Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Hybrid View
-
16-11-09, 23:00 #1
Struma -2002, ME 2007, Graves siden mai 2009, kjertelen fjernet oktober 2009
Hei.
Jeg er ny her inne og må bare hive meg inn i denne tråden ettersom jeg ikke aner hvordan man starter en ny tråd, kanskje man ikke kan gjøre det uten videre?
Vel, kort om meg: Diagnose ME siden 2007 etter 10 år med problemer i den gaten. Struma siden 2002 - men normale stoffskifteprøver iflg. spesialistene jeg har vært hos (prøvene tatt jevnlig i perioden 2003-2006).
I løpet av ettervinteren 2009 fikk jeg nye problemer som senere viste seg å være høyt stoffskifte (Graves) med FT4 på 78,0 og TSH < 0,01 (har ikke ref.verdier men verdien er jo uansett for høy). Stod allerede på vent for strumaopr. på kosmetisk indikasjon og denne ble utført i oktober 2009 etter behandling med Neo-Mercazole siden mai 2009 i tillegg til Levaxin 50 µg fra aug. 2009.
Mitt spørsmål er: Siden opr. har jeg fått beskjed om å bruke 100 µg Levaxin dagl. ettersom ”det som regel er nok for de aller fleste” fikk jeg høre. Første 2-3 ukene etter opr. kjente jeg ikke noe spesielt men senere økende trøtthet med økt søvnbehov, tregere mage og mer tåke generelt sett, i tillegg til rett og slett dårligere humør
Har ingen blodprøvesvar etter opr. men skal til legen igjen om 14 dager og ta nye prøver. Jeg lurer iallfall på om ikke denne dosen er liten for meg (1,70 høy og 68 kg). Er det noen som vet hvilken dosering man bruker pr. kg kroppsvekt 
Tusen takk for svar til en eller annen
Hilsen rutta
-
16-11-09, 23:10 #2
Sv: Nyoperert
Hej Rutta
Indlæg flyttet til egen tråd. Du kan starte tråde ved at klikke på knappen "Ny Tråd" du finder til venstre over og under emneoversigten i det forum du vælger at starte egen tråd i. Hvis du er usikker på skrive-funktionen, kan du afprøve/øve på testforummet https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=48
Velkommen til
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
17-11-09, 10:15 #3
Hei og mange takk for hyggelig velkomst og for oppklarende info
-
17-11-09, 10:39 #4
Hei og velkommen hit!!
Rent teoretisk regnes 1,6µg pr kg kroppsvekt, men i praksis koker jo doseringa ned til å bli helt individuell.
Med de fysiske symptoma du beskriver, tyder det på at dosen din er for lav.
Og å følge blodprøver slavisk kan gå rett i grøfta.
Men det er jo t3 som er det aktive hormonet, så dosen din med t4 må være høy nok til at du kanskje klarer å konvertere nok!!
DU må finne den dosen DU føler deg friskest med, og det kan ta tid.
Noen dager der du kanskje føler litt opptur, men enda flere nedturer før du evnt. kommer i mål.
Si til legen din at du fysisk føler at du trenger mere, og prøv å øke sakte.
Når dosen er kommet opp i 100,µg/dgl sies det at en ikke bør øke med mere enn 12,5µg/dgl , og kanskje holde denne doden iallfall minst 6 uker, gjerne
12. Etter 3 mnd sies det at da har du fått maks ut av den dosen evnt.
Dette tar dessverre tid, og tålmodighet er godt å ha rikelig av ...
Å si at 100µg er nok blir å generalisere, og vi er helt nødt til å bli behandla som enkeltindivid, med våre EGNE verdier og derav dosebehov.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
17-11-09, 11:21 #5
Takk for det, Gunnda og mange takk for raskt og utfyllende svar.
Når jeg skal ta blodprøver neste gang, er det da viktig også å få målt rev. T3?
Mvh rutta3
-
18-01-10, 23:47 #6
ME, Graves og slitne binyrer...
Hei.
Jeg er ganske ny her inne men lurer på om det er noen som har kommentar til dette.
Jeg fjernet kjertelen i okt 2009 og har siden gått på Levaxin 700µg pr. uke, økte til 800 µg/uke i slutten av nov. 2009. TSH var fortsatt høy - over 7 i beg. av januar 2010 og derfor skulle jeg øke til 900 µg/uke. Jeg er helt ferdig, trøtt og sliten hele tiden. Nå har jeg begynt å tenke på dette med binyrene - fikk konstatert slitne binyrer i 2005 på Balderklinikken v/spyttprøver. Dette er ganske vanlig diagnose ved ME og har i mitt tilfelle bare blitt verre og verre. Jeg tåler nesten ikke noe stress lenger, har vært sykmeldt siden mai 2009 og nå vil fastlegen min at jeg skal begynne å jobbe igjen. Fastlegen kjenner meg bare siden mai 2009 så han vet ikke så mye om min ME. Jeg er nokså forsiktig når jeg møter ny lege ettersom jeg selvfølgelig har møtt min del av den arrogante typen. Men dette er vanskelig ettersom det er mange leger som ikke aksepterer dette med slitne binyrer - det eksisterer ikke for dem. Jeg har selv testet endel av de jeg kjenner privat på dette temaet og de mener det ikke har noen betydning hvis det ikke er Addisons sykdom.
Jeg vet jo at det å øke stoffskiftemedisiner også sliter på binyrene så nå vet jeg ikke min arme råd. Jeg har alltid vært av den arbeidsomme typen så jeg er ikke lat og prøver ikke snike meg unna jobbing men jeg har bare ikke noe overskudd...
Jeg prøver å leve sunt - spiser mye grønsaker, fisk, kylling, bønner, plantefett osv ettersom jeg føler meg mye bedre på det, dessuten greier jeg å holde vekta.
Er det noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre???
Hilsen rutta
-
19-01-10, 08:05 #7
Sv: ME, Graves og slitne binyrer...
Hei på deg!
Finn det prøvesvaret du fikk ang binyrene slik at du har et bevis på at det faktisk er testet og vært reelt før,
men uansett før du evt.får behandling av legen din så fikk jeg godt tips
kjøp hydrokortison salve/krem på apoteket og begynn med å smøre dette inn på partier med tynn hud, god effekt,
litt på fingeren vekselvis på slike områder morgen og kveld så merker du ganske raskt om det hjelper,
jeg holder på nå og ble bedre på få dager(ikke bra vel og merke det tar lengre tid enn noen dager)klarere i hodet og faktisk klart å legge meg kl 23.30-24.00.
er nok lurt å begynne med det før du øker dosen igjen.
Du har vel også kan hende de umiskjennelige blå og pløsete ringene rundt øynene dine;
tips; det ser ekstra uggent ut om morgenen når man er trøtt i tillegg,
få legetime tidlig som mulig så er du ekstra pjusk,
jeg har helt sluttet å stelle meg slik man tradisjonelt gjør når man skal til legen(ikke vanlig hygiene selvsagt)
da ser man selvsagt ikke bedre ut en man føler seg.
Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
22-01-10, 20:52 #8
Mange takk for rådene dine, Pebles

