Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 28

Hybrid View

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard Nå optimalt behandlet med Levaxin, men blir likevel litt for mye trøtt på dagen

Jeg er nå optimalt behandlet med 75 microg Levaxin og har TSH på 0,065 og FT4 på 17 (ref 11-23) men blir likevel litt for mye trøtt på dagen, og tempen er bare rundt 36,3-36,5. Hvis FT4 skal ligge i øvre tredel av ref.nivå bør den vel ligge på 20-23, så jeg kan vel trygt øke med bittelitt Levaxin til, eller vil TSH da komme på minus og jeg bli hyper? Eller er det bare hvis FT4 er over referansenivå man blir hyper??? Vet dere det så blir jeg glad

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Noen blir hyper enda ft4 er innenfor, det varierer.

Kanskje din ft3 er for lav for deg?

Hvor du selv trenger ft4/ft3 er helt individuelt, men jeg må innrømme at du har jo rom for å prøve en høyere ft4.

Haken ved å øke dosen er at plutselig kan ft3 da falle. Skjedde hos meg. Jeg tar derfor liothyronin i tillegg.
    Kan være forskjellig hos deg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Takk for svar Jeg prøvde den kalkulatoren som sa at FT4 var på 50% og FT3 var på 26 % (4,3 med ref:3,5-6,5) så det var ikke veldig mye syns jeg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg antar at deterden lave ft3 som gjør at du har noen hypo-symptomer ennå.
    Ingrid Norheim, endokrinolog, sa på et foredrag at hun anbefaler å øke levaxin først før man forsøker liothyronin hvis man vil prøve mer.
    ( det er lurt i det hele tatt, fordi hvvis du nå prøver liothyronin vil ft4 gå ned...)

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard Kan noen forklare prøveresultatene mine?

I april gikk jeg på 75mcg Levaxin og hadde Ft4 på 50% av normalområdet og Ft3 på 27% og en TSH på 0,063.

Da fikk jeg 10mcg Liothyronin i tillegg til Levaxinen (siden jeg hadde med meg Haugs artikkel), men alle nivåene har av en eller annen grunn sunket og ligger nå på: Ft4 20% og Ft3 13% og TSH er på 0,15.
    Men formen er bedre enn noensinne.

Jeg som hadde tenkt til å prøve å øke dosen siden jeg fremdeles bare blir fetere til tross for lavkarbodiett.... Men da synker kanskej nivåene enda mer hvis jeg tar flere piller? Hm skjønner ikke stort jeg nå, men kanskje noen andre skjønner noe av det? Er det kjertelen min som varierer i hva den produserer selv kanskje? Syns dere jeg burde øke medisineringen?

På forhånd takk for svar

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei Minnie
    Det kan nok hende at kjertelen din ennå hadde litt egenproduksjon i april, og at denne nå har gått ytterligere ned. Siden du kjenner at formen er blitt mye bedre, tror jeg ikke du trenger å se så mye på de prøvesvarene. Dersom du begynner å føle deg dårligere igjen, kan du prøve å øke litt på medisinene. Det er nok andre her på forumet enn meg som har bedre greie på hvordan du bør gjøre det. Håper du får svar av noe av dem. Selv klarer jeg mye lettere å slanke meg nå etterat jeg begynte med Liothyronin. Har nå tatt av to kg i løpet av en uke! Da jeg slanket meg for to år siden, gikk jeg ned kanskje en kg i mnd!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har du ikke hatt dette så mange åra ?
    Dosen din er for liten til å dekke bortfallet fra en helt inaktiv kjertel.

Resultatene av et lavt stoffskifte er lav hvilepuls, lav morgentemp og økende kroppsvekt.

Hvis behandlingen ikke er istand til å rette forholdne, virker den ikke tilfredsstillende.

Det kan hende den gjør det etter en tid, så tolmodighet er viktig.
    Det kan hende at dosen er for lav.
    Det kan hende thyroxinet du bruker ikke virker godt nok på deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard Måling av FT3

Er det sånn at FT3 målingene blir veldig upålitelige når man ta Liothyronin, siden det går så fort ut av kroppen.

Jeg bare lurte siden min nå er så lav, men når jeg tenker meg om var den jo høyere sist og da gikk jeg jo på Lio da også.
    Jeg tar 87,5 mcg Levaxin og 10mcg Lio om dagen. Hva slags FT3 har dere andre som går på Lio?

Prøvesvar:
    TSH 0,021
    FT4 14 (ref 9-19)
    FT3 2,5 (ref 2,6-5,7) så det er jo veldig lavt.

Men jeg får sikkert ikke lov til å ta mer Lio siden TSh er så lav.
    Noe er feil, jeg spiser 500-1000kcal om dagen og trener masse men går fremdeles ikke ned i vekt.

Har noen noe gode forslag til løsning?

Kanskje jeg skal gå til legen og forlange at han gir meg en diett eller medisiner nok som gjør at jeg går ned i vekt som normale mennesker så han kan føle at det er hans ansvar hehe.

baremei Gjest

Standard

Hør med legen din om ikke du kan øke Lio med bittelittegranne. Jeg ville si du er underdosert, med så lav FT3 og lav/normal FT4. Begge pleier å måtte være i øvre tredel av normalen hos dem som føler seg bra, og det er slett ikke sikkert at TSH synker ytterligere fordi om du øker.

Og dessuten er det ikke viktig, TSH gjør ingenting, den er bare et signal fra hypofysen til skjoldbruskkjertelen om å lage mer eller mindre tyroxin.

Det er T3 og T4 som faktisk har en jobb å gjøre i kroppen, og det er dem man bør styre dosen etter.

pandalakris Gjest

Standard Re: Måling av FT3

Sitat Opprinnelig skrevet av minnie
    Er det sånn at FT3 målingene blir veldig upålitelige når man ta Liothyronin, siden det går så fort ut av kroppen.

Jeg bare lurte siden min nå er så lav, men når jeg tenker meg om var den jo høyere sist og da gikk jeg jo på Lio da også.
    Jeg tar 87,5 mcg Levaxin og 10mcg Lio om dagen. Hva slags FT3 har dere andre som går på Lio?

Prøvesvar:
    TSH 0,021
    FT4 14 (ref 9-19)
    FT3 2,5 og der er minste ref nivå 2,6 så det er jo veldig lavt.

Men jeg får sikkert ikke lov til å ta mer Lio siden TSh er så lav.
    Noe er feil, jeg spiser 500-1000kcal om dagen og trener masse men går fremdeles ikke ned i vekt.

Har noen noe gode forslag til løsning?

Kanskje jeg skal gå til legen og forlange at han gir meg en diett eller medisiner nok som gjør at jeg går ned i vekt som normale mennesker så han kan føle at det er hans ansvar hehe.
    Det er jo ikke rart du ikke går ned i vekt. Du spiser alt for lite og da går du ned i spareblussmodus. Skal du ned i vekt og samtidig trener mye, må du spise iallefall 1500 kcal om dagen.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. artikkel om hvorfor noen ikke blir bra på levaxin
    Av nora i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 9
    Siste melding: 27-08-10, 21:33
  2. Hvordan blir dere behandlet på jobben?
    Av Puselille i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-02-10, 09:08
  3. Blir litt skremt av dere...
    Av liten i forumet Presentasjoner
    Svar: 7
    Siste melding: 29-09-05, 20:29
  4. Når på dagen dere tar levaxin ?
    Av ung mor i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 13
    Siste melding: 06-04-05, 22:21

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn