Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Tråd: Spørsmål om kortisol
Hybrid View
-
03-08-06, 10:08 #1
Kortisol
jeg har fått de nyeste prøveresultatane mine. har Cortisol utenfor ref omr, for lav.
Noen her som har greie på Cortisol?
Hadde også for høy Østradiol.
Lav tsh(o,13)Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.
-
03-10-06, 11:52 #2
ADDISONS??
Legen din kommer nok til å henvise deg til medisinsk avdeling for utredning. Du er "heldig" at du har fått blodprøve som dokumenterer at noe er skeivt. Jeg har målt cortilsol i urin, fritt. Den var 117 (normal 70-370), men likevel føler jeg at binyrene mine sliter litt...har begynt med lakris rot te, tre ganger for dag, samt tilskudd for binyrene, ADRE COMP. Skal også starte med progesteron krem for å få opp progesteron nivået.
At du har forhøyet østradiol tyder på østrogen dominanse (for lite progesteron) Les om progesteron på www.futhark.no eller bøkene til John Lee. Du kan lese om binyrer, cortisol m.m i denne boken: Adrenal Fatigue: the 21st century Stress syndrome av james wilson (jeg bestilte den på amazon)
Lykke til! Blir spennende å følge deg på veien! Hvordan føler du deg forresten?Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14
-
03-10-06, 13:35 #3
hei Rigg.
tusen takk for svar.
skal prøve å forklare hvordan jeg opplever dette:
Jeg er trøtt hele tiden, tåler overhodet ikke stress, da blir jeg forvirret,surrete og utmattet.det skal ikke mer til enn at vi har besøk av mer enn 1 person,at det er mange lyder rundt meg,at fler ting skjer samtidig.
jeg er hoven rundt øynene,har bare lyst på søte ting,øker derfor i vekt,tåler ikke melkeprodukter eller lyst mel(får diare og utslått)
har smerter i bryst/rygg,vet ikke om det er nyrene eller smerter rundt hjertemuskelaturen.
er irritabel,samtidig som jeg skjønner at det er jeg som tåler for lite,så må beherske meg mer enn vanlig.
hendene mine skjelver,mest om morgenen
lavt blodtrykk.60
B-12 helt i nedre del.
skal få sprøyter fom imorgen for dette.
endokrinologen var opptatt av veksthormon ,så det er sendt prøve ang dette til Aker, men ikke utvidede prøver på binyre, så det må jeg jo imorgen da.
F
øler egentlig at jeg ikke er helt med i livet, jeg går glipp av det å leve livet på en god måte.Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.
-
03-10-06, 18:32 #4
Høres ikke ut som du har det noe særlig nei. Kjenner meg igjen selv om jeg har normale prøver. Har du hyper-pigmentering dvs mørke flekker på huden, blir lett brun, særlig der huden er utsatt for slitasje, hoftekammen, knokene på fingrene osv? Går ut ifra at du allerede har problemer med stoffskiftet siden du er med på dette forumet? Syns det er rart at han ikke sjekker binyrene mer direkte. Tror jeg ville ha lest litt om addisons (for lav produksjon av cortisol, i motsetning til cushings som er for høy), samt om hypofyse og hypothalamus. Veldig greit å ha litt peiling i forkant av legetimen, slik at du kan spør litt.
Lykke til i morgen!Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
-
03-10-06, 19:29 #5
Har du lest informasjonen jeg har samlet om binyrebarkproblemer i kombinasjon med lavt stoffskifte?
http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html
Det er nok en fordel å være klar over at konvensjonell medisin har begrenset med behandling å tilby. Antakelig vil du få syntetiske, sterke kortisonpreparater - mens som du vil se på siden min anbefaler mange mer holistisk orienterte leger at man er mer forsiktig i tilnærmingen, og f.eks. heller bruker hydrokortison i fysiologiske doser. Du vil sikkert også ha godt av å legge om kosten (raske karbohydrater er ikke bra, for eksempel), og å lære deg en rekke ulike måter å redusere stress i hverdagen.
Vi har skrevet en del om dette på Oasen også.
God bedring!
-
03-10-06, 21:50 #6
Vil først si: Tusen takk for innspill.
nei,jeg har ikke økt pigmentering, er veldig lys i huden.
Har fått noen rare lysbrune rundinger på leggene(ikke fregner, annerledes)
Jeg har lest den linken Kris la ut, har allerede kopiert den for å ha den med til legen min. den er utrolig opplysende.
jeg har en veldig flink fastlege, men hormoner er ikke det de har mest om i utdannelsen sin for å si det sånn.
Jeg har blitt henvist til CT av endokrinologen, skal dit om en uke, jeg skjønte først ikke hvorfor, men tror det har med hypofysen å gjøre.
Det væsker fra brystene mine også, som når man lekker litt når man ammer, men mindre. har ikke ammet på mange år.
Veldig søthunger som jeg prøver ignorere nå.
