlen og utover med klokken i større og større sirkler.

Ikke bli overrasket om det begynner å rumle i magen etter svært kort tid! Se heller ikke bort fra at du kan få det travelt med å komme til toalettet allerede morgenen etter.

Dersom du er plaget med løs mage skal du gjøre motsatt: Plasser hånden i magens ytterkant og beveg den i sirkler inn mot navlen - mot klokken.

Dersom du bare ønsker å holde fordøyelsen i orden gjør du begge øvelsene.

Øvelsene bør gjøres morgen og kveld og sørg for at du har det varmt og behagelig. Ikke press hånden mot magen - det skal bare være et lett trykk og du vil kjenne en god varme mot magen. Gjør øvelsene så lenge du orker, men jeg anbefaler ca. fem til 10 minutter om gangen.

Dette er et gammelt kinesisk slankeråd. Jeg ga tipset til min mor som da hadde vært plaget med treg mage i flere år. Allerede første morgenen etter at hun hadde startet med øvelsen, måtte hun på toalettet! Selv har jeg glemt disse øvelsene i mange år nå, men har nå begynt å gjøre øvelsen mot treg mage - og den hjelper!

Jeg hører gjerne fra dere som prøver disse øvelsene.