Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Bergen
    Alder
    68
    Meldinger
    7

Standard Begynner med Liothyronin nå - noe jeg bør passe på?

Spørsmålet mitt er, er det noe jeg bør passe på med kostholdet, annet jeg bør sjekke etc når jeg nå har begynt med Lio? Jeg tar en tablett om morgen med Levaxin.

Først kort om meg. Jeg er 55 år. Har en jobb som medfører en del reiser til inn- og utland. Det siste året har vært svært hektisk. Min søster (yngre) har litt høyt stoffskifte. Ellers ingen i familien såvidt vi vet med stoffskifte problemer.

Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for 13 år siden. Den gang gikk jeg til lege fordi jeg var konstant trøtt og sov mye. I tillegg hadde jeg vesentlig håravfall og tørr hud. Jeg hadde bl.a. store sår på begge lår pga tørr hud. Legen min kommer aldri med noe forslag så jeg hadde lest meg opp på internett og foreslo selv analyser som han burde ta. Heldigvis hadde jeg tatt TSH prøver siden 89. Mitt "friske" nivå var 1,0. Analyseresultatene viste TSH 5,5 som dengang var innefor HAukeland Sykehus sitt normal område. T4 var lavt men takket være mitt lave og "friske" nivå var målt i mange år fikk jeg begynne på Levaxin. Etter 1 mnd med Levaxin var sårene på låret grodd og jeg har aldri hatt det siden.

I 2003 ble halve skjoldbrukskjertel fjernet.

Medisineringen ble startet med 25mikrogram til idag 75. Jeg har slitt med vekten siden 2000. Men, det siste året har jeg vært veldig sliten og gradvis sovet mer og mer. Det var et ork å stå opp. Tenkte det skyldtes altfor mye å gjøre på jobb. De siste 3-4 månedene har jeg egentlig bare jobbet, hatt kortere gå-turer og sovet. I tillegg mister jeg så mye hår at frisøren sa jeg måtte sjekke dette hos legen. Legen mente det skyldtes vekttapet men gikk med på å ta nye stoffskifet prøver samt vit/mineral analyser. Begynte i sommer med Dukan diet og tok av 17 kg. Spiser svært godt og er aldri sulten. Har holdt vekten siden oktober, spiser vanlig mat men er forsiktig med poteter, ris og brødmat. Spiser en del ute uten at dette ødelegger for meg. Fett er jeg imidlertid svært forsiktig med (har alltid vært det). Denne vektnedgangen har ført til at jeg sover godt (sluttet med snorking) og det er lettere å komme seg ut på tur. Følte egentlig at det begynte å bli bedre med hvert kilo som forsvant. Det er ihvertfall blitt lettere å stå opp

Gikk igjennom det jeg spiste med legen og han var enig i at jeg inntok alt jeg skulle. I tillegg har jeg fått analysert mineral og ulike vitamin nivåer i blodprøver og alt her er helt topp (nov 2012). Desverre er det svært vanskelig å få skriftlige resultater. Jeg var på ny hos legen i januarog ba om mer hjelp for jeg kan ikke leve slik. Da kommer det frem at T3 er for lavt og har vært det en stund. Legen mente at jeg kanskje burde hatt Lio. I november var det 1,4 og nå i januar 1,2. Siste TSH var 0,8 og T4 var 15,6. Antistoffer ble ikke målt nå men det var helt normalt i nov. Etter å ha slitt med Fe lager i mange år har det holdt seg på 25 nå i 3 år. D vitamin er helt i øvre sjikt. KOlesterol er også fint.

Det siste resultatet med T3 fikk jeg i forrige uke med beskjed om at jeg kunne få en ny legetime om 1 mnd for å snakke med legen. Må bemerke at resultatet blir ikke sendt ut, jeg må ringe selv og spørre etter verdiene. Da kommer det frem at legen hadde anmerket T3. Når jeg fikk beskjed om at jeg kunne komme til legen og snakke om dette om 1 mnd sprakk jeg. Det endte med at legen sendte en resept på 20mikrogram Lio. I dag tok jeg min 4 tablett.

Og det gledelige, i går og i dag har jeg stått opp som vanlig og føler meg opplagt. Normalt når jeg setter meg ned i helgene så sovner jeg. Men ikke nå. Jeg gleder meg til å gå tur kl 12 med datter. Om Lio virker så fort eller om det er psykisk vet jeg ikke, men jeg føler meg så mye bedre. Spiser forøvrig 75mikrogram Levaxin fortsatt.

Gikk i flere året med Fe lager på 4-6 uten at dette ble opplyst. Tok meg flere år og mye styr for å få dette opp igjen. Erfaringen tilsier at det er på tide å bytte fastlege
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Begynner med Liothyorin nå - noe jeg bør passe på?

Heisann og velkommen hit

Rådene du får av meg vil være helt anderledes enn det du er vant til å høre fra skolemedisinerne. Men jeg går ut i fra at det er derfor du har kommet hit? Neste gang du legger ut prøvesvar er det viktig å ta med referanseområder. Dette forsi de varierer fra laboratorium til laboratorium. Da er det lettere for oss andre herinne å gi deg råd og å uttale oss om prøvesvar.

Virker umiddelbart som om du har problemer med omdanningen fra T4 til T3, dette ut fra verdiene dine. Stjeler derfor et råd fra Anisa (som er en meget dyktig erfaren bruker herinne) om at du bør ta 4-5 paranøtter per dag. Dette gir deg et godt tilskudd av selen som er viktig sporstoff som hjelper deg å omdanne fra T4 til T3.

I forhold til jerntilskudd så er det særdeles viktig å ta jern minst 6 timer unna stoffskiftemedisinene dine. Jern hindrer opptak av stoffskiftemedisiner.

Iforhold til kostholdet ditt vil jeg anbefale deg å bli enda mer restriktiv på inntak av kabohydrater, særlig i form av kornmat. Kornmat inneholder antbeite stoffer som er som gift å regne for alle mennesker, men som er særlig for oss med autoimmune sykdommer. I tillegg bør du slutte å være redd for fett. Fett er en god og viktig næringsform sørlig for oss som sliter med hormoner. Nå når du har begynt å ta T3 er dette svært belastende for binyrene dine og de vil trenge fett for å fungere optimalt.

Den lange perioden du har gått uten tilstrekkelig mengde T3 har slitt på binyrene dine som trenger dette hormonet for å fungere optimalt. Binyrene dine produserer hormonene cortisol og aldosteron. Denne produksjonen blir skadelidende under mangel på T3. Mange av oss har fått føle på dette. Når man så begynner med T3 klarer ofte ikke binyrene å henge med og du vil slite. Cortisol er nemlig nødvendig for å få stoffskiftehormonet inn i cellene der de skal gjøre jobben sin. Disse to hormonene jobber derfor tett sammen i kroppen. Derfor skjer det veldig fort for binyrene når du nettop har begynte å ta T3. Det vil kreve en større innsats av dem som de ikke nødvendigvis klarer fordi de er svekket av lang tids hormon mangel. Et tilskudd av salt hver morgen vil også være bra for binyrene dine. En halv ts løst opp i vann hver morgen vil gjøre deg godt.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Bergen
    Alder
    68
    Meldinger
    7

Tusen takk for svar.

Når det gjelder Fe spiser jeg ikke dette lenger etter jeg kom i overgangsalder og Fe lageret stabiliserte seg. Tar forøvrig multivitaminer samt Bvitaminer hver kveld. I tillegg spiser jeg laks, ferks eller røkelaks 3-4 ganger i uken.

Spiser 3 spiseskjeer havrekli hver morgen, ellers får jeg karbo fra grønnsaker og litt frukt.
    Peanøtter spiser jeg gjerne
    Jeg skal lese meg opp på binyrer.
    Når jeg skal igjen til lege bør jeg tar andre analyser i tillegg feks cortisol?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Paranøtter, ikke peanøtter

Kan anbefale now's nøtter, jeg kjøper via iHerb.
    Bruk gjerne min kode ved første bestilling - da sparer du $5 - $10.
    http://www.iherb.com/?rcode=QIR001

Paranøtter kalles Brazil Nuts på amerikansk - her er link:
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Real-...oz-340-g/13023

pssst: peanøtter er ikke det beste når du sliter med skjoldbruskkjertelen
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Bergen
    Alder
    68
    Meldinger
    7

Takk
    Det skal jeg få tak i.
    Har lest litt om binyrer m.m og ser at jeg kanskje bør høyere med Fe lager. Har alltid hatt gøy blodprosent men slitt med å lagre Fe.

Veldig kjekt å ha funnet dette stedet. Og få hjelp av med erfaring.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hvis du ikke har startet med Liothyronin: Vær klar over at det beste er å trappe langsomt opp. Start med å dele tablettene i 6-8 deler. Det tilsvarer 2-5-3.3 mcg T3. Øk hver 4. - 14 dag inntil du har den dosen du og legen mener er bra for deg. Mange opplever at de trenger flere doser per dag, det varierer fra 2-5 doser daglig. Du må prøve deg frem hva som er best for deg. Går du rett på 20 mcg T3 er det mange som opplever hjertebank på en svært ubehagelig måte. Kroppen må venne seg gradvis til Liothyronin. Husk også på at det er smart å herme kroppens utslipp av hormoner, mest T3 på morgenen og deretter trappe ned gradvis utover dagen. Hvor korte eller lange intervaller du trenger mellom dosene må du også prøve deg frem med.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Begynner med Liothyorin nå - noe jeg bør passe på?

Vigdis - her er litt om jern:
    Sitat Opprinnelig skrevet av vriompeis Vis post
    ..
    Har alltid hatt gøy blodprosent men slitt med å lagre Fe.
    Åhhhh - en sånn blodprosent vil jeg ha også
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Vi begynner å tvile på Osloakutten
    Av Mod i forumet Advarsler
    Svar: 11
    Siste melding: 22-04-14, 20:08
  2. Hvorfor jeg skal passe på med de syntetiske sødestoffer?
    Av Cirkeline i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 6
    Siste melding: 22-09-10, 09:03
  3. Når begynner Liothyronin å virke?
    Av Thyr i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 15-08-07, 18:20
  4. Det begynner å skje noe
    Av JoJo i forumet Solskinnshistorier
    Svar: 1
    Siste melding: 07-08-05, 17:20

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg