Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Hybrid View

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    46
    Meldinger
    72

Standard Spørsmål om binyretretthet, endring av tidspunkt for å ta medisin og ellers frustrert

hei. Jeg er ny her og ganske forvirret og frustrert...

Jeg er 32 år ung, fikk påvist hypothyreose i 2005, og har etter det ikke hatt kapasitet til å jobbe eller studere fullt, men har hatt deltidsstudier, og har nå en deltidsjobb. Dosering med levaxin nå er 125 mikrgr 4 dagr/uke, og 150 mikrgr 3 dagr/uke.

Det som blir veldig tydelig for meg er at kroppen ikke tåler press over tid (økt jobbprosent, en del aktivitet på fritid), og det er veldig vanskelig å gjenkjenne slitenheten underveis mens jeg står i ting. Jeg får alltid reaksjonen i etterkant, og da hender det at det er ned i kjelleren, som de siste par ukene. er så dritt lei av å prøve og feile! og å prøve igjen...Så begynte jeg å lese her inne om binyretretthet, og flere av symptomene virker kjent. verk/smerte i enkelte ledd som kommer og går, det å ikke takle å stå i press over tid uten at kroppen faller sammen, OPPLAGT PÅ ETTERMIDDAG/KVELD, matallergi (gjær, karbohydrater) våkner trøtt etter ni timer søvn, osv...

Har en spesialist- endokrinolog et annet sted i landet, og har sendt prøvesvar og spm til han mtp veien videre... Har følt meg litt overdosert med levaxin den siste tida, (FT4 24, TSH 0,04) og skal justere litt ned. Jeg tar alltid levaxin på morgenen, da binyrene "sover", som noen herinne nevnte. Spurte legen min om det i dag, om det gikk an å endre tid for når ejg tok med- for at den skal tas opp bedre ved hjelp av binyrene? Da fikk ejg til svar at jeg jo var litt overdosert fra før, og at det var motsatt for min del-at kroppen tar opp for mye, og at jeg ikke trengte å tenke på det..

Spørsmålet er da; tar jeg medisin på et tidspunkt der mine (eventuelt slitne) binyrer ikke er helt med, og at kroppen ikke tar opp levaxinen som den skal, SELV OM jeg er overdosert; kan resultatet bli en sliten kropp som ikke henger med..?? fremfor at det tas "riktig" opp på kveld og natt, og man har mer å gå på utover dagen.. Noen som har erfaringer med det? Mange sier at de får en jevnere dag med å ta medisin på kveld, og det vil jeg gjerne høre mer om!

Hadde ferritin på 28, (har tidligere ligget på 50-tallet) og har begynt på tilskudd. legen var ikke videre opptatt av binyrene for å si det sånn, men jeg lurer på om noe av problemet mitt ligger her...
    og et annet spørsmål; hvis jeg skal gå over fra å ta levaxin på kveld i stedet for dag, hvordan "snur jeg" best mulig på det?

Tar imot en klem her inne og blir veldig takknemlig for innspill...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Spørsmål om binyretretthet, endring av tidspunkt for å ta medisin og ellers frust

Kanskje du skulle be om å få prøve et tillegg med T3, problemet kan ligge der selv om FT4 ligger høyt, det var slik for meg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Spørsmål om binyretretthet, endring av tidspunkt for å ta medisin og ellers frust

Hei esmeralda
    Det er fint at du har kommet inn hit og begynt å lese deg opp på sykdommen din. Så vidt jeg forstår har du vært syk i sju år og er fortsatt syk for å si det sånn. Skjønner at du er både forvirret og frustrert. Du har som mange av oss andre fått påvist lavt stoffskifte, fått levaxin og så skal alt være i orden. Problemet er at det altfor ofte ikke er tilfellet. Du nevner binyrene og det kan godt være at de sliter. Jeg kjenner ikke til at det skal være noe «best» tidspunkt til å ta stoffskiftemedisin i forhold til binyrer som sliter, men det kan godt hende det er riktig.

