Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Hybrid View
-
12-06-12, 21:40 #1
Jeg har hatt hypo i mer enn 15 år, og tror og håper jeg er i ferd med å bli frisk
Hei, jeg er ny på forumet.
Har lett litt etter opplysninger om det finnes noen som har blitt FRISK av hypotyreose, men finner ingen....
Jeg har hatt hypo i mer enn 15 år, og tror (tror!) og håper jeg er i ferd med å bli frisk. Har vært uten Levaxin i 1,5 mnd og føler meg friskere enn jeg har gjort på 20 år! Årsaken til at jeg har fått et nytt liv er følgende:
Endring av kosthold etter at jeg i mars fikk bekreftet matintoleranser (gluten/melk). Proteinintoleranser kan stelle i stand en hel haug med problemer, inkl psykisk sykdom - og hypotyreose og gi symptomer i hytt og pine. Det er jo også en kjent sammenheng mellom glutenintoleranse og hypotyreose.
Jeg har også hatt diagnose fibromyalgi, men har ingen spesielle smerter lenger. Depresjon har vært en del av livet siste 5 årene.
Alle mine plager ble bare forverret med Levaxin, hvert år som gikk ble jeg sykere. Mageproblene mine er nå borte, og jeg fryser ikke lenger, sover om natta og har gått ned 13 kilo på 3,5 mnd. Kostholdet er strengt, men jeg har blitt vant til det nå, og jeg gjør det gjerne hvis jeg ka blir frisk fra hypotyreose!
Fettsyrebalansen min var helt på ræva (altfor mye omega 6 + 9 i forhold til omega-3, som de fleste brødspisende nordmenn.
Nå spiser jeg kun rene produkter (dvs ubearbeidede) av fisk, kjøtt, sjømat, nøtter, olivenolje, Oil for Life (omega-3), null sukker, null melkeprodukter (bortsett fra kokos), null korn og null frukt og andre matvarer som inneholder sukker). Jeg manglet "alt" av vitaminer og mineraler, og tar nå magnesium, sink, C-vit, jern, (selen dekkes av paranøtter), D3-vit 150 mcg pr dag, samt en multivitamin (solaray).
Jeg er fremdeles var for symptomer, og kan ikke helt tro på det som skjer, så det er paradoksalt ganske angsfullt å oppleve at jeg klarer meg så bra uten Levaxin - denne pillen (helvetes syntetiske pillen) som har "holdt meg i live" så lenge. Ja, det er det den har gjort, bare holdt meg i live, ikke gitt meg et liv.
Kostholdsendringen har ført til supre insulinverdier, blodsukker, kolesterolverdier etc. Jeg lever et liv uten å føle sult og har ikke lavt/høyt blodsukker pga alt fettet jeg spiser i stedet for alle karboene før. Jeg spiser fremdeles karbo, men altså kun i form av grønnsaker som vokser over bakken.
Kostholdet er jo grunnlaget for hvordan våre hormoner skal oppføre seg, så jeg er overbevist om at hva vi spiser også påvirker skjoldkjertelhormonene likeså mye som maten påvirker insulinhormonet for eksempel. Jeg håper flere prøver et lavkarbokosthold (UANSETT VARIANT). Men vær obs på at Levaxindosen blir påvirket etter bare en ukes tid - jeg ble overdosert gtemmelig fort. Jeg ville anbefale - etter det jeg vet nå - at man endrer litt etter litt. Og får hjelp av leger som kan ernæring og hormoner, f eks Fedon Lindbergklinikken.
steinalder
-
12-06-12, 23:51 #2
Sv: Jeg har hatt hypo i mer enn 15 år, og tror og håper jeg er i ferd med å bli frisk
Det, du fortæller, er interessant. Men om man bliver frisk /rask af at spise anderledes, må afhænge af, om man har antistoffer - og derfor har mistet kirtlen eller dele af den - og om man griber ind med en radikalt anderledes kost MEGET hurtigt efter at man er blevet syg. Det er meget vanskeligt, eftersom de her dårligdomme kommer snigende og så fordi, der står en hær af læger parat til at berolige folk med fortællinger om, at de ikke er syge, fordi det bare er noget subklinisk. Det er det så et stykke tid, hvorefter man falder brat og bliver vældig syg. På det tidspunkt er man meget slidt, og bl.a. binyrerne er mere eller mindre trætte etc. etc., så alt i alt er det ikke så enkelt bare lige at ændre sin skæbne ved kosten, mener jeg.
Den amerikanske læge Datis Kharrazian - ham med denne bog http://www.thyroidbook.com/ (og en anden hjemmeside, som jeg ikke kan finde!) - har nogle af de samme ideer om kost, men han er meget specifik, når det gælder de fødevarer, man må udelade - nogle kan ikke en gang tåle gulerødder, siger han
Men så vidt jeg forstår, så mener han faktisk, at man kan bremse de antistoffer, som æder skjoldbruskkirtlen. Det ville ikke være så dumt, hvis han havde ret - men for mange af os er problemet altså, at vi allerede er blevet "spist".
Hvilken årsag har der været til dit lave stofskifte?
Jeg ved, at Rufus herinde er stoppet med stofskiftemedicin, og at hun arbejder sig frem ved at tilgodese sin fordøjelse. Men for de fleste herinde ville det være farligt at droppe medicinen, mener jeg. Der er ikke noget, der kan erstatte stofskiftehormon ...
Nielsigne
-
13-06-12, 06:46 #3
Sv: Jeg har hatt hypo i mer enn 15 år, og tror og håper jeg er i ferd med å bli frisk
Hei!Hvilken årsag har der været til dit lave stofskifte?
Jeg ved, at Rufus herinde er stoppet med stofskiftemedicin, og at hun arbejder sig frem ved at tilgodese sin fordøjelse. Men for de fleste herinde ville det være farligt at droppe medicinen, mener jeg. Der er ikke noget, der kan erstatte stofskiftehormon ...
Nielsigne
Årsaken til mitt lave stoffskifte ble aldri utredet i sin tid; jeg fikk ikke ultralyd av kjertelen, ingen utreding av noen ting, bare satt direkte på Levaxin. Etter som årene gikk fikk jeg fibromyalgi, gikk opp og ned i vekt, blodverdiene varierte (FT4 spesielt), og jeg fikk til slutt depresjon og møtte veggen.
Nå har jeg etter alle disse årene tatt en ultralyd og iflg den yggelige mannen som undersøkte meg har min kjertel aldri vært betent. Som han sa: da ville den sett ut som en brødskive som har vært for lenge i brødristeren, og min så ut som en "normal brødskive"!
Min TSH er å 1,2 og FT4 14,3, Ft3 4,3. Det er omtrent det samme som i januar, da jeg gikk på 100 mcg Levaxin. Jeg er selvfølgelig spent på om dette holder... Jeg har lest at dersom TSH er lav og både T4 og T3 er lav/ormal, så kan det tyde på at det er hypofysen som er problemet. Men dette har jeg ikke satt meg inn i. Jeg får bare vente og se, det tar vel litt tid før kroppen har omstilt seg helt. Jeg mener ikke at man skal droppe medisinen - og dersom man gjør det MÅ man få hjelp og oppfølging. Men jeg mener i utgangspunktet at det ikke er mulig å slutte med Levaxin uten å endre kostholdet samtidig.
Min lege halverte min dose i januar fordi han trodde jeg hadde fått høyt blodtrykk! Jeg var "bare" veldig stressa og utslitt, nærmest utmattet, etter mange påkjenninger. Og da var jo også hjertebank en del av bildet, og det var vel derfor legen ba meg redusere dosen. Men å redusere med 50 mcg vet jeg nå er helt bort i natta! Jeg var på det tidspunktet helt tom for energi, frøs, mistet masse hår, etc). Jeg ble selvfølgelig fort syk på halv dose.... Derimot, da jeg endret kostholdet 2 mnd senere måtte jeg fort NED i dose igjen.
Legen hadde i mellomtiden bedt meg endre dosen opp og ned 5 ganger i løpet av kort tid! (jeg var så syk i februar - blodtrykksmedisinen legen ga meg slo meg helt ut og jeg ville til slutt ikke mer, fikk jo ikke puste, og fikk til slutt ME-symptomer! Så jeg sluttet med medisinen selv og fikk bedre pust). AT medisiner får forsterket effekt ved lavt stoffskifte er et faktum. Derimot hevdes det fra legehold at dette kun er ved UBEHANDLET hypotyreose. Jeg har hatt denne tendensen i alle år på Levaxin, så da tenker jeg at denne syntetiske dritten ikke gjør jobben for oss! Jeg orker nå ikke tanken på å starte med Levaxin igjen. Må jeg det må jeg prøve noe annet.
Jeg har aldri hatt høyt blodtrykk og har det fremdeles ikke (!), men når legen påstår ting, så begynner man jo å tvile på seg selv.... Han mente EKG også avslørte en defekt hjerteklaff (i januar), men dette er ikke påvist ved senere EKG. Nå skal jeg for sikkerhets skyld ta en ultralyd av hjertet, og få bekreftet dette. Det er lett å bli feilbehandlet med andre ord.
Jeg har nå bedt legen min behandle meg HELHETLIG, og det ser ut som om han har forstått poenget: nemlig at jeg er lei av å være syk, sånn passe frisk! Nå vil jeg prøve alt for å få et normalt liv! Men jeg har kontaktet privat klinikk for å få hjelp med kosthold og hormoner. Jeg har på eget initiativ kjøpt meg naturlig progesteron, som også er viktig for stoffskiftet (østrogendominans), og så får vi se om det hjelper på mine stoffskifteverdier etterhvert. Anbefaler boken til JOhn R. Lee angående naturlig progesteron, den kan kjøpes på nett (Futhark forlag).
steinalder
Lignende tråder
-
Stoffskifteproblemer? Håper noen vil hjelpe. :)
Av Mamma81 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 29-10-11, 12:39 -
Håper på litt hjelp
Av Nonstopp i forumet BlodprøverSvar: 12Siste melding: 26-07-10, 22:46 -
Håper noen kan hjelpe meg litt...veksler stoffskiftet mitt??
Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 03-04-08, 19:55 -
Trenger jeg medisinering el ikke? Håper på innspill fra dere
Av Cin i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 28Siste melding: 16-03-07, 21:30 -
FemIce i farta (håper jeg...)
Av FemIce i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 15-03-07, 15:53

Svar med sitat
Bokmerker