Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Hybrid View

Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    2

Standard ME-diagnose for 2 år siden, men har mistenkt lavt stoffskifte i 22 år...

Kort fortalt så skadet jeg skjoldbruskkjertelen i en trafikkulykke da jeg var 16. Skaden ble fulgt opp med prøver på stoffskiftet, men jeg har jo ingen tall på hvordan stoffskiftet var før ulykken. De første mnd etter ulykken la jeg på meg 12 kg, så raskt at jeg fikk strekkmerker på nesten hele kroppen. Jeg begynte samtidig på p-piller, noe legen mente forklarte vektøkningen. TSH-verdiene mine lå innenfor normalområdet, det er alt jeg fikk vite. Jeg sluttet på pillen etter en stund, men vekta gikk ikke ned før jeg bestemte meg for en knallhard slankekur.

Siden den tid har jeg vært plaget med:

Smerter i kroppen, spesielt nakken
    Søvnproblemer
    Tretthet
    Vekslende energinivå
    Nedstemthet
    Konsentrasjonsvansker
    Glemsomhet
    Ordletingsvansker
    Mage/tarmproblemer (oppblåsthet/diarè/forstoppelse/hyppig avføring)
    I perioder trykkfølelse nederst i halsen
    Ofte syk
    Akne
    Tørr hud på kroppen
    Tørt hår som vokser sakte (4-5 mm i mnd, jeg har målt over en lang periode)
    Hjerterytmeforstyrrelser
    Svimmelhet
    Virus på balansenerven flere ganger
    Hodepine
    Uregelmessig menstruasjon (i perioder på noen år)
    Kribling i leggene
    Fryser lett, og har vanskelig for å få varmen i meg igjen dersom jeg blir skikkelig kald
    Tiltaksløs og vanskelig for å holde fokus
    Laktose- og hveteintoleranse
    Allergi mot midd, dyr og pollen
    Astma

Sikkert mange flere små, rare symptomer som man ikke tenker over, fordi man bare har lært seg å leve med.

Ble tilslutt så syk for 2 år siden at jeg ikke klarte noenting, etter 4,5 mnd med "det er nok bare stress" fra fastlegen, ble det endelig tatt blodprøver. Disse viste en gjenstridig mycoplasmainfeksjon, som visstnok forklarte alle symptomene, i følge legen.

Fikk en heftig antibiotikakur, som ikke gjorde noen særlig forskjell, det ble lettere å puste, det er det eneste.

Etter mange andre undersøkelser, deriblant blodprøver av stoffskiftet, fikk jeg diagnosen ME.

Slo meg etterhvert til ro med dette, og har opplevd noe bedring ved å endre kostholdet til mer lavkarbo (er ikke helt fanatisk, men prøver å spise "ren" mat, og minst mulig ferdigretter).

Men de siste ukene har jeg vært så trøtt at jeg ikke føler meg våken i det hele tatt i løpet av dagen. Samtidig en sterk følelse av å ha noe som presser på inni halsen, helt nederst i halsen. Hjerterytmeforstyrrelsene har tatt seg opp igjen, etter en ganske god periode. Fryser mye, og får i løpet av dagen en rar fornemmelse av at jeg har kalde og varme partier om hverandre i ansiktet. Høres sikkert rart ut, men jeg kan ikke forklare det på noen annen måte.

Blodverdiene mine ligger som sagt innenfor normalområdet, dette er de siste som ble tatt i forbindelse med ME-utredningen:

Anti-TPO 23 ref: <50
    FT4 18 ref: 9-22
    TSH 2,16 ref: 0,20-4,30

Er det noen som kan si sin mening om jeg er helt på jordet når jeg lurer på om det kan være noe galt med stoffskiftet mitt, og kanskje ikke ME i det hele tatt?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Standard Sv: ME-diagnose for 2 år siden, men har mistenkt lavt stoffskifte i 22 år...

Hei
    Dette kan være et skudd i blinde, men jeg vil likevel fortelle om min erfaring.
    For 7 år siden var jeg veldig syk, med endel lignende symptomer som du beskriver, spesielt den øverste delen av lista.
    Legene tok prøver og undersøkte alt, spesielt hodet siden jeg glemte ord, besimte, hadde svært dåtlig hukommelse osv. La på meg mye over kort periode, sov hele tiden og var trøtt hele tiden. Til slutt skulle jeg igang med utredning for ME. Men jeg kjente på meg at dette ikke stemte.
    Jeg oppsøkte en privat lege hos en Fedon Lindberg-klinikk, og fikk doagnose PCOS. Mitt C-peptid nivå var veldig høyt og insulinet virket knap (insulinresistens). Jeg fikk hjelp med medisiner (Metformin) og å legge om til ganske strikt lavkarbo, og ble frisk igjen.
    Jeg har også de siste årene fått for høut stoffskifte (eller Ft4), og det gir noen andre symptomer, som kan minne om noen av dine symptomer. Hadde en struma, så jeg kjenner igjen dette presset på halsen.
    Men her inne er det mange som kan mye mer om stoffskifte enn meg, så overlater til dem å hjelpe deg med noen svar der.
    Det som slo meg når jeg leste om dine symptomer, er at det kan være ulike ting som forårsaker ulike symptomer.

Ønsker deg lykke til, slitsomt å gå rundt å ha det sånn!
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Nov 2013
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    2

Standard Sv: ME-diagnose for 2 år siden, men har mistenkt lavt stoffskifte i 22 år...

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeW Vis post
    Hei
    Dette kan være et skudd i blinde, men jeg vil likevel fortelle om min erfaring.
    For 7 år siden var jeg veldig syk, med endel lignende symptomer som du beskriver, spesielt den øverste delen av lista.
    Legene tok prøver og undersøkte alt, spesielt hodet siden jeg glemte ord, besimte, hadde svært dåtlig hukommelse osv. La på meg mye over kort periode, sov hele tiden og var trøtt hele tiden. Til slutt skulle jeg igang med utredning for ME. Men jeg kjente på meg at dette ikke stemte.
    Jeg oppsøkte en privat lege hos en Fedon Lindberg-klinikk, og fikk doagnose PCOS. Mitt C-peptid nivå var veldig høyt og insulinet virket knap (insulinresistens). Jeg fikk hjelp med medisiner (Metformin) og å legge om til ganske strikt lavkarbo, og ble frisk igjen.
    Jeg har også de siste årene fått for høut stoffskifte (eller Ft4), og det gir noen andre symptomer, som kan minne om noen av dine symptomer. Hadde en struma, så jeg kjenner igjen dette presset på halsen.
    Men her inne er det mange som kan mye mer om stoffskifte enn meg, så overlater til dem å hjelpe deg med noen svar der.
    Det som slo meg når jeg leste om dine symptomer, er at det kan være ulike ting som forårsaker ulike symptomer.

Ønsker deg lykke til, slitsomt å gå rundt å ha det sånn!
    Hei, og takk for svar, VibekeW!

Har ikke PCOS flere andre symptomer i tillegg?
    Kanskje litt uklart av meg, men jeg klarte å sulte av meg de 12 kg mens jeg var ung, og jeg har klart å holde vekten nede siden den tid. Svinger noen kg i løpet av året, men har følelsen av at det har mye med hvordan fordøyelsen er og vann i kroppen.

Jeg har aldri hatt sterke menssmerter, og heller ikke problemer med å bli gravid.

Er helt enig i at det kan være flere ting som gir de samme symptomene. Og har følelsen av at flere av disse diagnosene kan forårsake hverandre, så hva som kom først av høna og egget er vanskelig å si.

Men når jeg tenker tilbake så var jeg helt frisk før jeg skadet skjoldbruskkjertelen, og etter skaden har alt vært et strev. Magen har ikke fungert, jeg har vært sliten, trøtt, hatt søvnproblemer, konsentrasjonen har vært dårlig og skolen derved vanskelig å gjennomføre.

Har til tider vært redd for at det feiler hjertet mitt noe, men føler meg beroliget av at rytmeforstyrrelsene er helt borte i perioder der jeg føler meg bedre og har mer energi. Så jeg lurer jo litt på om det kan være stoffskiftet som gir rytmeforstyrrelsene. Men det kan jo være et skudd i blinde, det også.

Dessverre bor jeg langt unna Fedon Lindberg, Balder og dr Oftebro, og fastlegen min virker å ha lite kunnskap/interesse for disse tingene.

Vurderer nesten å ta meg råd til en liten "ferietur" til en av disse legene, som jeg tenker kan være flinkere å se forbi enkeltstående prøvesvar, og se på helheten..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
    Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-06-10, 14:40
  2. Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 16-11-08, 14:33
  3. Fikk diagnose lavt stoffskifte nå i november
    Av bambi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 98