I det siste året har jeg hatt mange symptomer på lavt stoffskifte. Jeg har gått en del opp i vekt til tross for liten matlyst. Jeg sover ofte på ettermiddagen og er sliten. Jeg mister mye hår, har tørr hud på hender, albuer og føtter. Håret mitt er også helt livløst for tiden til tross for at jeg vasker det ofte. I tillegg fryser jeg omtrent hele tiden, uten noen spelt god grunn til dette da vi fyrer hjemme nå når det er "vinter". Muligens noe mer jeg kommer på i farten eller rett og slett ikke har tenkt så nøye over enda. Dette har jeg bare tenkt at har vært "dårlige dager" og at det er normalt og ikke hele tiden føle seg 100% frisk uten at det behøver bety noe.

Jeg har en annen kronisk sykdom som tilsier at 1/3 av disse pasientene får stoffskifte problemer, og oftest lavt stoffskifte. Dette sjekkes sammen med mye annet på blodprøver flere ganger i året. Siden jeg stoler på legen min, har ikke jeg tenkt så mye over det.

Sist jeg var innom så spurte hun om jeg følte meg syk. Nei svarte jeg, for jeg føler meg jo ikke "syk". Er 18 år, går fortsatt på skole (siste året på VGS) og har har det veldig fint. Når jeg sa det virket legen overrasket og fortalte de nyeste prøvene (som var tatt noen mnd i forveien) viste tegn til lavt stoffskifte, og forklarte meg hva det betydde og sa vi fikk ta nye prøver om et halvt års tid siden jeg hadde sagt jeg følte meg frisk. Det hun sa var at TSH hadde gått fra 2,0 til 3,7 og fritt thyroxin hadde gått fra 13 til 10.

Da jeg kom hjem, leste jeg på nettet og fant ut at alt det som har skjedd det siste året passet med symptomene for lavt stoffskifte, så jeg fikk mast meg til nye prøver.

Dette stod i brevet jeg fikk nå nylig:
"Det ble ikke påvist noen thyreoida-antistoffer (antiTPO < 10, anti-TG < 20, og TRAS < 1,0).
TSH er 4,3 og fritt T4 er 13,0.
Altså ingen tegn til autoimmun thyreoiditt eller hypothereose."

Har snakket med bekjente som lider av lavt stoffskifte, og lest på nettet. Det jeg har kommet frem til må være at legen rett og slett overser en begynnende sykdom, så det jeg lurer på er om jeg bør ta med resultatene til en annen lege?