Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 57

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard Dårligere prøvesvar etter start på Levaxin?

Er det mulig?
    Jeg føler meg altså bedre, men f.eks anti-TPO er nesten tredoblet i forhold til før jeg begynte på Levaxin i november

Anti-TPO: 360 / 905 (ref: <35) (kronologisk rekkefølge, eldste først)
    Fritt T4: 13,9 / 13,3/ 11,2 (ref: 9,0-22,0)
    TSH: 2,4/ 2,3/ 3,0 (ref: 0,2-4,0)

Ellers gleder jeg meg over at vit-D-nivået mitt er steget fra 20 til 106! (Ref: 50-150)

Men hvordan ialle dager kan jeg føle meg bedre når prøvene har forverret seg?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

JA, det hender noen ganger. Jeg mener at din dose ikke er høy nok, men man pleier jo å øke dosen trinnvis i begynnelsen for å finne riktig dose.
    Det er vanlig å øke levaxin med litt for å komme ned i 0,5-1,5 for TSH. Jeg antar at legen din kommer til å prøve det.

Det er flere ting som influerer ved siden av TSH og ft4 og antistoffer, det er mange andre hormoner og også det autonome nervesystemet og så videre og insulin og andre antistoffer og mere.....

nora

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard

hei...jeg er nystartet (des.06) på Levaxin også. Er nå oppe i 50 mikrogram.
    Bra du føler deg bedre...det er jo det viktigste, så kommer vel blodprøvene i neste rekke.

Men har du husket (egentlig legens oppgave syns jeg å minne om det men...) å ta blodprøver til samme tid?? Jeg har lest av andre her på forumet og har selv erfart at TSH blant annet varierer gjennom døgnet. Ofte er den dobbelt så høy om morningen enn ettermiddag.

Stoffskifteprøver skal tas "medikamentfastende" om morningen kl 8-9, for det er disse som skal være utgangspunkt for eventuell dosejustering sett i sammenheng med symptomer selvfølgelig. Og så er det viktig at morgendosen med Levaxin tas etterpå!!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Jeg tar fastende morgenprøver, ja
    Tar de på Furst i Oslo, laboratorie. De videresender til Aker de gangene jeg får rekvisisjon til det.

Tar forøvrig 100 microgr pr dag, og jeg er i såpass form at jeg fint kan trene 3 ganger pr uke uten å bli dårligere av det (spinning, bodypump, aerobic). Nettopp derfor synes jeg svarene var så pussige

Inntil neste time i april skulle jeg fortsette på samme dose.
    Ble snakket noe om en spesiell diett, vurderer å prøve. Noe ala lavkarbo, ingen gluten, melk, sukker, gjær osv.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard Forværring på Levaxin?

Hjelp, nå er jeg rimelig fortvilt :(

Etter at jeg startet på Levaxin for 6 mnd siden, har prøvene (og formen) min stadig blitt dårligere. Legen har ingen god forklaring på dette, og har nå besluttet nedtrapping og avsluttning av Levaxin-dosen min siden jeg ikke reagerer som forventet.

Men jeg er stadig ikke bra, har gått opp 12kg på 5 mnd tross trening og normalt kosthold.

Blir som erstatning satt på diett uten mel, melk, sukker og gjær. Aner ikke hvordan jeg skal kunne gjennomføre den, for jeg er så utrolig sliten. Og jeg ser at det krever en del innsats å unngå disse matvarene. Vil det virkelig hjelpe? Få stoffskiftet på rett vei?

Noen gode råd eller erfaringer mottas med stor takk

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Kanskje du har problem med binyrebarken? De som har det blir ofte ikke bedre av Levaxin. Søk på forumet her så finner du litt mer info.

En annen mulig løsning kan være at du bør prøve Liothryonin også. (Evt Armour...) Eller at du er feildiagnostisert og at du heller burde hatt en ME diagnose. Men hvis du er dårligere på Levaxin er det som sagt stor sannsynlighet for at det er binyrene.

Den dietten du nevner har fungert fint for meg. Er ikke så vanskelig som du tror. Spis brun ris og pasta sammen med salat isteden for brød. Kok opp ris slik at du har det stående. Lag mye salat slik at du har det også stående. Varier med ulike typer grønnsaker, kjøtt etc. slik at det blir spennede istedenfor slitsomt.

Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Bambi...
    Hva slags symptomer har du i tillegg til unormal vektøkning?
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Kan nevne at det med binyrebarken ble vurdert. Men ut i fra de prøvene er kalsiumen min normal. Så da mente legen det var mindre sannsynlig. Han klemte og på halsen for å sjekke et eller annet (husker ikke hva han nevnte da )

Symptomer:
    Trøtt og sliten, kunne sovet myye mer enn jeg gjør.
    Dårlig konsentrasjon, "treg" i hodet
    Tiltaksløs
    Takler ikke stress
    Tåke-hode
    Hovne øyne, fingre/hender og ben
    Fryser
    Lav puls
    Lav pustefrekvens ("glemmer" å puste)
    Lavt blodtrykk
    Tykk tunge
    Deprimert
    Syklus-forstyrrelser
    Glemmer ting

Det er iallefall hva jeg kommer på i farten.
    Driver med nedtrapping av Levaxin nå, og prøver meg på diett etter påske. Skal heldigvis på ny kontroll i midten av mai.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Den var ny for meg - at et normalt kalsium utelukker binyrebarkproblemer...(?) (For meg høres det ut som legen din kanskje heller har tenkt på parathyreoidea, som regulerer kalsiumstoffskiftet...) Og det er dessverre sånn at man omtrent skal være døden nær (bokstavelig talt) av Addison eller Cushing for at skolemedisinere skal anerkjenne at man har sånne problemer. Mulighetene man står igjen med er å kontakte mer alternativt orienterte leger (for eksempel Balderklinikken) - eller å prøve å finne ut av ting og behandle seg selv.

Jeg har samlet en del info om binyrebarkproblemer på hjemmesiden min:

www.stoffskifte.info/binyrebark.html

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Enig med kris! Prøv å behandle deg selv eller oppsøke alternative leger. Kalsium ALENE kan vel ikke påvise binyrebarkproblem. Jeg tok kalsiumprøver ++. Jeg har fått mine svingende binyrebarkproblem under kontroll v.h.a rosenrot og avspenningsøvelser/yoga/meditasjon og reduksjon av stress situasjoner.

Tåkehode ble jeg kvitt med Liothyronin og kostholdsendring.

Side 1 av 4 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn