Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Hybrid View
-
10-01-13, 19:25 #1
Forvokst skjoldbukjertel (struma) Blodprøver innenfor "referanse området" Hjelp!
Hei, jeg er ei jente på snart 25år.
Jeg har levd med struma siden jeg var ca 6 år når min mor oppdaget at jeg hadde en kul på halsen. Strumaet har heldigvis ikke vokst så altfor mye med årene men den har gjort det såppas at den klemmer på pusterøret desverre. Jeg har aldri fått ordentlig oppfølging og når jeg tok tak i dette selv i en alder av ca 18 så var blodprøver hos legen av stoffskiftet og en ultralyd av kjertelen alternativet. Prøvene har bestandig vist seg "normale", blitt fulgt opp og tatt blodprøver siden. Men jeg har jo mange symptomer jeg tror har med kjertelen og gjøre. Og nå har jeg sett meg nødt til og oppsøke ordentlige leger, altså en privat spesialist i endokrinologi på volvat. skriver en liten liste med symptomer nedenfor,
Acne, rygg bryst og ansikt. Forverret med alder.
Galleblære svikt, som endte i akutt operasjon og bukspyttkjertel betennelse
gluten og laktose intollerant
forbigående deppresjoner
utmattelse
ukonsentrert
ADHD
Mage syre problematikk, enten for lav eller for høy. Vanskelig og si og jeg får bare nexium som hjelper men som ikke løser problemet
uttørking, har vært innlagt på legevakt mange ganger fått intravenøs veske
vektproblemer, overvekt som regel
angst
lav tolleranse for stress
søvnproblemer
stor kul eller forvokst skjolbukjertel (stor struma)
vitamin mangler som D vitamin, b12, folat, kalcium osv..
Jeg trenger sårt noen råd, og håper noen her inne kan hjelpe meg.. Jeg er så og si helt sikker på at jeg er stoffskifte syk men føler meg "usynlig" og legene/sykehusene finner liksom ikke noe feil her.. Forhåpentligvis finner jeg noen svar hos spesialist. Men hva skal man be om av prøver og føler jeg trenger en liten liste for å forsikre meg om at riktige prøver faktisk blir tatt, og jeg er også redd fordi jeg skjønner det går i retning av at jeg kanskje må fjerne endel av kjertelen fordi den kvaler meg.. ;( Dette er ikke noe jeg gleder meg over. Og jeg ser alle som har gjort dette må gå på medisiner og sliter med vekt osv resten av livet. Håper noen har noe gode og trygge ord og komme med i en ellers så frustrerende situasjon.
Mange takk for alle svar
Frø Marlin
-
13-01-13, 09:22 #2
Re: Forvokst skjoldbukjertel (struma) Blodprøver innenfor "referanse området" Hjelp!
Hei

Prøv å ringe Heggelig helhetsmedisinske i Oslo. Spør etter Schøith. Vet ikke om han tar i mot flere eller om du kan stå på venteliste. Ellers er det Balder klinikken og en i Arendal.
Vet ikke hvor på østlandet du bor, men du må ikke gi deg før du får en lege som har god greie på stoffskifte problematikk.
Slå opp her inne på de anbefalte leger og se hvem andre anbefaler. Velkommen hit
Håper du får noen svar og ikke minst at du kan finne noen svar selv med å søke på den rikholdige informasjonen som ligger her på foraet.
Her inne har mange av oss innsett at vi må være vår" egen lege" for det er så få i Norge som kan noe om dette. Les også her inne om andre som har struma problematikk.
Det er så langt jeg kan hjelpe håper andre også kan gi noen tips,
Lykke til
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
13-01-13, 14:26 #3
Sv: Forvokst skjoldbukjertel (struma) Blodprøver innenfor "referanse området" Hjelp!
Hej Frokawaii
Har du været undersøgt lige efter at din mor har opdaget din struma, da du var 6 år gammel? Kan du spørge din mor, om I var til læge med det, og om din mor evt. husker hvilke prøver var taget dengang, og senere?
Var antistof-prøver taget, og jod i døgnurin - dengang eller senere?
