Vis meningsmålingsresultat: Har du noen gang byttet lege pga. dårlig oppfølging/behandling/samarbeid?
- Velgere
- 28. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
-
Nei, har bare god erfaring med fastlegen min.
3 10.71% -
Ja, en gang, men er heller ikke nå fornøyd.
4 14.29% -
Ja, flere ganger, men har enda ikke funnet en som tar meg på alvor.
4 14.29% -
Ja, en gang og fornøyd ved første forsøk.
3 10.71% -
Ja, men flere ganger før jeg kom til en som tok meg på alvor.
5 17.86% -
Vurderer det fortløpende.
5 17.86% -
Ingen alternativ passer.
4 14.29%
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Byttet lege?
Hybrid View
-
28-08-06, 22:03 #1
Byttet lege?
Det slår meg igjen og igjen hvor mange stoffskiftepasienter det egentlig er som er missfornøyde med sine fastleger. Jeg er litt nysgjerrig på hvor mange det er som har tatt skrittet ut og byttet av den grunn. Husker jeg var litt bekymret da jeg bestemte meg for å bytte*, for tenk om samarbeidet med den nye ble av samme sort ..."da hadde jeg bare en sjanse igjen" (i f.h.t. regelverket kan en kun bytte fastlege 2 ganger pr kalenderår).
Dette synes jeg forøvrig er en merkelig regel ...kanskje særlig fordi du ikke må oppgi grunn til byttet - kvalitetssikring??? Personlig synes jeg ikke det hadde gjort noe om leger som "forsømmer sin plikt", er ufine eller begår overgrep får en "anmerkning i margen". For all del ikke sånt at alt skal rapporteres, men kanskje det kunne vært mulighet for å sette et par kryss på bytteskjema, hvor si f.eks. 5 kryss på det samme (eks. "samarbeidsproblemer") innenfor et kalenderår resulterte i et brev til legen. Måtte de da ikke ta ting innover seg?
*Etter at jeg selv ble diagnostisert med lavt stoffskifte i 2001 hadde jeg flere dårlige opplevelser hos fastlege. Jeg følte jeg ikke ble trodd og/eller tatt på alvor. Jeg opplevde at legen prøvde å latterliggjøre meg og mine symptomer for å dekke over hvor grovt han hadde overdosert meg i oppstarten på thyroxin. Krenkelsene ble verre etter hvert som jeg tilegnet meg kunnskap om lavt stoffskifte som overgikk hans.
På det tidspunktet hadde jo lavt stoffskifte over mange år tatt knekken på både talegaver, selvrespekt og selvtillit - jeg byttet lege. Kom til en flott lege i Stavanger, men erfarte dessverre igjen at ingen gjorde noen ting for meg uoppfordret.
Legen gikk i utdanningspermisjon og fikk inn en ny ung herremann av vikar ...som forøvrig lo godt av "forståsegpåere" som Hegge. Ny kamp om å bli trodd når jeg fortalte om hvor dårlig jeg var, for blodprøvene ...ja, de var jo så fine. Fikk presset meg til et registreringsfritak på Armour og styrte igangsetting og dosering selv. Fikk en bunke med blodprøverekvisisjoner og gikk og tok prøver når jeg selv følte behov for det.
Har siden det "gått på selvstyr" når det gjelder stoffskiftet/medisinering på tross av at jeg nå er ved den 3 fastlegen etter dette (dette ikke fordi jeg har byttet lege, men pga overgang til annen stilling, permisjon ol.). Og selv om alle disse 3 har vært svært så kjekke, må jeg jo få si jeg synes det er påfallende at ikke en av dem har nevnt stoffskiftet mitt, men bare har signert det ferdige utfyllte registreringsfritaket jeg har tatt med meg inn, eller gitt meg blodprøverekvisisjonene jeg har bedt om.
Men ...dette ble mye lenger enn først tenkt ...sorry
En solskinnshistorie?
No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.
Lignende tråder
-
Lege i Bergen
Av mohaienne i forumet Hos legenSvar: 0Siste melding: 09-10-07, 14:28 -
Lege
Av Rafael i forumet Hos legenSvar: 1Siste melding: 03-04-07, 21:27 -
Byttet fastlege...
Av Dolphin i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 09-01-07, 06:49 -
Amerikansk lege om TSH
Av Sunva i forumet TSHSvar: 14Siste melding: 09-11-06, 09:19 -
Lege i Trondheim?
Av Abra i forumet Hos legenSvar: 12Siste melding: 31-05-06, 17:38