Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
26-01-09, 15:01 #1
I dag fikk eg diagnosen "Akutt Struma"
Heter Gro Vibeke, men på nett er det Vibbedille, er 38 år, gift i snart 18 år, en datter på 13 og en sønn på 6, ja og en kattjente på 2 år
Er utdannet grafisk/mac designer og hadde eget designfirma frem til 2001, da ble eg ødelagt under en rutineoperasjon (fjerning av galleblære) og er siden vært 100% ufør.
Men strikking har blitt min trøst og koser meg med det, er også aktiv på nett innen garn og pinnen
Men idag fikk eg diagnosen "Akutt Struma" og da fant eg veien inn her og håper eg blir litt klokere!
-
26-01-09, 16:40 #2Hildemor Gjest
Sv: Vibbedille her!
Hilser pent på deg og ønsker deg velkommen hit
-
26-01-09, 18:32 #3
Sv: Vibbedille her!
Hei Vibbedille og velkommen inn!
Det er ikke alltid legene tar seg tid til å informere oss skikkelig, dessverre. Det har jeg selv også opplevd mange ganger. Vet ikke om de rett og slett undervurderer hvor mye vi kan forstå? Håper du finner mye nyttig hjelp i forumet!
Jeg har også en liten frøken på to år (vel to og et halvt for å være nøyaktig), hun heter Småkatt og kom til meg nå i høst:
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
26-01-09, 19:00 #4
Knute Struma & Lavt Stoffskifte
Fikk beskjed om at det var KNUTE struma eg hadde og at det var en god del "blærer" rundt den.....hmmmm men vet jo ikkje hva dette er.....
Har lest meg tørr i øynene her inn og det er jammen MYE nyttig og eg har fått MANGE "AHAAA"øyeblikk allerede!!
Noen her inne som har det som har noen erfaringer å dele?
Er det forskjell på dette og "vanlig" lavt stoffskifte?
Eg skal videre til biopsi og mulig operasjon, har tatt ultralyd og eg hadde knuter og "blemmer" fikk eg beskjed om
Men har jo lest i ettertid at når legen sender en til Biopsi så mistenker han kreft? Men han sa ingenting......har time igjen på tirsdag og DENNE gang har eg masse spørsmål
-
07-02-09, 12:49 #5
Sv: Knute Struma & Lavt Stoffskifte
Mistenke.
Er vel et litt for ladet ord å bruke kanskje, det ligger liksom noe i det som er skummelt.
Det som er sannheten er jo at legen ikke vet, og gjerne vil vite - og da må det undersøkes.
En sånn FNB gir svar på mye og er den beste undersøkelsen for alle med kjertelproblemer. Den er avklarende for flere forhold og du skal bare være glad for at du får den.
Er det forskjell på dette og "vanlig" lavt stoffskifte?
Stoffskiftet foregår ute i alle kroppens celler, og er det lavt, så er det lavt.
Det kommer alltid av at kroppens celler får for lite fT3. fT4-lagerene er uttømte og TSH presser på for at kjertelen skal produsere mer.
Hvis den ikke gjør det, har kjertelen en eller annen feil, og det har den fått av en eller annen årsak. Svaret på spørsmålet er vel at det er det samme for selve stofskiftet hva som er årsaken til at det finnes for få stoffskiftehormoner.
Du er nok i et feilsøkingsstadie, en diagnosesituasjon - de (du) vil finne ut årsaken, hvordan og hvor mye kjertelen er skadet - så kan de først vurdere hva de kan gjøre for å hjelpe deg.
Hypothyreose - betyr bare at kjertelen produserer for lite stoffskiftehormoner. Ingenting om årsaken til dette. Derfor er det bare en foreløpig diagnose.
Thyreoiditt er en diagnose, det betyr at kjertelen er rammet av en betennelse.
Akkurat dette er årsaken til 90% av de som har hypothyreose.
Knutestruma og slike problemer er sjeldnere og gir forskjellige problemer - ikke bare lavt, men oftest høyt og sterkt varierende stoffskifte.
Det er ikke så lett for oss å vite alt dette før vi har hatt det en stund å fått skikkelig beskjed.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-02-09, 12:51 #6baremei Gjest
Du kan søke på knutestruma (i ett ord
) og mitt brukernavn, så finner du en del.
De tar biopsi for å utelukke kreft, ikke fordi de mistenker. Liten nyanseforskjell der, det er ikke så ofte det er kreft, så ikke bekymre deg før du vet noe.
Forskjellen er mest at med knutestruma har man ofte svært varierende stoffskifte, hvis man har tyroxinproduserende knuter (toksisk knutestruma). "Vanlig" lavt stoffskifte er mer konstant.
Jeg kunne sagt mye mer om dette, men se på mine gamle innlegg først.
-
07-02-09, 13:28 #7
Ja, noe som er spesielt med toksiske knuter (hvis de sender ut stoffskiftehormon uten å være bedtom det) er at man har masse symptomer med at TSH er "fin".
Man får beskjed om at man ikke feiler noe og at prøvene er normale, men man er ganske syk.
Har du noen toksiske knuter, eller bare masse knuter?
Det hender at man gir levaxin for å krympe dem hvis de ikke sender ut hormoner.
Hvis de sender ut hormoner, må man få dem vekk, neo-mercazole hjelper absolutt ikke.
Ve hashimotos kan man få slike knuter og det er ikke så velidg uvanlig. Man pleier å ta finnålsbiopsier får å se om de er mistenkelige.
-
07-02-09, 14:11 #8
Tusen takk for hjelpen, har lest gjennom mange innlegg nå, men det tar vel sikkert litt tid likevel før en forstår seg på alle disse betegnelsene og hva prøver betyr.
Idag føler eg meg hoven innover......litt problem med svelget og vridning av hodet mot høyre....liker det ikkje...
Merker eg har en del av symtomene, men ikkje like mye hver dag.
Nå går eg på en del smertestillende av andre årsaker og dette er nok kanskje med på å dempe det litt og?
Har en del skader/problem i området lever/tarmer/buk kan dette være en årsak til stoffskifte/struma problem??
Kroppen min har problem med å ta opp bla fett i maten, spiser eg mat med fett går det rett igjennom eller kommer i retur
For et par år siden hadde eg et hormonproblem,hadde mensen annen hver mnd, da var det noe med blodsukker og hormoner,fikk noe medisin, mener den heter Metformin?? Den tålte eg ikkje og fikk beskjed om å kutte ut,og at det ikkje gjorde noe om eg ikkje tok den, er dette noe i samme gate eller??
Kjenner det dukker og mer og mer spørsmål,må skrive liste/lapp til eg skal til legen på tirsdag hehe
-
07-02-09, 14:56 #9
Det ene kan være PCOS, og førstevalget av medisin er metformin, men bivirkningene kommer først og så skal man tåle det etterpå. man får magetarmbivirkninger (diare) men det går over (sies det)
er det PCOS du har?
Alternativt kan man spise veldig lavkarbo ved PCOS.
Lavt stoffskifte inngår i syndromet PCOS, og ellers er det vanlig med flere hormonelle ting såvidt utenfor referanseområdet ved PCOS.
Det med fett, noen med lavt stoffskifte får gallesten eller betennelse i gallen. Noen har fått fjernet galleblæren. Er det kanskje noe sånt du har?
nora
-
07-02-09, 15:05 #10
Eg hadde gallesten for 8 år siden, men har aldri hatt noe med stoffskiftet. da eg fjernet gallen gjorde kirurgen en fatal feil og ALT gikk galt!! Lå bla i 3 døgn med galleveskelekasje rett ut i buken=en god del brannskader der nå, ble aldri god og det oppsto en del stenoser og tingene fungerte ikkje, ble operert på ny noen ganger,før eg kirurg på Ullevål bestemt at alt skulle tas vekk av galleganger og dette skulle da erstattes med tynntarm, da raste eg ned 40 kilo etterpå , men er likevel ikkje blitt frisk. Dette ble gjort for at leveren ikkje skulle ryke.
Nå er eg ufør pga dette og er kronisk smertepasient, mulig eg må ta denne opersjonen en gang til da det har oppstått nye stenoser, og etter det er det bare en ting å gjør: levertransplantasjon......men håper jo akkurat DET ligger laaangt frem i tid!
Kan stoffskiftet ha blitt påvirket av alt dette??
Lignende tråder
-
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
Av Yvai i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 10-05-10, 13:47 -
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 76Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Min trenings-motivasjon da jeg fikk diagnosen i 1997
Av Thomas W H i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 16-08-09, 12:02 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat
Bokmerker