Men det jeg vet (tror det er slik) er at du trenger å gjøre noe med binyrene før du kan forvente å bli bedre. Hvis de sliter altså. For å sjekke dette er det best å ta fire spyttprøver i løpet av dagen. Mange her inne har skaffet det ved å oppsøke private klinikker, men jeg tror det også går an å sende etter. Jeg tror det står en del om det her inne. Men det tar tid å finne ut av ting. Det er lurt å innse at dette ikke er noe som er gjort på de første ukene. Tålmodighet må til.

Noen gjør noe med inntak av mat og drikke for å avhjelpe binyrene, og noen får f.eks. Cortef en periode. Det står også mye om det her inne.

Når det gjelder stoffskiftemedisin så finnes det en cirkaregel om mengde µg levaxin per kg kroppsvekt. Man kan også få overdosesymptomer uten å ta for mye medisin. Da kan det blant annet skyldes binyrer som sliter. NB: jeg sier ikke at du ikke skal redusere medisin.

Det kan også hende at kroppen din ikke gjør seg nytte av medisinen selv om det er nok i blodet. Det er mange ting som spiller inn. Og husk at når ting ikke har fungert så lenge som i sju år tar det også lang tid å få orden på ting.

Det er ikke overraskende at legen din ikke var opptatt av binyrene. Det er bare slik det er, norske leger har ikke kunnskap om hormoner generelt. Det positive er at du nå tar tak i dette selv.

Da avslutter jeg med en klem til deg

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hormonlabben på Aker har spyttprøver. Legen må rekvirere det, da slipper du å betale. Men du må selv kontakte Aker slik at de sender rørene til deg.

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    46
    Meldinger
    72

kjære lisbeth Tusen takk for klemmen! Det gjør veldig godt med støtte i en tid der det føles som jeg må ta tak i ALT selv, uten å egentlig ha kapasitet til det...Jeg har levd med sykdommen noen år ja, og har studert/jobbet deltid- men hele tida hatt som mål å øke prosenten på "alle fronter". Nå har liksom realisten i meg våknet; også kan man heller ikke gå hele livet å forstrekke seg fordi "noen andre"mener det sitter i hodet og ikke i fysiske forklaringer..(selvfølgelig henger vi sammen- noe som gir utslag i det psykiske og)

Det går noen lys opp her, etterhvert som jeg leser meg opp på stoffskiftet og vanlige plager/bivirkninger av en kronisk sykdom som hypo, og det hadde vært FANTASTISK å få bli bedre!! Skal definitivt ikke godta å "bare ha det sånn"!

TAKK Vigdis for viktig informasjon!! Jeg har en endokrinolog som ejg skal sette på saken nå, han har bare vært på ferie fra jeg ble sykmeldt, men får snart tak i han. Tror du ejg kan få han til å rekvirere, eller må det være fastlegen som gjør det?

TAKK for hjelp og klem, godt å vite at andre har vært i "gamet" lenger enn meg

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Fastlegen kan rekvirere. ta med utskrift av denne her http://tidsskriftet.no/article/1502899 for å overbevise om at det er nødvendig

Lignende tråder

1. Tidspunkt for medisinering; på reise (Jet Lag)
    Av Blondie i forumet Medisinsk behandling
    Svar: 7
    Siste melding: 27-10-12, 11:51
  2. Røykeslutt- endring i medisindosering?
    Av hanne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 30
    Siste melding: 30-12-11, 13:31
  3. Endring på blodprøver
    Av kita1288 i forumet Blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 07-02-11, 22:02
  4. Tidspunkt for blodprøver? Når på dagen?
    Av Linn i forumet Blodprøver
    Svar: 14
    Siste melding: 16-09-09, 16:34
  5. Spørsmål om påvirkningen av prøver ang tidspunkt
    Av Anne Ma i forumet Blodprøver
    Svar: 17
    Siste melding: 14-09-07, 09:57

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg