Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Irregulære celler
Hybrid View
-
26-02-14, 19:12 #1
Irregulære celler
Hei alle , er ny her så skal prøve meg på å spørre her .. Har vært hos kirurg etter ultralyd og biopsi for 2 uker siden , og det viste seg att det var irregulære celler i struma knuten . Han sa den måtte opereres ut , men att det ikke hastet før ti høsten . Synes dette er lenge å gå å gruble på dette , hva synes dere ?
-
26-02-14, 22:17 #2
Sv: Irregulære celler
Hej Donja

At lægerne ikke har travlt med at operere dig er et godt tegn, fordi begrebet "irregulære celler " ikke altid dækker over en dødsdom (kræft i skjoldbruskkirtlen). Men selv hvis det var... har jeg før skrevet om det bl.a. i tråden til Trude:
Kræft i skjoldbruskkirtlen er sædvanligvis ganske fredelig (langsom), hvoraf den follikulære kan sprede sig udenfor skjoldbruskkirtlen og det er yderst langsomt og sjældent at det sker. Det samme gælder den medullære, der er den eneste kræftform i skjoldbruskkirtlen som kan være arvelig, men det forudsætter at den man har arvet anlægget efter, er nogen der også havde samme medullære kræft i skjoldbruskkirtlen. Den tredje form af kræft i skjoldbruskkirtlen er den papillære, som kun "spreder" sig indenfor skjoldbruskkirtlen ved at danne flere selvstændige knuder. Der findes også enkelte andre typer af kræft i skjoldbruskkirtlen, hvoraf kun en enkel type (anaplastisk carcinom) er meget aggressiv i sin vækst-hastighed (uger), så den nærmest ikke kan overses og bliver derfor hurtigt bemærket, af selv en blind læge (sort of speech).
Strengt taget, behøver man kun frygte den sidste (anaplastisk) form for kræft i skjoldbruskkirtlen, fordi den udvikler sig så påfaldende hurtigt, at den ofte overhaler diagnosen, hvorimod de øvrige "klassiske" kræftformer enten spreder sig så langsomt at det kan tage mange år, eller blot spreder sig indenfor egen skjoldbruskkirtel, og er derfor harmløs for resten af kroppen.
"Normalt" skal der være kræftknuder af en vis størrelse før man opererer. Papillær cancer omtrent på 1 cm eller follikulær cancer på ca. 2 cm, før man opererer hele kirtlen væk. De er begge pænt u-aggressive og hvis der ikke er direkte kræftsvulster (endnu), plejer man operere knuden først, undersøge den og hvis fundet bekræfter den indledende formodning, bliver patienterne opereret senest 6 (eller var det 8) uger efter den første operation, og kirtlen bliver fjernet.
Jeg siger ikke at man skal tage let på disse "irregulære celler", men blot siger jeg at i de allerfleste tilfælde er der slet ingen grund til at gå i panik, fordi lægen giver sig god tid. Få hellere undersøg hvilken type af irregulære celler er fundet i din skjoldbruskkirtel. Er det den follikulære (den laaaangsomme)? Er det den medullære (den arvelige)? Eller er det den papillære (som kun spreder sig internet i skjoldbruskkirtlen)? Og så tage evt. bekymringer derfra.... Ingen grund til at ødelægge sin sjælefred allerede nu.
Jeg ser at du har fået flere biopsier over tid... er det første gang at noget "irregulært" er fundet?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
27-02-14, 19:51 #3
takker for svar .. Skulle få tilsendt svaret i posten en av dagene , så da vet jeg kanskje litt mere , så flott om du ser innom da
-
28-02-14, 20:17 #4
Da har jeg fått svaret .. Tror ikke noen skjønner dette .. På den ene (av 4) utastryket finnes også spredte og varierende store grupper av follikkelepitel med forlat noe variasjon i kjernestørrelse og form. Enkelte grupper finnes intimrelasjon til kolloid av "tyggegummi-type". Det er ikke sett sikre kjernefurer eller kjerneinklusjoner. Betydningen er uviss og kan fylles regressive forandringer i kolloid knute, men det er påfallende lite kolloid forøvrig.etter bethesda klassifikasjon vurderes bildet til type 3,altså uvist funn. Follikkelepitelfattig thyreodeapunktat med vist avvik ( Fnac knute hø.gl. Thyreodea)
hmmm?

Svar med sitat

Bokmerker