Hei alle sammen! Det er lenge siden sist jeg skrev et innlegg på forumet, men kort fortalt har jeg et stoffskifte som har svingt i flere år. Jeg har diagnosen høyt stoffskifte og går fast til kontroll på Aker (gjort det i over tre år), men har ikke varme knuter eller positiv TRAS. Har hatt struma siden tidlig i tenårene, og har en rekke knuter i kjertelen, spesielt i høyre halvdel. I perioder er formen veldig dårlig, mens jeg har dager (av og til til og med uker) da jeg føler meg OK. Men har til gode å føle at jeg har overskudd og skikkelig enegi de siste seks årene. Har nå vært sykemeldt i tre måneder fordi jeg har vært totalt utmattet.

Hadde nettopp time på Aker. For en måned siden var prøvene mine FT4 26, TSH 0,08, nå var de innenfor normalen. Det siste året har TSH ligget rundt 0,2 (normalområdet går fra 0,2 og oppover om jeg ikke husker feil?), og FT4 har svingt mellom 14 og verdier over normalområdet med jevne mellomrom. Jeg sa at jeg nå var lei av å gå å hangle, og legen sa straks at hun kunne sende henvisning til operasjon så lenge jeg var klar over at ikke alle blir i god form når de tar Levaxin. Videre spurte hun meg om jeg var sikker på at det var stoffskifte som var årsaken til at jeg følte meg som jeg gjør. Har også vært hos kirurg for noen måneder siden (henvist fra homonlaben på Aker)for å se på mulighet for operasjon. Eneste kirurgen snakket om var mulige komplikasjon under og etter operasjon og det var vanskelig å vite om plagene mine kom fra stoffskifteproblemene mine.

Så nå sitter jeg her med en blanding av panikk og usikkerhet. Synes det høres forferdelig ut å fjerne hele kjertelen (som er det kirurgen mente var det eneste fornuftige i min situasjon), og er livredd for å gjøre dette for så å oppdage at jeg ikke blir bedre - kanskje bare verre? Skjønner heller ikke hvordan legene kan spørre meg om jeg er sikker på at det er stoffskiftet som påvirker formen min. Hvordan skal jeg vite det? Dere andre som har operert/ skal operere, hvor delaktig var dere i valget om å bli operert? Kan leger finne på å sende meg til operasjon uten å mene at jeg trenger det?

Huff. Vet nesten ikke hva jeg skal spørre dere om, kjenner bare at jeg ikke har lyst til å operere bort kjertelen om det ikke er noen grunn til det. Lurer på om jeg skal avlyse hele greia, men da vil jeg jo bare fortsette å ha det slik jeg har hatt det de siste årene. Og det er jo heller ikke noe jeg har lyst til. Hvordan klarer man å ta et sånt valg?