Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
Tråd: Thyroid Throu
Hybrid View
-
08-02-07, 12:20 #1
Thyroid Throu
Hei alle!
Jeg er ny her på forumet og fikk diagnosen hypotyreose i november. Jeg har enda ikke begynt på medisiner da min TSH ikke er for høy enda, selv om legen min gjerne ville sette meg på medisiner (4,2 siste måling) men jeg ville gjerne prøve litt alternative metoder først.
Jeg har søkt endel på nettet og det er ikke så mye å finne men jeg har kommet over denne siden: www.greenlife-herbal.com som virket interessant. Det kan jo godt være det er for bra til å være sant men jeg er villig til å prøve alt. Det er en distributør i England som jeg har sendt en forespørsel til mht pris osv, det ser ut som om det er litt dyrt :( (så får vi se hva de sier).Eir. Hypo oktober 06
-
08-02-07, 17:09 #2
Jeg har ikke tittet på tingen, men vil gjerne advare helt generelt mot ting som inneholder taremel eller kelp eller jod, fordi vi da vanligvis blir verre. Det trigger antistoffene skikkelig.
nora
-
10-12-10, 14:56 #3
Sv: Thyroid Throu
Har ikke sett at det inneholder kelp iallefall! De advarer jo imot det selv!
Dette står på hjemmesiden deres.
Greenlife-herbal.com
4. Hyperthyroid patient should not eat sea food (fish, shrimp, crap) and the food rich in iodine (kelp, bugleweed, seaweed) during 1- 4 treatments. Patients can take all kind of food after getting complete recovery.
Når det er opplyst, så kommer jo det anbefalte jodinntaket helt an på hva man lider av og hva som er årsaken til sykdommen.
Man kan også ta i betraktning hva flere leger og forskere feks Dr Abraham og Dr Brownsteins har å si om jod! gjør et nettsøk på navnene deres.
At jod skulle trigge autoimmunitet må du forklare nærmere.Det har jo tidligere blitt brukt med positivt resultat på systemisk lupus som er en av de verste autoimmune sykdommer. (siden den angriper alt vev!)
Det må jo kan hende komme an på hva slags form for jod som tas?tablettform lugols eller nascent iodin. Sistnevnte har ingen øvre grense for inntak ifølge de to ovennevnte leger.
Jeg skal prøve thyroid-throu som også kalles t-18 selv om det er dyrt. Gjør først det før jeg velger å operere og bli hypo for resten av livet.
Lykke til til alle i søken etter de beste mulige løsninger
-
08-02-07, 18:04 #4
Så spennende, Eir.
Jeg tenkte akkurat som deg da jeg fikk mistanke om lavt stoffskifte. Jeg fikk forsåvidt ikke noe tilbud om å prøve medisin, så derfor var interessen for alternativt ekstra stor fra min side.
Håper du finner noe som fungerer. Jeg måtte avslutte dette "prosjektet" mitt i og med at det tok for mye tid og ikke fungerte i kombinasjon med 100 prosent jobb. Men jeg er heilt, heilt sikker på at det hjalp noe. Og jeg er veldig sikker på at kosthold og trening har stor betydning.
Håper vi får høre hvordan det går med deg!
-
08-02-07, 23:43 #5
nora
Jeg lurer mye på dette med jod. Hvis vi har en delvis fungerende skjoldbruskkjertel, skal vi da ikke ha noe jod? Er det da ikke farlig å ikke få noe jod? Er ikke jod med på å omdanne T4 til FT3?
Og når det gjelder det med å trigge antistoffene - er det da jod du mener, eller kelp eller taremel - eller alt sammen?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
09-02-07, 09:30 #6
Det er selve jodet som er ille for noen.
Men det er noen velidg få på forumene som føler seg bedre på jod.
Uansett skal man ikke ta mer enn 150 µg. Det er noe jod i tran, egg, melk, og ting laget av melk, det er en liste i artikkelen om kostbehandling av cøliaki og Dermatitis Herpetiformis i legetidsskriftet. Ja, det står noen fiskeslag der også.
Noen blir altså ganske dårligere av jod.
Trengs ikke til noe omdanning, men t4 har fire jodatomer og liothyronin har tre.
Når vi tar levaxin og liothyronin så får vi jo akkurat det jodet som trengs, det er jo oppi som atomer på molekylet.
Det er enzymer som omvandler t4 til aaktivt hormon t3, deiodinaser. Også til rt3, forresten.
Som du ser av listen over matvarer som har jod, får vi ingen mangel her i Norge, men i gamle dager i innlandet i Norge hadde de krupp noen steder fordi de kun spiste lokal mat.
Nede i europa har de tilsatt uhorvelige mengder jod i dyreforet for å unngå kugalskap og mange på det tyske forumet blir dårlige av melk og ost og egg og pølser som er tyske. De er nødt til å kjøke franske eller bio- eller tyrkiske matvarer som jo ikke har disse enorme mengder jod.
nora
-
09-02-07, 21:37 #7
Takk, nora
Hvis jeg husker riktig, så leste jeg om flere byer i Danmark som har fått store andeler av stoffskiftesyke fordi de har tatt vekk jod'et i bordsaltet - så jeg blir litt forvirret. Også fordi jeg leser ofte at kelp skal være bra. Men ut fra det du skriver, håper jeg da at jeg vil merke om jeg får for mye jod i meg, selv om det kan være vanskelig å vurdere siden jeg er ganske dårlig mye av tiden fra før av. For mye jod - oppleves det spesielt på noen måte så man evt kan kjenne det igjen?
Og så er det antistoffene - dem trenger jeg bestemt ikke flere av. Bruker ferskvannsalger for å forsøke å få dem ned. Tror du kanskje man må prøve seg fram om hva som evt trigger den enkeltes antistoffer?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
09-02-07, 21:52 #8
Elaine Moore på hyperforumene vet veldig mye om antistoffene.
Har lest på nettsiden henens og hun sier det er IgG-antisotffer. de varer 180 dager.
Hun har mye mer interessant der om hvordan man unngår dem og også får dem ned.
Her er link til noen artikler:
http://autoimmunedisease.suite101.com/blogs.cfm
Jeg selv reagerer ille på jod, og Mary Shomon som har thyroid.about.com også og andre gjør det.
-
09-02-07, 22:34 #9
Takk, snille nora - du er grei altså.
Har ikke orket å lese engelsk på noen år nå, klarer ikke å konsentrere meg. Men av og til nå synes jeg at jeg har litt oftere litt klarere øyeblikk - kanskje jeg skal forsøke litt. Du kommer med så mange interessante linker, og har i alle fall lagret den i Favoritter.
Man kan kanskje også få målt jod-innhold i blodet på en blodprøve og evt finne ut av ved hvilken grense man blir dårlig - sånn etterhvert - etter ca 14 år
Ja, ja, man kan jo i alle fall be om å få tatt en blodprøve i første omgang.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
09-02-07, 22:55 #10
Hei
jod måles i urinprøver. Man bruker det for å finne ut om man har mangel tror jeg. er ikke helt sikker.
Lignende tråder
-
Føler meg frisk på Armour Thyroid
Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 16Siste melding: 11-06-09, 17:58 -
Adrenal-Thyroid Connection - binyretræthed
Av ninus i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 20-02-08, 20:38 -
Svensk thyroid side
Av minnie i forumet Nyttige nettsteder og bloggerSvar: 0Siste melding: 11-07-07, 21:12 -
Hvor får vi Armour/natural thyroid fra?
Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 22Siste melding: 31-05-07, 16:15 -
Armour Thyroid
Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 27-08-06, 23:17

Svar med sitat

Bokmerker