Viser søkeresultater 1 til 10 av 25

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Standard Tilbake på forumet.... :-)

Hei,

Det er en stund siden jeg har måttet be om råd fra forumet, men nå tror jeg tiden er inne.

Jeg har heldigvis vært i forholdsvis fin form de siste årene. Jeg har hatt Hashimotos i mange år og jeg går på 3 grain Erfa. Jeg smører meg med kortisonkrem hver morgen som binyrestøtte.

Så til saken. I fjor sommer fikk jeg en tarminfeksjon som gjorde at jeg tok av fem kilo på halvannen uke. (Selvsagt veldig mye væske). Vanligvis ville væsken kommet tilbake relativt raskt, men det gjorde den ikke denne gangen. Infeksjonen slo meg fullstendig ut og fastlegen sjekket samtidig stoffskiftet. TSH har lenge vært nesten lik 0 og det var den da også (som de fleste som går på Erfa) og T4 var på 21. T4 pleier å ligge på 18 – 19. At den da var på 21 har kanskje ikke noe å si…? Jeg vet ikke om den tarminfeksjonen kan ha noe å si for historien under, men tar det med i tilfelle den kan ha trigget ett eller annet. Jeg føler at jeg aldri helt kom meg etter de to ukene der…

Senere den sommeren fikk jeg veldig vondt i øynene med tåreflom. Jeg var hos øyelege og ortoptist, men ingen fant noe galt. Jeg fikk målt TRAS via legen som skriver ut ERFA, men ifølge han var den ikke forhøyet. Jeg tror den lå på 0,9.

Utover høsten ble jeg mer og mer stresset og jeg følte meg ikke bra. Blodtrykket var slett ikke bra og en 24 timers blodtrykksmåling viste et veldig høyt blodtrykk – helt oppe i 208/110. (Både min far og bror døde av hjerneblødning så dette ble tatt alvorlig). Det hører med til historien at blodtrykket mitt tidligere har vært lavt.

Jeg fikk blodtrykkssenkende medisiner og var på kontroll for noen uker siden. Blodtrykket er fortsatt litt høyt og jeg skal til ny kontroll om noen uker.

Det som imidlertid bekymrer meg litt nå er at jeg igjen er plaget med øynene. Det stikker i øynene og blodårene er veldig røde så jeg har litt «blodskutte» øyne. Jeg har også hodepine, men om den kommer fra øynene eller "stresskuldre", er ikke godt å si. Jeg er igjen begynt å lure på om jeg kan ha både lavt og høyt stoffskifte. Enkelte dager har jeg mye hjertebank og jeg føler meg veldig stresset. Jeg skjelver også en del på hendene av og til. Samtidig føler jeg meg innimellom litt forstoppet og ellers litt underdosert. Jeg kremter og får kramper i føttene om kvelden. Dette har tidligere vært typiske underdoseringssymptomer for meg. Jeg har også vondt i halsen – kjertelen?

Jeg ringte legekontoret for å spørre om jeg kunne få tatt TRAS blodprøve nå slik at den kunne være klar til neste legetime, men jeg fikk til svar fra legesekretæren at «Det er ikke slik det gjøres. Du må komme her og så bestemmer legen hvilke prøver som skal tas»…………

Jeg ser at det er flere på forumet som har både høyt og lavt stoffskifte så kanskje noen kan si noe om mine symptomer kan være tegn på det? Eller andre som har solide kunnskaper om dette?

På forhånd takk!
    Mvh
    Lisa61

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Tilbake på forumet.... :-)

Diarre og høyt blodtrykk og stresskuldre... Og forhøyet fT4 etter diarreen. For å ta det siste først. Siden tarmbakterier bidrar til en stor del av omdanningen fra fT4 til fT3 så kanskje var fT4 forhøyet da av den grunn?

Diarre vil også tappe kroppen for magnesium. For lite magnesium kan bidra til stive muskler/kramper/stresshodepine og kan også påvirke blodtrykket. Det er dessuten viktig i mange av kroppens prosesser totalt, også i forhold til stoffskiftet. Det er ikke bare hva man tar inn, men vel så mye hva som tas opp.

Du kan jo vurdere om et magnesiumtilskudd som dette http://www.solaray.no/magnesium-9.html (om du prøver så ligg unna de som består av magnesiumoksid - de tas nesten ikke opp) kan være noe å forsøke en stund. Best å ta på kveldstid da en del blir søvnige av dem.

Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Fikk du ikke målt FT3?
    Den sier mye mer om hvordan du er dosert enn FT4.
    TRAS på 0,9 bør følges med iallefall. Referanseområdet på mange labratorium er 1,0.

Jeg både høy anti-TPO og høy TRAS, men er tilnærmet symptomfri (bruker Armour) sånn til vanlig. Når jeg har symptomer får jeg sinnsykt høy puls, veldig lavt blodtrykk, smerter, er svimmel og tom, influensafølelse i hele kroppen, kvalm og skrubbsulten samtidig, vekslende avføring på samme do-tur, rastløs, masse kribling under huden, snubler i tunga, svært ustadig blodsukker (diabetes 1), mye epilepsianfall, søvnproblem, konsentrasjonsvansker, etc.

Jeg tror hvordan vi opplever symptomer er veldig individuelt.

For min egen del ville jeg nok fått sjekket stoffskiftet igjen med alle fem prøvene (FT3, FT4, TSH, anti-TPO og TRAS) + fått sjekket vitaminer og mineraler i kroppen. Regner med at du har nyere blodprøver enn fra i fjor om du ikke har det bra med stoffskiftet?
    Kan øynene skyldes allergi?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisa61 Vis post
    Hei,

Det er en stund siden jeg har måttet be om råd fra forumet, men nå tror jeg tiden er inne.

Jeg har heldigvis vært i forholdsvis fin form de siste årene. Jeg har hatt Hashimotos i mange år og jeg går på 3 grain Erfa. Jeg smører meg med kortisonkrem hver morgen som binyrestøtte.

Så til saken. I fjor sommer fikk jeg en tarminfeksjon som gjorde at jeg tok av fem kilo på halvannen uke. (Selvsagt veldig mye væske). Vanligvis ville væsken kommet tilbake relativt raskt, men det gjorde den ikke denne gangen. Infeksjonen slo meg fullstendig ut og fastlegen sjekket samtidig stoffskiftet. TSH har lenge vært nesten lik 0 og det var den da også (som de fleste som går på Erfa) og T4 var på 21. T4 pleier å ligge på 18 – 19. At den da var på 21 har kanskje ikke noe å si…? Jeg vet ikke om den tarminfeksjonen kan ha noe å si for historien under, men tar det med i tilfelle den kan ha trigget ett eller annet. Jeg føler at jeg aldri helt kom meg etter de to ukene der…

Senere den sommeren fikk jeg veldig vondt i øynene med tåreflom. Jeg var hos øyelege og ortoptist, men ingen fant noe galt. Jeg fikk målt TRAS via legen som skriver ut ERFA, men ifølge han var den ikke forhøyet. Jeg tror den lå på 0,9.

Utover høsten ble jeg mer og mer stresset og jeg følte meg ikke bra. Blodtrykket var slett ikke bra og en 24 timers blodtrykksmåling viste et veldig høyt blodtrykk – helt oppe i 208/110. (Både min far og bror døde av hjerneblødning så dette ble tatt alvorlig). Det hører med til historien at blodtrykket mitt tidligere har vært lavt.

Jeg fikk blodtrykkssenkende medisiner og var på kontroll for noen uker siden. Blodtrykket er fortsatt litt høyt og jeg skal til ny kontroll om noen uker.

Det som imidlertid bekymrer meg litt nå er at jeg igjen er plaget med øynene. Det stikker i øynene og blodårene er veldig røde så jeg har litt «blodskutte» øyne. Jeg har også hodepine, men om den kommer fra øynene eller "stresskuldre", er ikke godt å si. Jeg er igjen begynt å lure på om jeg kan ha både lavt og høyt stoffskifte. Enkelte dager har jeg mye hjertebank og jeg føler meg veldig stresset. Jeg skjelver også en del på hendene av og til. Samtidig føler jeg meg innimellom litt forstoppet og ellers litt underdosert. Jeg kremter og får kramper i føttene om kvelden. Dette har tidligere vært typiske underdoseringssymptomer for meg. Jeg har også vondt i halsen – kjertelen?