Har snakket med mannen min om barnehaveplass for vår 3 åring,for jeg er rett og slett for syk til å greie å ta meg av henne på den måten hun trenger nå, leit, men barnehave er jo positivt for barn.
problemet her jeg bor er jo som mange andre steder i dette landet:lange ventelister.
det er ikke så lett å ikke utsette seg for stress,da mannen min og jeg tilsammen har 6 barn i perioder.fra 3 til 19 år,da opplever man problemstillinger av mange slag.
har tenkt på det Kris skrev om kortisonpreparater,jeg har også hørt mye skummelt om det.
jeg er egentlig litt bekymret for fremtiden nå,fot tillegssykdommene som kan følge.
FOR sykdommer som kan følge med.he he.Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
-
03-10-06, 22:20 #7
De vil nok utrede hypofysen din, ja - det er jo der alle disse intrikate hormonsamspillene reguleres. Det at du væsker fra brystene tror jeg kan tyde på at du har høyt prolaktin, kan det stemme? Det kan kanskje også tyde på at det er et eller annet galt i hypofysen; kanskje et såkalt prolaktinom.
Håper du får svar på utredningen raskt! Jeg hater sånne ventetider, hvor man bare går og trør og venter på å få vite...
(P.S. Du kan rette på det du har skrevet i dine egne innlegg; øverst i høyre hjørne på innleggene er det en knapp du kan trykke på hvor det står "Endre".) ;)
-
04-10-06, 07:45 #8
takk for nyttig info om endring.
Ja,det er slitsomt med ventetider,føler at tiden går, og kroppen ødelegges,og det meste dreier seg om nye prøver og nye resultater.
ang prolactin,så ligger de innenfor ref,helt i nedre del.Natrium ligger også helt på nedre grense.
jeg ser på papiret her at det er sendt veksthormon og frosset igf-1 til Aker.noen som vet hva frosset igf-1 er?
takk for nyttig info om endring.
Ja,det er slitsomt med ventetider,føler at tiden går, og kroppen ødelegges,og det meste dreier seg om nye prøver og nye resultater.
ang prolactin,så ligger de innenfor ref,helt i nedre del.Natrium ligger også helt på nedre grense.
jeg ser på papiret her at det er sendt veksthormon og frosset igf-1 til Aker.noen som vet hva frosset igf-1 er?Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
-
04-10-06, 09:04 #9
Du kan søke på analyseverdier Aker..jeg tenkte også på prolactinom dvs en godartet svulst i hypofysen (det er ganske vanlig) som produserer for mye prolactin. Men om du har lav - normal produksjon stemmer jo ikke dette bildet helt. Hvor bor du hen i landet? Har du tilgang til en lege som praktiserer naturmedisin? Om du bor i oslo, kan du kontakte f eks Arena Klinikk. De tar analyseprøver av hormoner i urin, samt spyttprøver for å fange opp svingninger i bl a kortisol.
Du bør ringe legen din! Det er fælt å sitte og vente og ikke vite hva de tenker.. Kanskje kan de sette deg opp på ringelista, så kan han forklare deg litt om prøvene han har tatt av deg?
Slitsomt å være mamma på fulltid når man har nok med seg selv..jeg føler meg helt kaputt- og har fått minstemann i barnehage, bare 9 mnd gammel..det går kjempefint, han trives veldig godt. For meg var det en nødvendighet, jeg følte meg helt utenfor meg selv, orka ikke å engasjere meg..det var fælt.. Nå får jeg hente meg inn og være en god mamma på ettermiddag, kveld og natt..ikke så mye monstermamma nå som før..Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
-
04-10-06, 18:37 #10
Ja,jeg har legetime på fredag,det blir godt.nå kan jeg ikke fortsette å vente og vente. jeg er for syk nå,greier nesten ikke være oppe.
tror du det er lettere å få lillegullet i barnehave hvis jeg får en legeerklæring på at jeg er syk?
det er jo ikke bra for noen av oss slik det er nå.
jeg blir redd når jeg er slik syk jeg er nå,får nesten lyst til å tvinge legen til å legge meg inn for utredning,selv om jeg har panikk for sykehus.
jeg kjenner jeg blir sint også når jeg er syk,sint forde alt tar for lang tid,kroppen min slites i stykker,min evne til å være god mor og kone reduseres...det er SKIKKELIG HØYE PRISER Ã… BETALE.
Jeg vet ikke hva jeg skal si for å få fortgang i dette.
jeg skal iallefall tvinge legen til å lese det jeg skrev ut her på forumet.linken.Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Lignende tråder
-
Kortisol
Av Vilde i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 12-05-10, 13:08 -
Kortisol
Av shayfie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 23-06-08, 15:00 -
senke skuldrene med kortisol på 715?
Av tor31 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 30-01-07, 15:00 -
Serum Kortisol på 400
Av RIGG i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 21-09-06, 21:29

Svar med sitat
Bokmerker