Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
11-12-12, 11:47 #1
Om autoimmun binyretretthet
Har kommet over en hjemmeside med mye informasjon om autoimmun binyretretthet - informasjonen er ikke "kvalitetesikret" men fant mye nyttig her:
http://www.nora.heime.net/thyroidpage_adrenal.html
-
13-12-12, 10:11 #2
Sv: Om autoimmun binyretretthet
Og litt interessant fra Tidsskriftet: (Med forklarende figur om steroidhormonsyntesen i binyrene)
http://tidsskriftet.no/article/1283204
-
13-12-12, 10:57 #3
Dette var nytt mhp. symptomer for meg i hvertfall:
Kan ha veldig lavt kolesterol, ved hypothyreose ikke uvanlig at TSH ikke er forhøyet når FT4 er lavt, og Homeopatisk: i materia medica er addisonpasienten beskrevet som typisk høy, lys og slank. Midlet er nat.mur. (salt) Dette stemmer veldig bra for meg, bortsett fra "slank" som utgikk en gang i fjor...
-
13-12-12, 15:45 #4
http://tidsskriftet.no/article/1283204 Takk for linken MummimammaDet er ca. 30 genetiske syndromer hvor overvekt i varierende grad er en del av det kliniske uttrykket, og fem monogene sykdommer med massiv overvekt er karakterisert. De monogene formene for overvekt skyldes defekter i overføringen av hormonelle signaler som gir informasjon om organismens energilagre til hypothalamus
Dette burde noen gi Kari Jaquesson....
Du sier kolesterol, men det høres ut som om du mener kortisol? Da burde du være en god kandidat til å teste ut CT3M
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-12-12, 18:00 #5
Re: Om autoimmun binyretretthet
Det sies lav kolestreol
"Det som hypothyreosepasientene og andre har beskrevet i diverse fora som http://forums.about.com/ab-thyroid/start i folderen for "adrenal issues" og folderen for "Hormones/Diet/ Larrian" og http://forums.about.com/fatigue1/start og news:alt.support.thyroid (les hele arkivet som er søkbart på google groups), menopause diet forum etc presenterer som:
lavt blodtrykk (som blir bedre hvis pas. spiser salt)
skvetter lett (adrenalinet jager gjennom kroppen mange ganger om dagen)
salthunger
lavt blodsukker
mareritt
allergier
diarè
vondt i muskler og ledd
våkner om kvelden, trøtt om morgenen
"brain fog"
svakhetsfølelse
vondt i ryggen over nyrene
svimmelhet
uvirkelighetsfølelse
kvalme
depresjon
fryser
noe lavt S-Na, høyt K
Andre hormonelle problemer
Blir veldig syk ved influensa etc., kvalm, vondt i magen
kan få pigmenterte flekker og bli brun uten sol
Kan ha veldig lavt kolesterol
ved hypothyreose ikke uvanlig at TSH ikke er forhøyet når FT4 er lavt
ved hypothyreose tåler ikke doseøkning, får overdosesymptomer med en gang og har fremdeles hypo symptomer
ved hypothyreose blir pas. fremdeles ikke bra tross thyroxinbehandling
hvis pas. prøver T3 blir pas. syk og kan få addisonkrise (Det står på de fleste pakningsvedlegg i verden at thyroxinbehandling ikke må institueres før binyrefunksjonen er undersøkt pga. fare for addisonkrise)
Homeopatisk: i materia medica er addisonpasienten beskrevet som typisk høy, lys og slank. Midlet er nat.mur. (salt)
Kuriositet: Hvis pas. er ute på en gård kommer kalvene og løper etter pas. fordi hun skiller ut salt
Tåler ikke kaffe
lommelyktprøven: skinn i pas.øye. Normalt trekker pupillen seg sammen straks. Hos addisonpasienter tar det flere sekunder. Det gis poeng etter hvor mange sekunder det tar, 1-10.
Bemerk at lavt Ferritin stresser binyrene og bør ligge over 70 og synkende østrogen til og med før overgangsalderen stresser binyrene veldig også. Kilde: Professor Larrien Gillespie."
-
17-12-12, 08:30 #6
Det er riktig som BenteR sier at det står kolesterol faktisk. Og jeg synes det er litt interessant for jeg har aldri hørt om dette før og har observert at kolesterolet mitt har falt ganske kraftig og som jeg skrev en el. annen plass her inne, så passerer jeg snart ut av nedre referanseområde og har lurt på hvor heldig/uheldig dette er, men det vil ingen lege si noe om - lavt kolestrerol er bare bra har jeg inntrykk av, men man må vel ha "litt" el.?
Leser følgende om kolesterol: "Kolesterol er en sterol (undergruppe av steroider) som syntetiseres hovedsakelig i leveren. Det er en viktig byggesten for alle cellemembraner og forløper for kjønnshormoner, binyrebarkhormoner, gallesalter og vitamin D. Selv om kolesterol kan syntetiseres av kroppens egne celler, blir også noe tatt opp fra kosten."
Og så følgende om kortisol: "Kortisol, hydrokortison, det viktigste glukokortikoidet hos mennesker; produseres i binyrebarken i et lag av celler som kalles zona fasciculata. Syntesen av kortisol starter i cellenes mitokondrier, hvor sidekjeden til kolesterol blir kuttet av. Produktet som dannes, er pregnenolon (forstadium til kortikosteroider), og ved den videre omdannelsen produseres også progesteron og metabolittene 17α-hydroksyprogesteron og 11-deoksykortisol ved hjelp av enzymene 3β-hydroksysteroid dehydrogenase, 17α-hydroksylase og 21-hydroksylase i det endoplasmatiske retikulum. 11-deoksykortisol transporteres inn i mitokondriene igjen, hvor enzymet 11β-hydroksylase omdanner det til kortisol."
Kan dalende kolesterol være en følge av problemer med binyrene el. ev. går det med mer kolesterol til div. omdanningsprosesser (f.eks. til kortisol?) når man tar medisiner i form av binyrestøtte..???
Ull i hue mitt..!
Lignende tråder
-
Autoimmun tyreoiditt
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 20-10-14, 14:45 -
Autoimmun
Av Vigdis i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 0Siste melding: 14-11-11, 16:25 -
Undersøgelse for autoimmun neurologisk lidelse
Av Sharon i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 2Siste melding: 28-07-11, 11:20 -
IVF behandling og autoimmun sygdom
Av Libber i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 10Siste melding: 02-08-10, 19:29 -
Forbigående autoimmun thyreoidea sykdom???
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 03-06-06, 00:32

Svar med sitat

Bokmerker