Hvis antistof-prøver viser negativt, da er det meget sandsynligt, at en kronisk jodmangel kan få kirtlen til at vokse, selv op til en enorm størrelse - dvs. proportionelt: jo større og længeværende jodmangel, jo større struma. Jodmangelen vil også reducere stofskiftet og dermed vil man opleve alle symptomer på hypothyreose (lavt stofskifte). Jodmangel-hypothyreose er vist den eneste type af hypothyreose, der er reversibel, når man effektivt behandler jodmangelen.
Med hensyn til valg af læge, er der blandede tilbagemeldinger om lægerne på Volvat, med overvægt af (så vidt jeg husker) ret skuffende tilbagemeldinger. Særlig når man skal af med så mange penge, som konsultationer på Volvat koster.
Som jeg læser dit indlæg, lyder det som om du kunne have langt større gavn af at opsøge læge Siri Abel i Oslo. Du kan læse et par kommentarer om denne læge her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13264• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-01-13, 23:39 #4
Sv: Forvokst skjoldbukjertel (struma) Blodprøver innenfor "referanse området" Hjelp!
Hei Anisa

Jeg har aldri blitt tatt noen prøver av, og det skremmer meg en god del at leger i dag har så lite kunnskap om noe så viktig som hormonsystemet vårt. Jeg har nok tatt for gitt i mange år nå at siden blodprøve svarene mine er innenfor referanse området så er det ikke noe galt med meg. De ser visstnok kjempe fine ut ifølge legene. I tillegg har jeg tatt ultralyd når jeg var ca 18år, da sa den legen at dette ser ok ut, den er ikke så stor at den er farlig. Men desverre så har jeg alle symptomer på at det er noe galt med hormon balansen i kroppen. Uansett så får jeg se hva det gir meg av og gå på Volvat, skal også til endokrinolog ved sykehus, så det er da 2 endokrinologer både ved volvat og ved sykehus som undersøker meg. Så får håpe at det gir meg litt mere svar, ellers så får jeg bare fortsette og prøve andre leger.
-
06-03-13, 12:29 #5
Blodprøve svar fra Aker
Hei jeg var på Aker idag i forbindelse med et lite struma i halsen min, det er hovent i den høyre lappen og den presser litt på skjolbukjertel men ikke så mye at den er farlig, samtidig så kan den gå litt opp og ned i størrelse. Men de vil ikke gjøre noe med den. Jeg tok også blodprøver i forkant av denne undersøkelsen, og vil legge til at jeg har endel eller mange symptomer på at det er noe hormonellt galt med kroppen min. Men de sier at alt ser kjempefint ut og ligger innenfor normalen eller referanseområdet. Jeg vet det er mange som opplever det samme og lurer derfor på om det er noen her som kan tolke svarene litt annerledes?
S-tsh: 1,13 referanseområde: 0,5-3,6
S-fritt t4: 15,2 referanseområde: 8-21
S-fritt t3: 6,2 Referanseområde: 3.6-8,3
S-anti tpo: <10 referanseområde: <35
S-tras: 0,9 Referanseområde: <1,8
S-paratyreoideahormon: 1,13 Referanseområde: 1,5-7,0
S-kalsium, fritt: 1,26 referanseområde: 1,15-1,33
S-25-OH- vitamin D total: 44 referanseområde: 37-131
Hemoglobin (B): 12,7 referanseområde: 11,7-15,3
Trombocytter (B): 294 referanseområde: 145-390
Hvite blodlegemer (B): 8,7 referanseområde: 3,5-10
Crp: <0,6 referanseområde: 0-4
Natrium (P): 142 referanseområde: 137-144
Kalium (P): 3,8 referanseområde: 3,5-4,4
Kalsium (P): 2,27 referanseområde: 2,15-2,51
Magnesium (P): 0,76 referanseområde: 0,71-0,94
Kreatinin (P): 74 referanseområde: 45-90
Estimert GFR >60
Albumin (P) 47 referanseområde: 36-48
LD (P) 211* referanseområde: 105-205
Alat (P) 19 referanseområde: 10-45
ALP (P) 61 referanseområde: 35-105
GT (P) 15 referanseområde: 10-45
CK (P) 87 referanseområde: 35-210
Noen som har lyst til ta seg tid til tyde svarene?
Syns det virker så rart når jeg er så mye syk som jeg er med symptomer som stemmer overens med at det er noe feil med hormonene. Skjønner ikke at alt kan se så himla fint ut, lurer på om jeg er i ferd med og bli litt gal kanskje
Takk for all hjelp <3
-
06-03-13, 13:50 #6
Som dine thyreoidea-prøver ser ud nu, er der ingen chance for at få lægen til at tale om hypothyreose...
Parathyreoideahormon (PTH) er for lavt. Og også magnesium skraber bunden. Ved for lidt magnesium, producerer biskjoldbruskkirtler mindre PTH. Underligt at din læge ikke har kommenteret det.
Calcium er i orden lige nu, men hvis PTH fortsætter for lavt eller falder yderligere, vil også calcium falde. D-vitamin er heller ikke højt nok.
Prøv at google hypoparathyreose og se, hvor meget/lidt du evt. genkender fra beskrivelsen.
Hvis det er biskjoldbruskkirtler som er årsagen til dine plager, burde tilskud af D3-vitamin, calcium og magnesium i forhold 1:2 (dobbelt så meget magnesium end calcium) og K2-vitamin hjælpe i løbet af et par måneder. Derefter kan man cutte cialcium og fortsætte med de andre tilskud, til PTH, magnesium og D3-vitaminet kommer op i de øverste ref.områder. Det er virkeligt forbløffende, hvor mange plager man kan få af at mangle disse stoffer. Tillige med at lavt PTH kan gøre disse plager kun flere og værre.
LD betyder laktat dehydrogenase og er forhøjet. LD plejer at øge ved celleskade, men prøven skal gentages et par gange for at være sikker på resultatet, fordi blot nogle få dage med mere fysisk aktivitet (end sædvanligt) kan give let forhøjede værdier af LD. Underligt at lægen heller ikke har kommenteret det.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-03-13, 13:58 #7
Takk for et utfyllende og godt svar
Jeg har ofte hatt mangler på vitamin D/folat/b12 og jern så det forklarer jo litt.. Men jeg har også vært helt utslitt så noen fysisk aktivitet har ikke vært mulig i det siste. Østrogen nivå har også vært målt og vært litt for høyt samme med stoffskifte prøvene noen ganger litt for høyt.
Men får prøve og ta dette opp med fastlegen neste uke.
-
06-03-13, 15:09 #8
Vær obs på at det leger i Norge mener er en god B12 verdi er så lav at det gis behandling i andre land. Be om å få blodprøvesvar på alt. Hele tiden. Les og tenk selv. Jobb med å få opp jern og D3, begge har stor betydning for metabolismen
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-04-13, 16:35 #9
Lykkelig på dine vegne, frokawaii.
Opprinnelig skrevet av frokawaii
Opdater når der er nyheder. Og rigtig god bedring.
• Tak for at du læste mit indlæg.
-
29-01-13, 23:21 #10
offentlig sykehus vs privat utredning
Hei jeg lurer på om noen her har noen erfaringer med utredning av forvokst skjoldbukjertel ved aker sykehus. Blodprøver innenfor referanse området som de kaller det. Ble henvist til lovisenberg for noen uker siden, hvor legen fikk beskjed om å direkte kontakte aker for nærmere utredning. Noe jeg tar som at de muligens føler de ikke har kompetanse nok? Ble henvist til endokrinolog. Uansett så lurer jeg på hva som er fordeler og ulemper her, og leser mye skremsels historier om å ikke bli tatt seriøst. Men det er også ekstremt dyrt og løpe til privat leger og spesialister også. Håper noen kan være til hjelp. På forhånd takk
Lignende tråder
-
"Fine blodprøver", men føler meg ikke frisk
Av Lærer'n i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 22Siste melding: 14-11-10, 21:28 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
Blodprøver "innenfor normalen" og spontanabort
Av Miriam i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 5Siste melding: 24-03-09, 20:04 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
I dag fikk eg diagnosen "Akutt Struma"
Av Vibbedille i forumet PresentasjonerSvar: 9Siste melding: 07-02-09, 15:05

Svar med sitat

Bokmerker