Jeg ringte legekontoret for å spørre om jeg kunne få tatt TRAS blodprøve nå slik at den kunne være klar til neste legetime, men jeg fikk til svar fra legesekretæren at «Det er ikke slik det gjøres. Du må komme her og så bestemmer legen hvilke prøver som skal tas»…………

Jeg ser at det er flere på forumet som har både høyt og lavt stoffskifte så kanskje noen kan si noe om mine symptomer kan være tegn på det? Eller andre som har solide kunnskaper om dette?

På forhånd takk!
    Mvh
    Lisa61
    Hej Lisa Længe siden.... Trist du er plaget igen, men hvis jeg husker korrekt - har du haft det godt før, men helt tæt på perfekt var det aldrig, eller tager jeg fejl?

Der er flere ting som er "unormale", deriblandt dit FT4. Den rette FT4-reaktion på behandling med NDT bør være lav, mens FT3 bør ligge øverst i normalområdet. Selv om dit FT4 var før 18-19 - burde det have været lavere dvs. et sted mellem 9 og 11/12 (med forbehold for ref.området for dine FT4-analyser).

Det betyder, at er eller andet i din kropskemi er i vejen for en optimal udnyttelse af NDT, men i så fald ville det være langt værre, hvis du var i syntetisk T4-behandling. Det betyder også, at set i denne sammenhæng, dit seneste FT4 på 21 betyder ikke nogen forskel, idet det også før var for højt i forhold til den optimale effekt af NDT-behandlingen.

Den ofte forekommende årsag til reduceret udnyttelse af T4 - uanset fra skjoldbruskkirtlen eller fra NDT kan være underproduktion af bestemte transportproteiner, uden hvilke FT4 ikke kan "rejse" til sine destinationsceller i kroppen: enten thyroxine-binding globulin (TBG), eller transthyretin (TTR), eller albumin, eller dem alle for lidt af. Hvis man måler i blodet et af disse proteiner, eller dem alle, bør man ikke nøjes med at acceptere resultater der ligger under midten i ref.områder. Ligger de over midten eller øverst - er årsagen til det (for) høje FT4 en anden, men disse transportproteiner bør måles først.

Du har i hvert fald ikke hyperthyreose, uanset stigende FT4, medmindre dit FT3 ligger et pænt stykke over øverste grænse af ref.området. Men så havde du haft tydelige og stærke symptomer (andre end dem du har nu), der absolut ikke er til at tage fejl af.

Jeg er bekymret for dit blodtryk. Har din læge undersøgt hvorfor dit blodtryk pludselig er steget? Hvis der er noget i din kropskemi som øger dit blodtryk, fortsætter det også selv om du er i behandling med blodtryksnedsættende medicin... Det betyder, at der er en stor risiko for, at uanset blodtryk-tabletterne for resten af livet, vil den indre "kamp" fortsætte mellem det som får blodtrykket til at stige, og virkestoffer i tabletterne, og sådan en tilstand er altid en stor udskrivning på kroppens energi-konto.

Du skal vide, at hvis du ikke har haft optimal gavn af NDT (det "normale" FT4 tyder på) har du muligvis længe levet i en tilstand af hypothyreose-light, hvilket med tiden gør at de indre vægge i vener, kapillærer og arterier bliver stive og usmidige. Når blodårene er stive, øges presset på dem indefra når blodet flyder igennem, og når de så ikke kan tilpasse sig trykket fra det blod som passerer, øges blodtrykket til forhøjet eller højt. Først når FT3 kommer op og forbliver på de rette niveauer, vil blodårenes tilstand bedres med tiden, og blodtrykket vil falde. Det betyder alt sammen, at ikke kun lavt, men også højt blodtryk er faktisk symptomer på lavt stofskifte.

Ellers synes jeg, at din beskrivelse kunne tyde på at tarm-tilfældet måske har trigget en bestemt anden autoimmunsygdom, sekundær til Hashimoto's, men det tyder ikke på, at din læge tænker i de baner... At din øjenlæge ikke har fundet noget, betyder ikke nødvendigvis, at der ikke er noget at finde. Visse tilstande finder man kun, hvis man mistænker at de er der, og leder efter dem.

I det hele taget, tror jeg at du har meget brug for second opinion hos en anden læge, der kan se på tingene med friske øjne. Der er en meget rimelig og pålidelig privatklinik i syd/vest Østfold, hvor du kunne få en troværdig second opinion, hvis du ellers er enig i forslaget. Det håber jeg du er, fordi at dømme ud fra din beskrivelse, skal der en hel del mere til grundigt at undersøge dig, end en "almindelig" læge er klædt på til.

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Hei igjen og takk for svar :-)

Bare kjapt innpå...

Jeg husker ikke helt T3, i fjor sommer tror jeg den var 5,7 - nå sist var den 6 (eller kanskje 6, ett eller annet). Fikk det ikke helt med meg.

Referanseverrdiene for T4 er 11 - 23 - T3 er 3,5 - 6,5. (Fürst Oslo)

Kan jeg være overdosert - og hvorfor nå...?

Mvh

Lisa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Bare kjapt innpå - har ikke tid til å skrive utfyllende:

Husk at selv om det kan flyte mye (les: mer enn hos folk flest) stoffskiftehormoner rundt i blodet så er det slett ikke sikkert at de kommer inn i cellene. Uten at hormonene er i cellene vil du ikke være "overdosert". Du kan være underdosert med "uvanlig mye stoffskiftehormoner" surklende rundt i blodet.

Dersom du har det du opplever som underdosesymptomer samtidig som at blodet viser at du har en del der - så må du begynne lete etter årsaker på hvorfor cellene ikke tar opp. (Jeg tror du kjenner kroppen din og symptomene dine bedre enn hva legen kan lese ut av en blodprøve....)

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Hei smgj :-)

Problemet er at jeg synes at jeg har symptomer på både høyt og lavt. Jeg har for tiden litt forstoppelse som er veldig ubehagelig innimellom. Mandag ettermiddag orket jeg ikke mat for jeg følte meg så dårlig.

Samtidig føler jeg at jeg får økt stressnivå utover dagen. Jeg har også til tider ganske "vondt" i kjertelen. Vet ikke om jeg kan kalle det vondt, men et trykk er der og det er også ubehagelig. Skjelver litt på hendene innimellom. Har egentlig tenkt at dette hadde sammenheng med blodtrykket, men det stemmer vel ikkehelt det heller.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dette kom snikende etter i fjor sommer. Jeg mener i hvert fall at det begynte da - sånn etter hvert....

Og jeg liker jo ikke at jeg har høyt blodtrykk. Det var ikke så veldig høyt på siste måling, men litt høyere enn det bør være. Hun vil ha meg ned på 140/80. Fikk resept på litt sterkere medisin så får vi se....

Og sånn går no dagan...

Mvh

Lisa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Høyt blodtrykk er mye mer kryssreferert med lavt stoffskifte enn med høyt. For meg er lav/fraværende stressterskel et symptom på lavt. Forstoppelse er som regel ved lavt.

Jeg sier ikke at det er sånn for deg, men jeg hadde nok satt pengene mine der i et fiktivt veddemål.

Lignende tråder

1. Tilbake på forumet dessverre:( Nå er det synsforstyrrelser jeg må spørre om igjen
    Av gutt_81 i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 8
    Siste melding: 28-12-10, 21:42
  2. Hei, jeg er tilbake - nå med Graves
    Av Majsa i forumet Graves sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 06-06-09, 11:22
  3. Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
    Av Thomas W H i forumet Om forumet generelt
    Svar: 4
    Siste melding: 25-01-09, 21:45
  4. tilbake fra legen
    Av mokki i forumet Hos legen
    Svar: 48
    Siste melding: 19-06-06, 12:33
  5. tilbake igjen
    Av tone i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 14-10-05, 23:17

Søkeord for denne tråden