Hei

Jeg er forholdsvis ny i forumet her som jeg kom over da jeg lette etter informasjon om hypothyreose på nettet. Foreløpig har jeg "lurket" litt rundt og fulgt med på samtalene, men tenkte det var på tide å skrive litt her - ikke minst fordi jeg trenger noen råd fra dere godtfolk og opplyste mennesker.

Min historie er som følger:
April 2002 ble jeg innlagt på nevrologisk avd. for utredning av hodepine jeg hadde hatt siden høsten 2001. Jeg antok lenge at dette var et stress-symptom ettersom forholdet var litt på skrantene grunn i den perioden. På sykehuset fant de ikke noe galt med hodet (iallfall ikke i den retning), men tok stoffskifteprøver som viste følgende verdier:

TSH: 0.7
FT4: 10.5
Anti-TPO: 114

Jeg ble da sendt videre til fastlegen for oppfølging av mulig lavt stoffskifte. Var flink jente og gikk jevnlig og tok prøver, men ingen store endringer skjedde. Det laveste T4 kom var til 9.9 i april 2003, og anti-TPO viste bare forhøyet verdi denne ene gangen. Det eneste som skilte seg ut på prøvene, var antistoff mot mitokondrier som gikk ned fra 1275 til 808 i løpet av denne perioden.

Ble lei av å ta blodprøver og ting gikk litt bedre. Flyttet til Oslo, startet ny og spennende jobb... og så begynte jeg å få stadig tilbakevendende bihulebetennelser og influensaer og halsbetennelser. Sjekket opp (her har jeg desverre ikke verdiene på prøvene) og det ble sendt henvisning til endokrinologisk avd. på Aker. Fikk bare brev tilbake fra de med "henvisning avsluttet". Dette var i desember 2005.

Det siste halve året har jeg følt meg sliten, trøtt, manglet overskudd... har gått opp 30kg på 5 år (noe jeg tilskriver en god del manglende trening, ettersom jeg var veldig aktiv før og plutselig sluttet med alt da jeg fikk kjæreste), stadig forkjølet, influensa, betennelser, "kremtete" i halsen - dvs. føles som noe sitter fast og veldig ofte hodepine. Klarer meg fint på jobb - jobber fullt og mye overtid - men har ikke ork til så mye annet.

De to siste blodprøvene viser følgende:
23.12.05
TSH: 1.57
FT4: 10.5
FT3: 4.4
Anti-TPO: 583

29.05.06:
TSH: 1.3
FT4: 11.1
FT3: 4.6
Anti-TPO: 577

Legen vil avvente og fortsette å ta blodprøver... hva syns dere jeg bør gjøre? Fortsette å kontrollere eller sjekke mer?