Dette skal jeg jammen prøve....
Hilsen rutta3
-
23-01-10, 08:11 #9
Hvis ingen leger vil hjelpe deg med å behandle binyrene dine, så tror jeg faktisk at jeg ville dradd tilbake til Balderklinikken. Jeg får hydrokortison-tabletter der. Hydrokortison-salve hjelper til en viss grad, men bare om du har mild binyrebarksvikt. Det høres ut som om du sliter ordentlig med binyrne (i likhet med meg) og da vil du trenge cortef eller andre hydrokortisontabletter for å få ordentlig hjelp til binyrene dine. jeg brukte krem ganske lenge, men det hjalp meg ikke nok.
Kanskje du skulle vurdere å gå over fra levaxin til Thyroid? Jeg har gjort det og har bare positivt å melde (ikke ferdigbehandlet ennå).
Rufus
Lignende tråder
-
Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...
Av Ceven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-12-13, 23:29 -
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Av Cirkeline i forumet Lavt stoffskifteSvar: 178Siste melding: 20-12-11, 07:26 -
Endokrinologi for gynekologer - eksempel på Teorier av 2009..
Av Kevlin i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 0Siste melding: 06-04-11, 10:47 -
24.02.2009: Påbegynt dagbok
Av Vigdis i forumet DagbokerSvar: 3Siste melding: 18-07-10, 12:02

Svar med sitat

Bokmerker